اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

فارس از مراسم عزاداری در سالروز شهادت امام صادق(ع) گزارش می دهد

ایران به سوگ غروب ششمین آفتاب نشست

خبرگزاری فارس: ایران اسلامی به ویژه شهرهای مقدس امروز در سالروز شهادت امام جعفر صادق (ع) رئیس مکتب جعفری یکپارچه غرق ماتم و عزا بود

ایران به سوگ غروب ششمین آفتاب نشست
‌گزارش خبرنگاران خبرگزاری فارس از سراسر کشور حاکی است به مناسبت سالروز شهادت امام جعفرصادق (ع) مردم ولایتمدار و محب اهل بیت عصمت و طهارت (ع) ایران اسلامی با برپایی مراسم سوگواری و راه‌اندازی دستجات سینه‌زنی در خیابان‌ها در سوگ شهادت ششمین اختر آسمان امامت و ولایت به عزاداری پرداختند.

* حرم رضوی در سالروز شهادت رئیس مذهب جعفری عزادار شد
‫گزارش خبرنگار فارس از مشهد حاکی است:‌ به مناسبت سالروز شهادت امام جعفرصادق (ع) از دیشب پرچم‌های سیاه بر سر درب مساجد، حسینیه‌ها،‌ مدارس، ادارات، دانشگاه‌ها و حوزه‌های علمیه نصب شده است.
زائران با چشمانی اشکبار و دل‌هایی پر از غم و اندوه در سالروز شهادت امام صادق (ع) آمده‌اند تا به جد بزرگوارشان را تسلیت بگویند.
مراسم سالروز شهادت امام جعفر‌صادق (ع) باشکوه خاصی در مساجد و حسینیه‌ها و به‌ویژه صحن‌ها و رواق‌های حرم مطهر امام رضا(ع) در حال برگزاری است.
اکنون مجلس عزاداری و ذکر مصیبت در همین محل برقرار است.

* قم در سوگ صادق آل محمد(ص)
‫همزمان با فرارسیدن 25 شوال سالروز شهادت امام صادق(ع)، مردم شهر مقدس قم از صبح امروز رخت سیاه بر تن کرده و با شرکت در قالب دسته‌های عزاداری به سوگواری در غم جانکاه امام صادق(ع) می‌پردازند.
دسته‌های عزاداری نیز از آغازین ساعات صبح امروز از مساجد تکایا، حسینیه‌های شهر مقدس قم رهسپار بارگاه ملکوتی کریمه اهل بیت شده‌اند تا شهادت این امام همام را به بانوی کرامت تسلیت بگویند.
 
* نصب پرچم‌ها و بیرق‌های سیاه
شهر قم از روزهای گذشته به مناسبت فرارسیدن 25 شوال سیاهپوش شده‌ است و امروز نیز بازار قم و تمام کسبه این شهر نیز با نصب پارچه‌های سیاه بر سر درب مغازه‌های خود کسب و کار را تعطیل کرده‌اند.
با تلاش شهرداری و دیگر نهادهای فرهنگی شهر قم پرچم‌های سیاه در نقاط مختلف شهر به اهتزاز درآمده ‌و ورودی‌های شهر قم نیز سیاه‌پوش شده است.
 
* برگزاری برنامه ویژه عزاداری در حرم حضرت معصومه
با توجه به حضور خیل عظیم زائران و همچنین دسته‌های عزاداری در حرم حضرت معصومه(س) دیشب و امروز مراسم‌های ویژه سوگواری در بارگاه ملکوتی کریمه اهل بیت برگزار شده و این مراسم‌ها تا امشب ادامه خواهد یافت.
همچنین هماهنگی لازم نیز برای حضور دسته‌های عزاداری در حرم حضرت معصومه(س) به عمل آمده است و دسته‌های عزاداری با نظم و ترتیب خاصی در حرم مطهر حضور یافته و به سوگواری و عزاداری می‌پردازند.
از برخی شهرهای اطراف نیز دسته‌های عزاداری رهسپار قم شده‌اند تا در مراسم‌های ویژه سالروز شهادت امام صادق(ع) در قم بهره‌مند شوند.


 * حضور رؤسای قوای قضاییه و مقننه در دفتر آیت‌الله وحید
آیت‌الله صادق آملی‌لاریجانی، رئیس قوه قضاییه و همچنین دکتر علی لاریجانی، رئیس مجلس شورای اسلامی پیش از ظهر امروز همزمان با سالروز شهادت امام جعفرصادق (ع) در دفتر آیت‌الله وحیدخراسانی از مراجع تقلید قم حاضر شده و در مراسم عزاداری که با حضور این مرجع تقلید برپا شده بود، شرکت کردند.
براساس این گزارش، آیت‌الله وحیدخراسانی ظهر امروز همراه با یک دسته عزاداری با پای پیاده برای عرض تسلیت به حضرت فاطمه معصومه (س) رهسپار حرم کریمه اهل بیت شد.


* حضور خیل عظیم زائران در جمکران
با توجه به اینکه خیل عظیمی از زائران به قم سفر کرده و پس از زیارت بارگاه کریمه اهل بیت رهسپار مسجد مقدس جمکران می‌شوند، مسئولان مسجد مقدس جمکران تدارک ویژه‌ای برای این ایام دیده و مراسم‌های عزاداری و مرثیه سرایی در صحن این مسجد در حال برگزاری است.
بسیاری از کاروان‌های زیارتی نیز دراین ایام با حضور در مسجد مقدس جمکران ضمن تجدید بیعت با امام عصر(ع)، در مراسم‌های سوگواری و عزاداری شرکت می‌کنند.
 
* مراسمی با شکوه با حضور مراجع تقلید
امروز طبق سنتی دیرین دو تن از مراجع تقلید با پای پیاده رهسپار حرم حضرت معصومه(س) شدند تا شهادت ششمین امام شیعیان را به فاطمه معصومه(س) تسلیت بگویند.
آیت‌الله وحید خراسانی و آیت‌الله صافی‌گلپایگانی پیش از ظهر امروز در حرکتی هماهنگ از دفاتر خود در قالب دسته‌های عزاداری باشکوه و بزرگی رهسپار حرم مطهر شدند.
این سنت دیرین در مناسبت‌های مذهبی دیگر از جمله سالروز شهادت حضرت زهرا(س) نیز اجرا می‌شود و این برنامه مورد استقبال باشکوه مردم قم و برخی شهرهای دیگر قرار می‌گیرد.
 
* برگزاری مراسم سوگواری در بیوت مراجع تقلید
بیوت مراجع تقلید نیز امروز میزبان خیل عظیمی از زائران و عزاداران امام صادق(ع) بود و مراسم‌های عزاداری و سوگواری با حضور خیل عظیم زائران در بیوت حضرات آیات صافی‌گلپایگانی، مکارم‌شیرازی، نوری‌همدانی، وحید‌خراسانی و علوی‌گرگانی برگزار شد.
 
* پذیرایی از مردم و زائران
برخی از مردم خیر نیز در سالروز شهادت صادق آل محمد(ص) با برپایی ایستگاه‌های صلواتی اقدام به پذیرایی از زائران و دسته‌های عزاداری می‌کنند و در مساجد و حسینه‌ها نیز محافل مذهبی برپا شده است.
 
* قم آشیانه آل محمد(ص)
آشیانه آل محمد امروز غرق در ماتم و عزاست و همه مردم این شهر به نوعی در تلاش هستند تا به امام ششم ارادت خود را ابراز کنند و مراسم‌های مذهبی تا پاسی از امشب در نقاط مختلف این شهر ادامه خواهد یافت.
برخی از دسته‌های عزاداری نیز شب هنگام حرکت عزاداری خود را آغاز می‌کنند تا در شام شهادت امام صادق(ع) به عزاداری و سوگواری بپردازند.

* عزاداری یکپارچه مردم نیشابور در عزای حضرت امام صادق (ع)
هزاران نفر از مردم نیشابور به صورت یکپارچه با شور تمام اقدام به اقامه عزای سالگرد شهادت جان‌سوز رئیس و صاحب مذهب تشیع، حضرت امام صادق(ع) کردند.
به گزارش خبرگزاری فارس از نیشابور، به‌دعوت شورای هیئت و مجامع مذهبی این شهرستان از ساعت 9 صبح امروز از مقابل مسجد صاحب‌الزمان(عج) در خیابان امام خمینی(ره) شروع شد و تا ساعاتی پیش از اذان ظهر مقابل مسجد جامع نیشابور ادامه یافت.
تصاویر امام راحل و مقام معظم رهبری و پرچم‌های مذهبی در حالی توسط عزاداران حمل می‌شد که جمعی از استادان حوزه‌های علمیه و ائمه جماعات پیشاپیش کاروان عزاداری در حرکت بودند.
در این مراسم مداحان اهل بیت(ع) غلام‌علی عسگری، عصمتی، سیدمحمد سیدانی، مجید بهروزیه و ... به مدیحه سرایی و مردم نیز به سینه‌زنی پرداختند.
همچنین عصر امروز هیئت جعفری در سطح خیابان‌های امام خمینی (ره) و فردوسی جنوبی دسته‌جات سینه‌زن و زنجیرزن به‌راه می‌اندازد.
حجت‌الاسلام دهشت از وعاظ مشهد مقدس از نماز ظهر به بعد در تکیه ابوالفضلی (ع) در ذکر مناقب رئیس مذهب جعفری سخنرانی می‌کند.
از سطح مساجد، حسینیه‌ها و برخی منازل شهر نیشابور، شهرهای اقماری و روستاهایی که دارای روحانیان طرح هجرت هستند، گزارش می‌رسد مجلس ذکر مصیبت صادق آل رسول(ع) در شب و روز رحلت برگزار شده و در حال برگزاری است.
انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول