اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

سیاسی

معایب و مزایای طرح تشکیل دولت مستقل فلسطین در گفت‌وگوی فارس با رویوران

طرح فعلی تشکیل کشور مستقل، یعنی اهدای 79 درصد خاک فلسطین به اسرائیل

خبرگزاری فارس: یک کارشناس مسائل خاورمیانه گفت: طرح فعلی تشکیل کشور مستقل فلسطینی یعنی اینکه 79 درصد خاک فلسطین دودستی تقدیم رژیم غاصب صهیونیستی شود.

طرح فعلی تشکیل کشور مستقل، یعنی اهدای 79 درصد خاک فلسطین به اسرائیل
حسین رویوران کارشناس مسائل خاورمیانه در گفت‌وگو با خبرنگار سیاسی خبرگزاری فارس در باره طرح تشکیل کشور مستقل فلسطینی که از سوی محمودعباس به سازمان ملل ارائه شد، اظهار داشت: طرح تشکیل کشور مستقل فلسطینی حاوی فرصت‌ها و چالش‌های متعددی است اما قطعا معایب آن بر مزایایش غلبه دارد.

وی درباره مزایای تشکیل کشور فلسطینی گفت: تشکیلات خودگردان هم اکنون به عنوان عضو ناظر در مجمع عمومی سازمان ملل شرکت می‌کند اما اگر کشور فلسطین تشکیل شود آنگاه به عنوان دولت شرکت خواهد کرد؛ هر چند این دولت در فلسطین غیرقانونی است و حماس دولت منتخب مردم است.

این کارشناس مسائل خاورمیانه مزیت دیگر تشکیل کشور مستقل را عضویت فلسطین در دادگاه کیفری دانست و افزود: اگر این اتفاق بیفتد از این پس هر اقدام اسرائیل علیه ملت فلسطین، جنایت جنگی محسوب شده و فلسطینی‌ها حق شکایت خواهند داشت و اسرای فلسطین که اکنون زندانیان تروریستی خوانده می‌شوند، اسرای جنگی محسوب خواهد شد.

رویوران درباره معایب این طرح نیز گفت: تشکیل کشور فلسطین در 21 درصد از اراضی اشغالی که به اراضی 1967 موسوم است به معنای به رسمیت شناختن حضور اسرائیل در 79 درصد خاک فلسطین محسوب می‌شود.

وی ادامه داد: طرح تشکیل کشور فلسطین به معنای قرار گرفتن بخشی از کرانه باختری و نوار غزه در اختیار فلسطینیان است که 21 درصد کل خاک را تشکیل می‌دهد و این یعنی چشم‌پوشی از 79 درصد دیگر.

رویوان اضافه کرد: بر اساس تقسیمی که در سال 1947 انجام شده 44 درصد خاک این کشور به فلسطینی‌ها، 54 درصد به اسرائیلی‌ها و دو درصد به منطقه بین‌المللی اختصاص داده شده و تشکیل کشور فلسطینی یعنی اینکه همان 44 درصد نیز به 21 درصد تقلیل می‌یابد.

این کارشناس مسائل خاورمیانه به از دست رفتن حقوق آوارگان فلسطینی در طرح تشکیل کشور مستقل نیز اشاره کرد و گفت: بر اساس قطعنامه 194 سازمان ملل آوارگان فلسطینی که هم اکنون شش میلیون نفرند باید به سرزمینشان برگردند و اسرائیل باید به آنها غرامت بدهد.

رویوران افزود: خیلی از این آوارگان متعلق به سرزمین‌های 1948 هستند اما پس از تشکیل کشور فلسطین باید به اراضی 1967 برگردند که نقض حقوق آنها در بازگشت به زادگاهشان و آسیبی به جامعه فلسطین است.

وی این طرح را در نهایت یک کاغذ پاره خواند و ادامه داد: آمریکا همین طرح پر از عیب را وتو می‌کند و اعلام هم کرده این کار را انجام می‌دهد. البته نیازی به وتو هم ندارد چرا که این طرح باید در شورای امنیت به تصویب برسد که هشت عضو از 15 عضو آن با نظر آمریکا در مخالفت با تشکیل کشور فلسطین موافق هستد.

این کارشناس مسائل خاورمیانه تشکیل مستقل فلسطینی در شرایط کنونی را طرحی برای کنترل انقلاب‌های منطقه، بویژه جلوگیری از حرکت آوارگان به طرف سرزمین‌های اشغالی و جلوگیری از حرکت ساکنان غزه و کرانه باختری علیه محمود عباس دانست و افزود: سرازیر شدن آوارگان فلسطینی از کشورهای همسایه فلسطین به این کشور، اولین تاثیر انقلاب‌های منطقه بر فلسطینی‌هاست و آمریکا، اسرائیل و محمود عباس با دیدن این شرایط به فکر مهار آن افتادند بنابراین چه با یکدیگر هماهنگ باشند یا نباشند، برای کنترل حرکت‌ها در سرزمین‌های اشغالی وحرکت آوارگان مسئله تشکیل فلسطین را مطرح کردند، البته پس از آنکه اسرائیل بیش از 50 آواره فلسطین را به شهادت رساند.

رویوران تصریح کرد: قطعا ابومازن در برابر سیل حرکت ساکنان کرانه باختری همچون مبارک سقوط خواهد کرد بنابراین تلاش می‌کند جلوی تاثیر موج بیداری اسلامی بر کرانه باختری را بگیرد.

وی درباره تاثیر به نتیجه نرسیدن احقاق حقوق فلسطین بر حرکت این ملت گفت: مردم کرانه باختری و نوار غزه اگر ببینند حقوقشان استیفا نمی‌شود، به‌پا خواهند خواست و عملا انتفاضه سوم شکل خواهد گرفت که به معنای سقوط محمود عباس و آغاز چالش جدید و بسیار وحشتناک برای اسرائیل خواهد بود.

 بازگشت صالح، طرح عربستان است
این کارشناس مسائل خاورمیانه درباره دلیل بازگشت علی عبدالله صالح به یمن گفت: بازگشت صالح محصول دو اراده است که اولین آن به عربستان مربوط می‌شود.

رویوران تصریح کرد: عربستان می‌خواهد بحران‌های اطراف خود را بر خلاف خواسته‌ ملت‌ها، مدیریت کند بنابراین شاهدیم که ملت بحرین و یمن را از طریق فرستادن نیروی نظامی سرکوب کرده و می‌کند و در اردن نیز با تزریق پول می‌خواهد جلوی حرکت‌های مردمی را بگیرد و از طرف دیگر در سوریه نیز تشنج آفرینی می‌کند.

وی ادامه داد: مردم یمن تصمیم گرفته‌اند تکلیف انقلاب خود را یکسره کنند، حتی می‌خواستند این طرح را از اول هفته‌ای که گذشت آغاز کنند اما ارتش یمن با کمک نیروهای نظامی عربستان آنرا سرکوب کرد.

رویوران اضافه کرد: ورود عبدالله صالح برای جلوگیری از یکسره سازی است که در این بین اراده خود صالح نیز برای سرکوب وجود دارد. جمع اراده عربستان و صالح برای گسترش سرکوب است اما این جنایت‌ها در برابر ملت یمن شکست خواهد خورد و ملت یمن پیروز خواهند شد.

وی وضع زندگی مردم یمن را در حالت نیمه فلج دانست و افزود: مردم یمن می‌خواهند با یکسره سازی انقلاب، به این وضعیت مانند حکومت صالح پایان دهد.
انتهای پیام/
این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول