اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

حضور ضعیف شرکت‌های ایرانی؛

نمایشگاه اکسپو 2011 استانبول نباید به نام ایران مطرح می‌شد

خبرگزاری فارس: نخستین نمایشگاه ‌ایران در استانبول با عنوان ایران ـ اکسپو 2011 که با ابتکار استان آذربایجان ‌غربی و مساعدت‌های سرکنسولگری ایران و سازمان توسعه صادرات کشورمان در استانبول گشایش یافته‌، با وجود حضور 97 شرکت با حضوری ضعیف همراه است به طوریکه مسئولان مربوطه معتقدند این نمایشگاه نباید به نام ایران مطرح می‌شد.

نمایشگاه اکسپو 2011 استانبول نباید به نام ایران مطرح می‌شد
به گزارش خبرنگار اعزامی فارس از استانبول،، نمایشگاه ایران ـ اکسپو 2011 که در آن توانمندی‌های تولیدات صنعتی، علمی، فرهنگی و سرمایه‌گذاری و امکانات مناطق آزاد کشورمان به مدت چهار روز در فضایی به مساحت هزار مترمربع در معرض دید علاقه‌مندان داخلی و خارجی قرار داده شده است.
در این نمایشگاه اختصاصی در کنار عرضه نمونه‌هایی از تولیدات کشورمان در صنایع غذایی، خشکبار، صنایع دستی و فرش، امکانات و توانایی‌های کشورمان در زمینه خدمات به ویژه صنعت حمل و نقل، و گردشگری نیز عرضه می‌شود. علاوه بر این، ظرفیت‌های علمی تعدادی از دانشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی کشورمان نیز به نمایش گذاشته شده است.
دانشگاه صنعتی امیر‌کبیر، علوم پزشکی تهران، علوم پزشکی شیراز، یزد، زنجان، شهید چمران اهواز، فردوسی مشهد، بوعلی همدان، تبریز، صنعتی شریف تهران و تعدادی دیگر از مراکز علمی کشورمان، از جمله دانشگاه‌هایی هستند که در این نمایشگاه توانمندی‌های علمی خود را عرضه کرده‌اند.
 
* نمایشگاه ایران اکسپو 2011 زمینه‌ساز تحقق هدف تجارت 30 میلیارد دلاری است
سفیر ایران در ترکیه محمود حیدری‌ سرکنسول و جمعی از مقامات ترک و ایرانی و نمایندگان بخش خصوصی در محل دائمی برگزاری نمایشگاه‌های بین‌المللی استانبول (سی‌ان‌آر)  در حالی افتتاح و آغاز به کار کرده است که این نمایشگاه نتوانسته به عنوان نماینده توانمندی‌های ایران حضور داشته باشد.
استاندار آذربایجان‌ غربی در حاشیه این مراسم در جمع خبرنگاران حضور یافته و با استقبال از حضور ایران در این نمایشگاه از محوریت آذربایجان ‌غربی در این باره خبر داد.
وی‌ گفت: آذربایجان ‌غربی‌ در حوزه تجارت منطقه‌ای و بین‌المللی فعالیت‌های خوبی در راستای برگزاری نمایشگاه‌های بین‌المللی در کشورهای همسایه صورت گرفته است.
جلال‌زاده با اذعان به توانمندی‌های این استان در برگزاری نمایشگاه‌های خارجی گفت: این نخستین باری است که نمایشگاه اقتصادی و بازرگانی استان آذربایجان ‌غربی را در استانبول ترکیه برگزار می‌کنند که موید توانایی و استعداد ظرفیت‌های تجاری و بازرگانی استان برای حضور در بازارهای جهانی است.
وی گفت: ‌این نمایشگاه‌ تا سوم مهر برپا بوده و 97 شرکت ایرانی و نهاد علمی فرهنگی در پنج گروه مواد غذایی، صنایع پلاستیک، حبوبات، خشکبار، حوزه دانشگاهی و فناوری و بخش گردشگری، تولیدات و خدمات خود را عرضه کرده‌اند.
‌جلال‌زاده‌ با اشاره به هدف 30 میلیارد دلاری مقامات بلندپایه دو کشور برای ارتقای سطح مبادلات بازرگانی در میان مدت، گفت: برگزاری این نمایشگاه را می‌توان برای کمک به تحقق این هدف مورد ارزیابی قرار داد.
استاندار آذربایجان‌ غربی گفت: نمایشگاه ایران ـ اکسپو 2011 یک نمایشگاه فرهنگی، اجتماعی و اقتصادی است و 40 درصد واحدهای مشارکت‌کننده در این نمایشگاه را واحدهای آذربایجان ‌غربی تشکیل می‌دهد.
وی اضافه کرد: تهران، مازندران، خراسان ‌رضوی، آذربایجان‌ شرقی، اصفهان، البرز، خوزستان، زنجان، کرمانشاه، فارس، یزد، گیلان، همدان و سمنان دیگر استان‌های شرکت‌کننده به ترتیب تعداد واحدهای مشارکت‌کننده در این نمایشگاه هستند.
جلال‌زاده با اشاره به اینکه استان آذربایجان ‌غربی تاکنون 12 نمایشگاه در اربیل و چهار نمایشگاه در دهوک عراق برگزار کرده است، افزود: این استان، از نظر برگزاری نمایشگاه‌های بین‌المللی در کشورهای همسایه رتبه نخست را دارد.
وی گفت: این نخستین باری است که نمایشگاه اقتصادی و بازرگانی استان آذربایجان‌ غربی را در استانبول ترکیه برگزار می‌کنند که موید توانایی و استعداد ظرفیت‌های تجاری و بازرگانی استان برای حضور در بازارهای جهانی است.


* 60 درصد مناسبات ایران و ترکیه از طریق آذربایجان غربی صورت می‌گیرد
جلال‌زاده با اشاره به جایگاه این استان در روابط ایران و ترکیه گفت: حدود 60 درصد مناسبات تجاری دو کشور از طریق استان آذربایجان ‌غربی صورت می‌گیرد که احداث این شهرک می‌تواند سهم بسزایی در انتقال فناوری و بالا بردن سطح و عمق مناسبات اقتصادی دو کشور داشته باشد.
وی تاکید کرد: ایران تمام تلاش خودرا انجام می‌دهد تا بازرگانان و فعالان اقتصادی دو کشور در استفاده از این مرز با مشکل فوت وقت و نیرو روبه‌رو نشده و تسهیلات لازم برای تجارت و ترانزیت در این پایانه‌ها فراهم شود.
جلال‌زاده گفت: هم‌اکنون روزانه بیش از 200 دستگاه خودروی سواری از هر دو طرف از این مرز رفت و آمد می‌کنند و بازارچه رازی نیز کمافی السابق به فعالیت اقتصادی خود ادامه می‌دهد.
جلال‌زاده افزود: از آنجایی که آذربایجان‌ غربی بیشترین پایانه کشور را دارد، چنین فعالیت‌هایی می‌تواند در شکوفایی هرچه بیشتر استعدادهای استانی برای تولید با کیفیت و حضور و رقابت در بازارهای خارجی ایفای نقش کند.
وی با اشاره به اینکه در این نمایشگاه که تا سوم مهر برپا خواهد بود، 97 شرکت ایرانی و نهاد علمی فرهنگی در پنج گروه مواد غذایی، صنایع پلاستیک، حبوبات، خشکبار، حوزه دانشگاهی و فناوری و بخش گردشگری، تولیدات و خدمات خود را عرضه کرده‌اند، ابراز امیدواری کرد: این ابتکار، گامی برای افزایش روابط تجاری و اقتصادی هرچه بیشتر دو کشور همسایه شود.
استاندار آذربایجان‌غربی در ادامه با یادآوری هدف 30 میلیارد دلاری مقامات بلندپایه دو کشور برای ارتقای سطح مبادلات بازرگانی در میان مدت، گفت: برگزاری این نمایشگاه را می توان برای کمک به تحقق این هدف مورد ارزیابی قرار داد.
 
* نمایشگاه اکسپو 2011 استانبول نباید به نام ایران مطرح می‌شد
رضا کامی‌، دبیر‌کل شورای مشترک بازرگانی ایران و ترکیه در گفت‌و‌گو با خبرنگار اعزامی فارس به ترکیه با اظهار تاسف از سطح برگزاری این نمایشگاه گفت: این نمایشگاه در حد و توان تجار و بخش خصوصی ایران نیست.
وی ادامه داد: نباید این نمایشگاه به نام نمایشگاه ایران مطرح می‌شد بلکه این نمایشگاه با حضور استان آذربایجان ‌غربی برگزار شده است.
دبیر‌کل شورای مشترک بازرگانی ایران و ترکیه عنوان کرد: ایران سابقه مکرر حضور نمایشگاهی در ترکیه را دارد و توانسته است نمایشگاه‌های خوبی برگزار کند.
کامی عدم استقبال تجار و دیگر گروه‌ها را از این نمایشگاه مورد اشاره قرار داد و گفت: می‌توانستیم این نمایشگاه را در سطح کیفی مناسب‌تری برگزار کنیم.
گزارش خبرنگار خبرگزاری فارس حاکی است با وجود  برپایی سالن اختصاصی برای جمهوری اسلامی ایران در این نمایشگاه و حضور  بخش‌های متنوع  در نمایشگاه اکسپو ترکیه 2011 ایران حضوری ضعیف در این نمایشگاه داشته و نتوانسته در جذب مخاطب موفق عمل کند.
این نمایشگاه با عدم استقبال شرکت‌کنندگان خارجی و حتی ایرانیان حاضر در نمایشگاه نیز مواجه بوده و سالن‌های دیگر نمایشگاه به مراتب شاهد حضور بیشتر بازدید‌کنندگان بود.
عدم ارائه توضیحات کافی از سوی برخی غرفه‌داران و نیز عدم توانایی در جذب مخاطبان از سوی شرکت‌های حاضر در نمایشگاه نیز از دیگر انتقادات وارد بر این نمایشگاه است.
انتهای پیام/ج10
این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول