اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

فرهنگ

/گزارش فارس/

هفته فرهنگی چین در ایران افتتاح شد

خبرگزاری فارس: مراسم هفته فرهنگی چین، با استقبال جمع کثیری از چینی‌ها همزمان با چهلمین سالگرد روابط سیاسی ایران و چین با سخنرانی مسئولان فرهنگی دو کشور، برگزار شد.

هفته فرهنگی چین در ایران افتتاح شد
به گزارش خبرنگار باشگاه خبری فارس «توانا»، شامگاه پنج‌شنبه سی‌ویکم شهریور ماه، مراسم افتتاحیه هفته فرهنگی چین ‌همزمان با چهلمین سالگرد روابط سیاسی ایران و چین، با حضور یوهانگ یانگ؛ سفیر جمهوری خلق چین ، شیائو شیونگ؛ مدیرکل فرهنگ و ارتباطات چین،‌ علیرضا اسماعیلی؛ مدیرکل همکاری‌های فرهنگی-هنری سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی، محمدرضا ده‌شیری؛ معاون پژوهشی فرهنگ و ارتباطات اسلامی، در فرهنگسرای نیاوران برگزار ‌شد.
علیرضا اسماعیلی ضمن خیر مقدم به حضار، بیان داشت: بسیار خرسندیم که فرصت یافتیم تا در آستانه چهلمین سالگرد روابط سیاسی ایران و چین، هفته فرهنگی جمهوری چین را در پایتخت ایران و در فضای مطلوبی چون فرهنگسرای نیاوران گرامی بداریم، همچنین بنده هفته فرهنگی چین را به تمامی میهمانان چینی حاضر این در مراسم، تبریک می گویم.
 
* ایران و چین در بهترین سطح روابط استراتژیک قرار دارند

وی در ادامه افزود: روابط فرهنگی ایران و چین سابقه‌ای دیرینه‌ دارد، سابقه‌ای که به بیش از 2 هزار و پانصد سال پیش برمی‌گردد و ما امروز، توفیق داریم که در این چنین فضایی و در بهترین سطح از روابط، که من از آن به عنوان روابط استراتژیک نام می برم ،هفته فرهنگی چین را گرامی بداریم.
مدیرکل همکاری‌های فرهنگی-هنری سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی  خاطر نشان کرد: به عنوان نمونه، جاده ابریشم تنها نقش اقتصادی در روابط ایران و چین نداشته و روابط فرهنگی نیز در مسیر جاده ابریشم به دفعات بین دو کشور چین و ایران صورت گرفته است، گروه هنری که در این برنامه شرکت کرده اند، از استان شیان هستند، استان شیان، خواهر خوانده استان اصفهان است و همچنین این شهر آغاز جاده ابرشیم است و ما این را به فال نیک می گیریم.
اسماعیلی در ادامه گفت: فکر می کنم مناسب باشد به عنوان نمونه‌ای از بهترین سطح از روابط فرهنگی بگویم ، بعد از امضای موافق‌نامه ما، تا کنون 8 امضای مبادلات فرهنگی با کشور چین به امضا رسانده‌ایم و در طول سال‌های بعد از انقلاب و در حقیقت با پیروزی انقلاب، روابط فرهنگی ما همانند روابط تجاری توسعه یافته است.
وی ادامه داد: در روز سوم و چهارم هفته فرهنگی چین، در تالار رودکی، جنب تالار وحدت، 2 اجرا از هنرمندان چینی برگزار خواهد شد.
دیرکل همکاری‌های فرهنگی-هنری سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی در پاپان بیان داشت: امیدوارم در سال آینده، بر اساس مذاکراتی که امروز با دوستان عزیزمان در وزرات فرهنگ و ارشاد چین داشتیم، هفته فرهنگی جمهوری اسلامی ایران را در کشور چین برگزار کنیم.
 
* مناسبات ایران و چین پس از 40 سال، در مرحله رشد و توسعه‌ای سالم است

 بر اساس این گزارش در ادامه  مراسم، یوهانگ یانگ؛ سفیر جمهوری خلق چین پشت تربیون قرار گرفت و گفت: معاون محترم فرهنگ و ارتباطات اسلامی، خانم‌ها، آقایان و دوستان گرامی‌، امروز در آستانه فصل پاییز گرد هم آمدیم تا افتتاحیه نمایشگاه عکس و هفته فرهنگی چین را به مناسبت چهلمین سالگرد روابط سیاسی ایران و چین  برگزار کنیم، در ابتدا اینجانب به نمایندگی دولت چین به نمایندگی سفارت و به نام همسرم و خودم به تمامی میهمانان گرامی خیر مقدم می‌گویم.
وی ادامه داد: روابط فرهنگی کشورهای چین و ایران سابقه‌ای دیرینه دارد و در سال 1971 میلادی معادلات دوستانه دو طرف گسترش یافت و جدا از همکاری بازرگانی تبادلات  انسانی و فرهنگی تعمیق یافت.
یوهانگ یانگ اظهار داشت: ما در نمایشگاه عکسی که امروز در این مکان افتتاح می‌شود بیش از 300 عکس را به نمایش می‌گذاریم که روند  مناسبات دو جنبه دستاوردهای فرهنگی چین و ایران را نشان می دهد.
سفیر جمهوری چین در ادامه بیان داشت: هفته فرهنگی چین را با برنامه‌های مختلفی همچون هنرهای رزمی، آداب، رسوم مردم چین، صنایع دستی و تمامی جذابیت‌های فرهنگی چین برگزار خواهیم کرد و امیدوارم هستیم شرکت‌کنندگان در ابن برنامه‌ها، به عمق جذابیت‌های فرهنگی چین پی‌ برند.
 یوهانگ یانگ ادامه داد: کنفوسیوس فیلسوف معروف چینی گفته است که آدمی در 40 سالگی شک و و سردرگمی ندارد و هم‌اکنون مناسبات چین با ایران پس از 40 سال، وارد مرحله رشد و توسعه سالم و مثبت شده است و با توجه به سابقه چهل ساله  این روابط، دولت چین قائل است تا کوشش کرده و روابط طرفین به سطح بالاتری ارتقا یابد.
سفیر چین در پایان سخنانش از حمایت و توجهات وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی و فرهنگسرای نیاوران برای برگزاری مراسم افتتاحیه هفته فرهنگی چین تشکر و اظهار امیدواری کرد که هفته فرهنگی چین به شایستگی برگزار شود.
 
*ترجمه سالانه 5 کتاب چینی به فارسی و 5 کتاب چینی به فارسی

به گزارش فارس در ادامه برنامه محمدرضا ده‌شیری در سخنانی درباره تاریخچه ارتباط دو کشور چین و ایران توضیحاتی داد و گفت: جاده ابریشم در ایجاد ارتباط بین این دو کشور نقش کلیدی داشته و نه تنها ارتباط تجاری از طریق این جاده انجام نمی شده، بلکه ما در این ارتباطات تبادلات فرهنگی و پیوندهای دیرینه فرهنگی را مشاهده می‌کنیم.
وی در ادامه افزود: با توجه به این قدمت ارتباط مستقیم ایران و چین، امیدوارم این دو کشور در عصر ارتباطات و اطلاعات نیز، غیرمستقیم به دریافت اطلاعات با یکدیگر مبادرت کنند و بتوانند به درک متقابل از یکدیگر دست یابند.
ده شیری خاطرنشان کرد: البته پیش از این روابط 40 ساله نیز، شخصیت‌های برزگی چون سید اجل عمر شمس الدین در ایجاد گسترش روابط ایرن و چین  و محمد ابن حکیم اصفهانی که در نظام آموزشی چین نقش مؤثری داشته‌اند.
وی ادامه داد: با اشاره به سخنان سفیر چین در مورد اظهارات کنفوسیوس، گفت: در فرهنگ ایران زمین، عدد 40، عدد کمال است و ما خوشحال هستیم چهلمین سالگرد روابط سیاسی ایران و چین به عنوان نقطه کمال این روابط است و بنده بر این باور هستم که این سالگرد فرصت مناسبی را برای تعمیق مناسبت سیاسی، فرهنگی و اقتصادی بین ایران و چین فراهم خواهد کرد.
ده شیری در ادامه عنوان کرد: به عنوان فرهنگ و ارتباطات اسلامی آمادگی خود را برای فرصت‌های مطالعاتی برای اساتید دانشگاه‌ها در اجرای پروژه‌های و تحقیقات علمی مشترک و انتشار کتاب‌های فرهنگی و ادبی و تبادلات تجربیات علمی-فرهنگی- دانشکاهی اعلام می‌کنم.
وی در پایان گفت: طی تفاهم‌نامه ای بین بنده و معاون وزارت مطبوعات چین امضا شد، طرفین به توافق رسیدیم که هر سال 5 کتاب چینی به فارسی و 5 کتاب فارسی به چینی ترجمه شود و امیدوارم که این اقدامات گامی در جهت شناخت هر چه بیشتر ادبیات و فرهنگ دو کشور باشد.
به گزارش فارس آخرین سخنران این مراسم، شیائو شیونگ؛ مدیرکل فرهنگ و ارتباطات چین بود که در سخنان خود ضمن اظهار خشنودی از حضور در این مراسم گفت: باید به آقایان ایلخانی، اسماعیلی و ده‌شیری و تمامی دوستان حاضر در این جمع سلام و خوش‌آمد بگویم، بنده بسیار خرسند هستم که در این مکان و با حضور شما عزیزان شاهد افتتاحیه با شکوه هفته فرهنگی چین باشم، همچنین چهلمین سالگرد روابط دو کشور چین و ایران را به تمامی حضار تبریک می‌گویم.
وی ادامه داد: در کشور ما ضرب‌المثلی وجود دارد با این مضمون که می گوید «با راه طولانی قدرت اسب و با زمان طولانی انسان را می شناسیم» جاده ابریشم شاهد روابط دوستی و تبادلات گوناگون 2 هزار ساله مردم ایران و چین بوده است و در طول چهل سال گذشته به ویژه پس از پیروزی انقلاب اسلامی ایران همکاری دو کشور در روابط فرهنگی، اقتصادی و سیاسی روز به روز گسترده و نزدیک‌تر شد و اینجانب به عنوان وزارت فرهنگ و ارتباطات چین بسیار خوشحالم که شاهد گسترش مبادلات فرهنگی ایران و چین در 40 سال اخیر بوده‌ام.   
شیائو شیونگ ادامه داد: امروز در چهلمین سالگرد روابط سیاسی ایران و چین، مسئولان فرهنگی دو کشور قطع‌نامه‌ای منتشر کردند که  نقش دو کشور در شناخت فرهنگ و گسترش روابط دوستی مردم بسیار مهم است، لذا هفته فرهنگی چین در ایران یک از اقدامات این تفاهم‌نامه برای گسترش روابط ایران و چین است.
مدیرکل فرهنگ و ارتباطات چین بیان داشت: در سال 2001 که ایران بحث گفت‌وگوی تمدن‌ها را مطرح کرد و مورد قبول سازمان یونسکو قرار گرفت، محور اصلی این بحث در خصوص احترام متقابل و تبادل اطلاعات و فرهنگ دو طرفه با هدف کاهش درگیری و رفع تنش بود، این محور توجه بسیاری از دولت‌مردان و مسئولان فرهنگی کشورها قرار گرفت، بنابراین از مسئولان فرهنگی دو کشور درخواست می‌کنم تمامی تلاش خود را برای ایجاد ارتباط دوطرفه در بهترین شکل آن به کار برند.
به گزارش فارس این مراسم با حاشیه‌های جالب و دیدنی همراه بود
- تمام مراسم خارج از سالن و در محیط باز بیرونی فرهنگسرای نیاوران برگزار شد.
- در ابتدای مراسم سرود ملی جمهوری خلق چین و سرود ملی جمهوری اسلامی ایران پخش شد.
- مراسم آئینی چین ، به مدت 50 دقیقه در سالن آمفی تئاتر برگزار شد و پس از آن، همه حضار به بیرون از سالن آمدند.
- مراسم «رقص شیر» توسط هنرمندان چینی برگزار شد.
- عکس یادگاری سفیر چین، مدیرکل فرهنگ و ارتباطات این کشور،مدیرکل همکاری‌های فرهنگی-هنری سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی و معاون پژوهشی فرهنگ و ارتباطات اسلامی در کنار دستگاه «زنگوله بافتنی» از نماهای جالب این مراسم بود.
- سفیر چین با زدن چند ضربه به «زنگوله بافتنی» که از آلات موسیقی سنتی چینی است افتتاحیه نمایشگاه عکس را آغاز کرد.
- سفیر چین و مسئولان فرهنگی ایرانی حاضر در مراسم از نمایشگاه عکس و صنایع دستی جمهوری خلق چین بازدید کردند و در تمامی طول این بازدید سفیر چین توضیحاتی را در مورد عکس‌ها و تاریخچه آنها بیان می کرد.
- نکته جالب توجه دیگر، این بود که مسئولان چینی، سخنرانی خود را به 2 زبان چینی و فارسی انجام دادند تا تمامی حضار چینی و ایرانی، از این صحبت‌ها استفاده کنند.
- ارائه غذاهای چینی، بخشی از مراسم افتتاحیه بود که به روش کشور چین سرو شد و به جز چینی‌هایی که سابقه مثال‌زدنی از لذت در غذا خوردن دارند، این بار غذاها به مذاق ایرانی‌ها هم خوش آمد.
 در پایان این مراسم، سفیر چین در پاسخ به سؤال گزارشگر رادیو مبنی بر اینکه به نظر می‌رسد روابط اقتصادی ایران و چین بیشتر به نفع چین است تا ایران، ‌گفت: ما سعی می کنیم روابط متقابل و پایاپای باشد و در مقابل اصرا گزارشگر تنها به این جمله که ما در هفته فرهنگی چین هستیم نه اقتصاد بسنده کرد.

گزارش تصویری این نشست را اینجا ببینید.
انتهای پیام/ ا
این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول