اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

فرهنگ

حدود آزادی در اسلام با توجه به سیره امام صادق(ع)؛

«عقل» مؤثرترین ابزار در مناظرات و بهترین وسیله شناخت اسلام است

خبرگزاری فارس: عضو هئیت علمی جامعةالمصطفی العالمیه گفت: به دلیل این که پیروان ادیان و مکاتب دیگر با قرآن و کلمات معصومین(ع) آشنا نیستند؛ «عقل» مطمئن‌ترین ابزار برای آشنایی آنان با معارف اسلامی است.

«عقل» مؤثرترین ابزار در مناظرات و بهترین وسیله شناخت اسلام است
به گزارش خبرنگار آیین و اندیشه خبرگزاری فارس، عصر امام‌ صادق‌(ع) یکى‌ از طوفانى‌ترین‌ ادوار تاریخ‌ اسلام‌ است‌ که‌ از یک‌ سو اغتشاش‌ها و انقلاب‌هاى‌ پیاپى‌ گروه‌هاى‌ مختلف‌، به ویژه‌ از طرف‌ خونخواهان‌ امام‌ حسین‌(ع‌) رخ‌ مى‌داد و از دیگر سو، عصر آن‌ حضرت‌، عصر برخورد مکتب‌ها و ایدئولوژی‌ها و عصر تضاد افکار فلسفى‌ و کلامى‌ مختلف‌ بود.
امامت صادق آل‌رسول(ص) در عصر و زمانى واقع شد که علاوه بر حوادث سیاسى، یک سلسله حوادث اجتماعى و پیچیدگی‌ها و ابهام‌هاى فکرى و روحى پیدا شده بود،لازم‌تر این بود که امام صادق(ع) جهاد خود را در این جبهه آغاز کند.
حجت‌السلام والمسلمین محسن غرویان عضو هئیت علمی جامعةالمصطفی‌العالمیه در گفت‌وگو با خبرنگار آیین و اندیشه فارس در مورد سیره امام صادق‌(ع) در مناظرات و حدود آزادی در اسلام اظهار داشت: اصول و عقاید اسلامی را باید بر‌اساس تفکر، عقل و عقلانیت پیروی کرد، این اصول و عقاید اسلامی جزو مسائل تعبدی نسیت بلکه تعقلی است.
وی افزود: انسان‌ها علاوه بر پیامبر ظاهری که حضرت رسول است، پیامبر باطنی به نام عقل دارند و کانال ارتباط انسان به طور مشترک به وسیله عقل صورت می‌گیرد. بهترین وسیله ارتباطی بین مذاهب اسلامی با همدیگر و ارتباط مسلمانان با غیر مسلمانان نیز همین عقل است.
عضو هئیت علمی جامعةالمصطفی‌العالمیه با اشاره به اینکه تنها ابزار عالم و دانشمند مسلمان برای تبلیغ و ترویج اسلام و آشناکردن غیر مسلمانان با اسلام ناب ابزار عقل است، تصریح کرد: پیروان ادیان و مکاتب دیگر با قرآن، ائمه و کلمات معصومین آشنا نیستند و به همین دلیل عقل مطمئن‌ترین ابزار برای آشنایی آنان با معارف دینی است.
مترجم کتاب «المنطق» ادامه داد: امام صادق و امام باقر(ع) اهل گفت‌وگو بودند و روش «مناظره» که امام صادق (ع) برگزید، بهترین راه قانع کردن سایر مذاهب در مکتب تشیع بوده است.
وی با بیان اینکه بحث، مناظره و گفت‌وگو از سایر روش‌ها برای دعوت به اسلام موثر‌تر است، گفت: دنیای ما، دنیای ارتباطات است که تفکر‌های گوناگون به وسیله رسانه‌های مختلف نشر پیدا می‌کنند و در اختیار مردم و جوانان ما قرار می‌گیرند و در این عصر چاره‌ای جز این نداریم از ابزار مناظره استفاده کرده و با بهره از منطق عقلانی صحت و استحکام اندیشه اسلامی را تبیین کنیم.
این مدرس حوزه و دانشگاه خاطرنشان کرد: برای استفاده از این ابزار هیچ راهی نداریم جز اینکه طلاب حوزه علمیه را با روش مناظره آشنا کنیم تا این طلاب با فراگیری دانش روز و تخصص در  حوز‌های مختلف علمی قادر پاسخگویی به شبهات روز باشند.
غرویان در پاسخ به اینکه راهکارهای نهادینه کردن مناظرات علمی در کشور چیست، گفت: نکته نخست در مناظرات علمی این است که فرد توان علمی مناظره برخوردار باشد، نکته دوم شجاعت مطرح کردن نظریاتش را داشته باشد، نکته سوم موضوع شناسی است.
وی ادامه داد: در دنیای امروز مباحث گوناگونی در اقصی نقاط دنیا مطرح می‌شود که حوزه‌‌ها باید در این امر ورود کنند.
حجت‌الاسلام غرویان در پایان تأکید کرد: رهبری در سفر اخیری که به قم داشتند بر مسئله «شبهه‌شناسی» تاکید بسیاری داشتند و طلاب تا موضوعات مختلف را نشناسند قادر نیستند پاسخی مناسب به شبهه دهند. مخلص کلام این که باید عالم به زمان بود.
انتهای پیام/ک
این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول