اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

عضو شورای فرهنگ عمومی:

تعزیه رسانه انتقال مفاهیم و تجربیات تاریخ است

خبرگزاری فارس: عضو شورای فرهنگ عمومی گفت: هنر شبیه‌خوانی و تعزیه، رسانه انتقال مفاهیم و تجربیات تاریخ است که نسل به نسل در ادوار مختلف منتقل شده است.

تعزیه رسانه انتقال مفاهیم و تجربیات تاریخ است
به گزارش خبرگزاری فارس از اصفهان، عباس مقتدایی ظهر امروز در همایش انجمن تعزیه و شبیه‌خوانی استان اصفهان با اشاره به نقش تعزیه در مقابله با جنگ نرم اظهار داشت: برخی از مسئولان نکات مثبت این هنر را آن‌گونه که باید و شاید درک نکرده‌اند چراکه شبیه‌خوانی و یا تعزیه دارای ویژگی‌های چند بعدی بوده و از اهمیت بالایی برخوردار است.
وی ادامه داد: به طور مثال رادیو تنها یک رسانه انتقال پیام است که از ویژگی صدا برخوردار است و تنها از طریق صدا تأثیر گذاری دارد این در حالی است که تعزیه علاوه بر صدا از حضور زنده مخاطب و چند بعد دیگر بهره‌مند است.
نماینده وزیر علوم در دانشگاه هنر اصفهان تصریح کرد: ابزار سینما و تلویزیون نیز اگر چه شباهت‌هایی با ابزار تعزیه‌خوانی دارد اما در تعزیه مخاطب و فرد شبیه‌خوان هر دو صحنه حضور رو در رو و زنده و واقعی دارند.
 
*‌ ‌مفهوم قدسی تعزیه در بسیاری از تئاترها هم وجود ندارد
وی در ادامه صحبت‌های خود با اشاره به اینکه تئاتر نیز به لحاظ زنده بودن انتقال حس را دربر دارد، تاکید کرد: مفهوم قدسی و سوز دینی که در تعزیه وجود دارد را نمی‌توان حتی در بسیاری از تئاترها مشاهده کرد.
مقتدایی ویژگی دیگر و بارز شبیه‌خوانی را در آن دانست که همه دست‌اندرکاران با اشتیاق کار می‌کنند و اهداف عالی و معنوی در آن حرف نخست را می‌زند.
 
*‌ ویژگی بارز تعزیه انتقال نسل به نسل است
وی در بخش دیگری از صحبت‌های خود با اشاره به اینکه در هنر تعزیه و شبیه‌خوانی بازیگر با عشق و علاقه بسیار ایفای نقش می‌کند و هدف او مادیات نیست، یادآور شد: ویژگی بارز این هنر انتقال نسل به نسل این هنر به فرزندان است به گونه‌ای که هم بازیگران و شبیه‌خوانان نزد پدران و استادان تربیت می‌شوند و هم انتقال فرهنگی از نسلی به نسل دیگر رخ می‌دهد.
این استاد دانشگاه در ادامه بیان کرد: تعزیه کارگاهی است که در آن همه دور هم جمع می‌شوند و در واقع در آن کارگاه مفاهیم والایی چون ولایت‌پذیری، فهم ولایت و پاسداشت دین در میان همه اقشار مردم اعم از کودک، جوان، طبقات و اقشار مختلف منتقل می‌شود.
 
*‌ تعزیه رسانه انتقال تجربیات در طول تاریخ است
وی در ادامه صحبت‌های خود هنر شبیه‌خوانی و تعزیه را رسانه انتقال مفاهیم و تجربیات تاریخ دانست که در طول تاریخ نسل به نسل منتقل شده است و ادامه داد: این رسانه انتقال عاطفه و انتقال جریان عاطفی را دنبال کرده که در واقع شرح گذشته را با بهره‌گیری از هنر بیان می‌کند.
مقتدایی در ادامه سخنان خود گفت: در این حوزه باید دستگاه‌های مختلف اعم از شهرداری، متولیان فرهنگی و استانداری حمایت‌های لازم را داشته باشند البته نقش اصلی در این میان بر عهده خود مردم است و تمام مردم باید در صحنه حاضر، ناظر، تأثیرگذار و فعال باشند.
 
*‌ تعزیه‌خوانی هنری مستمر و ابدی است
وی در ادامه صحبت‌های خود با اشاره به اینکه تعزیه‌خوانی هنری مستمر و ابدی است، افزود: اگر تبلیغ اسلام دائمی است، تعزیه‌خوانی هم به سبب اینکه به عنوان یک ابزار همین رسالت را بر عهده دارد، دائمی به حساب می‌آید.
این استاد دانشگاه اضافه کرد: هنر تعزیه دارای یک روح قدسی است و در واقع آنچه دارای روح قدسی باشد، هنر واقعی و ناب به شمار می‌رود.
 
* ‌تعزیه وارث هنر بومی ایران است
وی ادامه داد: تعزیه وارث هنر بومی این کشور است که بعد از ورود اسلام در اختیار اسلام و تبلیغ و اشاعه دین و مفاهیم دینی قرار گرفت و هدف آن انتقال پیام دین است.
مقتدایی تاکید کرد: هنر شبیه‌خوانی و تعزیه در عرصه انتقال پیام دینی کارکردهای خوبی به همراه دارد و در مقابله با جنگ نرم دشمن نیز می‌تواند نقشی قابل توجه داشته باشد.
انتهای پیام/آ10
این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول