اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

مراسم ارتحال میرزا احمد دشتی در زادگاهش برگزار شد

خبرگزاری فارس: مراسم ارتحال عالم ربانی آیت‌الله میرزا احمد دشتی نجفی چهارشنبه شب با حضور قشرهای مختلف مردم شهرستان دشتی (زادگاه میرزا احمد) در اشهر خورموج برگزار شد.

مراسم ارتحال میرزا احمد دشتی در زادگاهش برگزار شد
به گزارش خبرگزاری فارس از دشتی، امام جمعه برازجان چهارشنبه شب در مراسم ارتحال آیت‌الله میرزا احمد دشتی نجفی در شهر خورموج زادگاه آن عالم فقید با اشاره به اینکه این شخصیت متعلق به همه مردم بود، اظهار کرد: استان بوشهر در فقدان این عالم به سوگ نشسته است.
حجت الاسلام حسن مصلح با تقدیر از حضور اقشارمختلف مردم استان در مراسم تشییع و تدفین آیت‌الله میرزا احمد دشتی افزود: این نشان‌دهنده عشق و محبت مردم به ارزش‌های دینی، فضائل و کمالات است.
وی ادامه داد: تکریم عالم تکریم پروردگار است‌ که فرمودند هر کس که عالم را تکریم می‌کند خداوند را تکریم کرده است.
مصلح تصریح کرد: دشتی باید به چنین علما، شخصیت‌ها و بزرگانی که در سطح کشور از برگزیدگان چهره‌های ماندگار کشور و تشیع هستند افتخار کند.
وی عنوان کرد: دشتی باید به خود ببالد که دارای چنین شخصیت‌هایی است و باید این شخصیت‌ها  بیش از پیش برای جامعه و نسل جوان این معرفی شوند زیرا علما و دانشمندان الگو ی دینی هستند.
مصلح در زمینه مقام و منزلت دانشمندان در قرآن کریم گفت: از نظر قرآن کریم دانشمندان و علما دارای صفات ویژه‌ای هستند که می‌شود گفت این عالم ربانی مصداق بارز از آن آیات و روایات بوده‌اند و او جلوه‌ای کامل از این آیات و روایاتی که علما وصف و توصیف کرده است بود.
وی اضافه کرد: عالمان ربانی دارای ایمانی محکم، خرد، اندیشه راسخ در علم بودند و آن چه که از سوی خداوند نازل شده است و همه آن چه خداوند نازل کرده است ایمان، باور و اعتقاد به تمام دستورات الهی و تعالیم آسمانی  راسخ و کامل دارند.
مصلح تصریح کرد: دومین ویژگی که در قرآن کریم برای عالم ربانی بیان شده این است که عالم ربانی دارای ترس و خشیت از خداوند هستند.
وی سومین ویژگی برای علما در قرآن اشاره کرد و افزود: علما اهل تهجد، مناجات شبانه و پیوسته با خدای خویش خلوت می‌کنند و راز و نیاز دارند.
مصلح چهارمین ویژگی علما را سجده‌های طولانی اهل گریه، خشوع و تضرع آن‌ها عنوان کرد.
خطیب نماز جمعه برازجان، پنجمین ویژگی عالمان ربانی در قرآن کریم را اهل دنیا نبودن آن‌ها عنوان کرد و افزود: علما دل به این دنیا نبسته‌اند و این دنیا را جایگاه خود نمی‌دانند بلکه علما عاقبت، آخرت و جهان ابدی را می‌بینند و دنیار را محل گذر، مزرعه و محل کار و تلاش برای روز جزا می‌دانند.
مصلح با اشاره به اینکه فقها و علما دین دژهای محکم اسلام هستند، گفت: فقها و علما هستند که در طول تاریخ از حقیقت و روح اسلام و اسلام راستین پاسداری کرده‌اند.
 وی به شخصیت آیت‌الله دشتی اشاره و خاطرنشان کرد: آیت‌الله میرزا احمد دشتی در سنین کودکی و نوجوانی قرآن و مقدمات را نزد والد ماجدش تلمذ کرد و در مکتب خانه روستای گنخک نزد مرحوم آخوند حاج ملا قاسم والد شیخ عباس جلالی با شوق و ذوق وصف ناشدنی و در کنار دیگر همسن و سالان خود به فراگیری و روخوانی این کتاب مقدس آسمانی همت گماشت.
مصلح ادامه داد: در همان مکتب خانه کوچک روستا آثار فراست و کیاست و تیزهوشی در چهره مبارک دشتی هویدا بود و بسیاری از مردم به عینه آینده درخشانی از همان سنین برایش پیش‌بینی می‌کردند.
وی افزود: دشتی بعد از فراگیری قرآن و مقدمات نزد والدش که مجتهدی مسلم بود و اجازه اجتهاد نیز داشت و همچنین با تشویق و راهنمایی نخستین معلمش یعنی مرحوم آخوند حاج ملا قاسم و به خاطر این که خود نیز سخت شیفته آموختن دروس حوزوی بود راهی حوزه علمیه روستای میانخره دشتی شده و در محضر و درس مرحوم آقا سید علینقی که خود از شاگردان آقا میرزا علی شیرازی بود و از ایشان اجازه دخل و تصرف در امور شرعیه را نیز داشته است حاضر شد.
وی عنوان کرد: آیت‌الله دشتی یک سال از محضر عالم ربانی آقا سید علی نقی (ره) کسب فیض کرد و سطوحی را گذراند و با تشویق مکرر آقا سیدعلی‌نقی (ره)، همچنان که طلبه نوجوان و فقیری بود با مساعدت مالی تنی چند از خیرین منطقه در سن 10 تا 13 سالگی عازم حوزه علمیه نجف اشرف شد و برای نخستین بار به حریم ملکوتی دروازه دانش پیامبر (ص) پای نهاد و از نزدیک با امواج بی‌پایان بزرگ‌ترین حوزه علمیه جهان تشیع آشنا شد.
رئیس شورای فرهنگ عمومی دشتستان افزود: آیت‌الله میرزا احمد دشتی که از مفاخر اسلام و عالم تشیع ‌به‌ویژه حوزه علمیه نجف اشرف بودند از خرمن علم و معرفت و فقاهت علمای مبارز و عالی مقامی همچون، آقا سید ابوالحسن اصفهانی، میرزا آقای اصطهباناتی، شیخ ابوالحسن مشکینی، شیخ موسی نجفی خوانساری، شیخ کاظم شیرازی، حاج آقا ضیاء الدین اراکی بالاخص آقا سید عبدالهادی شیرازی خوشه چینی کرده و پس از سالها تلاش، سختکوشی و علم‌آموزی و بعد از گذراندن دروس خارج فقه و اصول توسط آیات عظام و حجج اسلام، سید ابوالحسن اصفهانی(ره) و سید‌عبدالهادی شیرازی و‌... در سن 30 سالگی اجتهاد مسلم ایشان مورد تأیید قرار گرفت.
‌مراسم ختم آن مرحوم در مصلای بزرگ حضرت امام خامنه‌ای شهر خورموج برگزار می‌شود.
‌انتهای پیام/ج10
این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول