اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

مدیر کل فرهنگ و ارشاد خوزستان خبر داد:

افزایش ۴۰درصدی شرکت کنندگان در جشنواره شعر رضوی

خبرگزاری فارس: مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خوزستان از افزایش ۴۰درصدی شرکت کنندگان در دومین جشنواره شعر رضوی در این استان خبر داد.

افزایش ۴۰درصدی شرکت کنندگان در جشنواره شعر رضوی
حجت‌الاسلام سید لطف‌الله سپهر در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در اهواز در خصوص برگزاری جشنواره فرهنگی و هنری امام رضا (ع) در استان، اظهار داشت: جشنواره بین المللی، فرهنگی و هنری امام رضا (ع) عظیم‌ترین جشنواره ولایی کشور است که به مناسبت میلاد حضرت علی بن موسی‌الرضا (ع) همه ساله در دهه‌ کرامت، از یکم تا یازدهم ذیقعده در گستره ملی و بین‌المللی برگزار می‌شود.
وی با اشاره به پیشینه این جشنواره فرهنگی و هنری در خوزستان، افزود: خوزستان جزو نخستین استان‌هایی بود که به این رخداد بزرگ معنوی و ارزشی پیوست و با یاری خداوند متعال و به برکت آن امام همام امسال خوزستان هفتمین دوره جشنواره را برگزار می‌کند.
سپهر ادامه داد: در سال‌های گذشته جشنواره‌های شعر ولایی، غزل‌سروده‌های رضوی، عکس رضوی، نخستین و دومین همایش علمی پژوهشی خوزستان دروازه ورود تشیع و امام رضا (ع) به ایران، نخستین جشنواره شعر رضوی به زبان عربی (یادمان دعبل خزاعی) را برگزار کرد.
مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خوزستان گفت: امسال نیز برای دومین سال پیاپی، خوزستان با جشنواره شعر رضوی به زبان عربی یادمان (دعبل‌ خزاعی)، که ۱۳ و ۱۴ مهر ماه در شهرستان شوش در جوار مرقد شاعر اهل‌ بیت (ع)، «دعبل خزاعی» برگزار می‌شود، جشنواره فرهنگی و هنری امام رضا (ع) را همراهی می‌کند.
وی بیان کرد: اشاعه و ترویج فرهنگ منور رضوی، گسترش فعالیت‌های فرهنگی، هنری و مذهبی مرتبط با سیره ائمه معصومین به ویژه امام رضا (ع)، گرامی‌داشت تولید کنندگان و پدیدآورندگان آثار بر‌تر فرهنگی هنری در زمینه سیره و شخصیت معارف امام رضا (ع) و کمک به انتشار این آثار، گسترش آفرینش‌های فرهنگی و دینی در زمینه شعر رضوی به زبان عربی از جمله اهداف اصلی و کلی جشنواره است.
سپهر تصریح کرد: در استان خوزستان بالغ بر 2 میلیون نفر ایرانی عرب زبان معادل جمعیت سه استان مجاور زندگی می‌کنند که متاسفانه در معرض شبکه‌های ماهواره‌ای کشورهای عربی بوده که با فرهنگ و زبان آن‌ها برنامه سازی صورت می‌گیرد، لذا نیاز شدیدی به برنامه‌های دینی و فرهنگی در حوزه ولایی احساس می‌شود.
مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خوزستان اضافه کرد: مردم خوزستان صد در صد شیعه بوده و لذا این استان می‌تواند کانون ترویج فرهنگ ولایی در حوزه خلیج فارس قرار گیرد، بنابراین برای تحقق این امر با انجام برنامه‌های فرهنگی و تعامل با نخبگان و اصحاب علم و ادب می‌توان به این مهم دست یافت.
وی افزود: واکسینه کردن عرب زبان‌های استان در مقابله سرمایه گذاری کشورهای همسایه در خصوص گسترش فعالیت‌های فرقه وهابیت، تشویق و ترغیب فرهیختگان و شعرای منطقه در حوزه شعر ولایی از دیگر اهداف برگزاری این جشنواره در خوزستان است.
این عضو کارگروه فرهنگی اجتماعی خوزستان با اشاره به افزایش شرکت کنندگان در جشنواره امسال گفت: امسال به لحاظ شرکت کنندگان ۴۰ درصد و از نظر آثار ۲۴ درصد نسبت به سال گذشته افزایش داشته‌ایم.
وی افزود: ۲۳۳ اثر از شاعران با محوریت امام رضا (ع) برای ارزیابی به دبیرخانه این جشنواره ارسال شد و۱۲۱ شاعر داخلی و خارجی در جشنواره بین‌المللی شعر رضوی به زبان عربی در خوزستان رقابت خواهند کرد.
سپهر با بیان اینکه 12 اثر رسیده مربوط به شاعرانی از بغداد و نجف اشرف است، عنوان کرد: استان‌های خراسان رضوی، کرمانشاه، لرستان، قم و همدان بیشترین متقاضی شرکت در این جشنواره بوده و آثار ارزشمندی نیز ارائه کرده‌اند.
مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خوزستان بیان کرد: آثار رسیده از سوی شاعران در دو بخش، نخست اشعار کلاسیک (فصیح عربی) و اشعار شعبی‌ (منطقه‌ای) است که عمدتاً با موضوع سیره و زندگی امام رضا (ع)، مناقب و صفات امام رضا ‌ (ع)، کرامت‌ها و فضیلت‌ها و جلوه‌های فرهنگ رضوی سروده شده است.
وی با بیان اینکه کار داوری آثار، هفته اول مهر ماه به پایان می‌رسد، افزود: در مجموع هشت نفر با رأی هیئت داوران برگزیده شده و جوایز ارزنده‌ای چون کمک هزینه سفر به عمره مفرده، عتبات عالیات و مشهد مقدس دریافت می‌کنند.
این مقام مسئول خاطرنشان کرد: سه نفر از برگزیدگان بخش‌های شعر کلاسیک و اشعار محلی به مراسم اختتامیه جشنواره بین المللی امام رضا (ع) اعزام خواهند شد.
دومین جشنواره شعر رضوی به زبان عربی ۱۲ و ۱۳ مهر ماه در شهرستان شوش برگزار می‌شود و در بخش جنبی این جشنواره در کنار برگزاری نشست‌های شعرخوانی، از 15 مقاله پژوهشی ارائه شده به دبیرخانه، سه مقاله برگزیده قرائت خواهد شد.
انتهای پیام/غ10
این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول