اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

سیاسی

با تاکید بر ایجاد تحول بنیادی در آموزش و پرورش

بیانیه جمعیت ایثارگران به مناسبت شروع سال تحصیلی و بازگشایی مدارس

خبرگزاری فارس: جمعیت ایثارگران انقلاب اسلامی به مناسبت شروع سال تحصیلی و بازگشایی مدارس بیانیه‌ای منتشر کرد.

بیانیه جمعیت ایثارگران به مناسبت شروع سال تحصیلی و بازگشایی مدارس

 به گزارش خبرگزاری فارس، متن بیانیه جمعیت ایثارگران به شرح زیر است:
معرفت و گرسنگان علم و نیازمندان  فضیلت را انتظار به سر آمده و مشتاقانه برای دیدار راهبران حقیقت و همراهان سلوک معنوی و مشهود عرفانی در طی طریق الهی لحظه شماری می کنند.
بار دیگر بهاری متفاوت با بهار طبیعت آغاز گردید بهاری که روح می پرورد و دلها درا زنده می کند و بار معرفت می دهد و حیات طیبه به دنبال دارد. هم اکنون میلیونها مغز متفکر و اندیشمند در انتظار کلاسهای درس هستند تا نیازهای آموزشی، علمی و معنوی خویش را از خرمن پر ثمر معلمان و اساتید خردمند و آگاه خود پاسخگو گردند.
آری تشنگان
اکنون که میلیون ها دانش آموز و دانشجو و طلبه با تمام توان و عزم راسخ خود آماده دیدار معلمان و اساتید خود نموده اندا تا از فضای کسب علم و معرفت حداکثر استفاده را نموده و بر غنای علمی خود افزوده و گامی در صراط مستقیم بر داشته و بهتر از گذشته بتوانند خود را یافته و در خدمت دین و کشور خود باشند بر مسئولان امور در وزرات علوم بهداشت و درمان و آموزش و پورش و حوزه های علمیه فرض است که برای رشد و تعالی بیشتر این اقیانوس بی کران استعدادها بر اساس اصول مکتب حیات بخش اسلام مبانی آموزش دوره های تحصیلی را به نحوی برنامه ریزی و طراحی نمایند که حاصل آن انسانهای متعهد و آگاه بصیر و عالم، متخصص و کارآمد باشد
بر این اساس وزارت آموزش و پرورش که از سایر نهادهای آموزش مهم تر و تأثیرگذار تر است لازم است که به موضوع تحول در سیستم آموزش توجه ویژه ای نماید زیرا تغییرات و اصلاحات تا زمانی که در بستر اصولی خود ایجاد نگردد فایده چندانی ندارد لذا قبل از پرداختن به هر گونه تغییرات موردی باید به فکر تحول در نظام تعلیم و تربیت کشور بوده که متأسفانه تا کنون این تحول ایجاد نگردیده. و آنچه صورت گرفته اصلاحاتی بر پیکره نظام قبلی بوده است. همانگونه که بار ها مقام معظم رهبری در تذکر به مسئولین آمورزش و پرورش فرموده اند چاره علاج دردهای آموزش و پرورش تحول بنیادی در نظام آن است بطوریکه در اردیبهشت امسال نیز این موضوع را متذکر شدند و به دنبال آن فرمودند باید خروجی آموزش پرورش طراز جمهوری اسلامی ایران باشد.

در این راستا آموزش و پرورش باید به چند نکته توجه ویژه نماید.
الف : نظام تربیت نیروی انسانی : اهمیت نیروی انسانی در این وزارتخانه از همه جا بیشتر است. مراکز تربیت معلم که تا سه سال پیش عهده دار تربیت بخشی از نیروهای مورد نیاز بود با توجه به اینکه بدست شهیدان رجایی و با هنر بنیانگذاری شده بود از کیفیت بالا و مطلوبی برخوردار بوده متأسفانه به مرور زمان از کیفیت آن کاسته شد تا به تعطیلی آن مراکز انجامید.
اکنون با تأسیس دانشگاه فرهنگیان نوید جایگزینی آن مراکز را می دهد امید است مسئولین وزارت آموزش و پرورش تمام تلاش خود را به کار گیرند تا این دانشگاه بتواند از عهده چنین امر خطیری بر آمده در تأمین نیروی انسانی متعهد و متخصص که بتواند در تربیت دانش آموزانی ساعی، متدین و کارآمد که طراز جمهوری اسلامی باشند موفق گردد.
ب _ تحول در نظام آموزش: نظام آموز ش هم اکنون از ضعف های فراوانی برخوردار است و چنانچه تحول اساسی در همه ارکان آن صورت نگیرد با ایجاد اصلاحات نمی توان انتظار تغییرات مطلوب و اساسی را داشت لذا لازم است با مطالعات دقیق و بر اساس پژوهش های گسترده و نگاه اسلامی به تحول بنیادی در نظام آموزش پرداخت تا در اثر آن شاهد دانش آموزانی باشیم که متدین و اهل تفکر و تدبیر بوده و از مهارتهای زندگی برخوردار و توانایی حل مسئله و بر خورد با مشکلات را به راحتی داشته باشند.
ج _ در بعد تربیت و تزکیه: تحول در نظام آموز ش و پرورش باید به نحوی باشد که تربیت دانش آموزان و تزکیه آنها اصل نظام و شاکله آن باشد و سیستم آموزشی در درون آن طراحی گردد تا بدین سان خروجی آموزش و پرورش انسانهایی متدین متحول، خلیفه ا...، و شهروندانی متعهد منضبط و قانون مدار باشند.
وزارت علوم: در این وزارتخانه برای غنای هر چه بیشتر دانشگاه ها و مراکز آموزشی به دو نکته باید اهمیت بیشتری داده شود.

الف: تغییر بنیادی در محتوای کتابهای و در سهای علوم انسانی که متأسفانه هم اکنون بخش اعظم آنها را افکار غیر اسلامی و تفکرات غربی پوشش می دهد که لازم است در این زمینه اقدام فوری و گسترده ای صورت گیرد تا بیش از این شاهد ضرر و زیان های حاصل از این محتواهای نامطلوب نباشیم چنانچه این موضوع بارها توسط مقام معظم رهبری مورد تأکید واقع شده است.
ب_ نظام آموزشی: در سیستم آموزشی دانشگاه ها نیز اشکالات فراوانی وجود دارد از جمله آنها اینکه:
1_ به لحاظ تأثیرگذاری معنوی بسیار ضعیف و ناتوان است
2_ سیسیتم ارزشیابی و ارتقاء هنوز قدیمی و نامطلوب است.
3_ بیش از حد استاد محور می باشد
4_ بر مباحثه تکیه نمی شود.
5_ جزء محور است
6_ به نظرات دانشجو کمتر توجه می شود.
7_ کمیت مورد نظراست
8_ نظریه پردازی کمتر صورت می گیرد.
9_ بر تفکر تدبر، تعقل و تولید فکر و نوآوری کمتر توجه می شود.
10_ توانایی ایجاد فضای آزاد اندیشی و تحول در دانشجویان را ندارد.
بدین سان باید نظام آموزش عالی به نحوی تغییر و اصلاح یابد که نواقص فوق بر طرف گردیده تا شاهد دانشگاه پویا و متحول باشیم که شأن نظام والای جمهوری را تأمین نماید.

حوزه های علمیه:
با توجه به جایگاه تربیت نیروی انسانی ویژه در حوزه های علمیه که از اهمیت شایان ذکری برخوردار است هر گونه تخلف در این زمینه ضررهای غیر قابل جبرانی را به کیان اسلام و نظام جمهوری اسلامی ایران وارد خواهد آورد، گر چه مقام معظم رهبری بر رهنمودهای بسیار مهمی را تا کنون برای حوزه های علمیه دانسته اند لیکن توجه به چند نکته زیر خالی از لطف نخواهد بود.
الف: با توجه اثر الگویی بالایی که مبلغین دینی در شنوندگان خود دارند بیش از هر امر دیگری مدیریت حوزه های دینی باید تلاش کنند تا طلاب آنها  هر چه بیشتر از تقوای الهی برخوردار بوده و  متخلق به اخلاق اسلامی باشند که بر اساس آید شریفه صبغه ا... و من احسن من الله الصبغه تا بتواند بیشتر این اثر اخلاقی  تربیتی را در جامعه داشته باشد.
ب_ تأکید بر تحقبق و مطالعه و آموزش های مستمر لازمه یک طلبه دینی می باشد و امروزه توقع مردم از عالمان دینی این است که علاوه بر تقوا و رعایت اخلاق عملی و جمیع شئونات اسلامی به لحاظ علمی نیز در سطح بالایی قرار داشته و علاوه بر علوم اسلامی از علوم و فناوری های جدید نیز مطلع باشند. و بتواند نیازهای جدید را بر اساس اصول و مبانی اسلامی پاسخگو باشند.
ج_ به روز بودن مبلغین
 در همه زمان ها به خصوص امروز آگاه بودن از شرایط زمان و مکان لازمه یک عالم و مبلغ دینی می باشد و بدین ترتیب طلاب علوم دینی باید طوری آموز ش ببییند که بتوانند نیازهای جامعه خود را درک کنند و در هر نقطه ای قرار گرفتند به خواست های عمومی مردم شرایط و مشکلات آن منطقه و به ویژه نسل نو و تحصیل کرده آگاهی یافته و مطابق تعالیم اسلامی چاره جویی نمایند و به هدایت قشرهای گوناگون پرداخته و با درک درست از مخاطبین خود بتوانند رابطه مطلوب و سازنده ای را با آنان داشته باشند.
                                                    
  کمیته فرهنگی _ اجتماعی 
  جمعیت ایثارگران انقلاب اسلامی                                                                                                                     
30/6/1390 



                                                                                                                                                    

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول