اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

معاون توسعه، مدیریت و منابع انسانی استانداری کرمانشاه:

سالانه نیم درصد تولید ناخالص ملی صرف پژوهش میشود

خبرگزاری فارس: معاون توسعه، مدیریت و منابع انسانی استانداری کرمانشاه گفت:‌ فصل دوم از ماده 15 تا 23 قانون برنامه پنجم به علم و فناوری اختصاص یافته است و سالانه نیم درصد تولیدات ناخالص ملی باید صرف پژوهش شود.

سالانه نیم درصد تولید ناخالص ملی صرف پژوهش میشود
به گزارش خبرگزاری فارس از کرمانشاه، کیومرث کلانتری در مراسم افتتاحیه چهل و دومین گردهمایی معاونین پژوهشی و فناوری دانشگاه‌ها، پژوهشگاه‌ها و پارک علم و فناری اظهار کرد:‌ سی ‌و یکمین سالگرد دفاع مقدس است و این خود یکی از مهم‌ترین حماسه‌ها و رویدادهای تاریخ ایران اسلامی است.
وی ادامه داد: وقتی جنگ تحمیلی شروع شد زمان زیادی از پیروزی انقلاب اسلامی نگذشته بود و توان نظامی ما قادر به پاسخگویی به این جنگ نابرابر نبود و مردم نیز آمادگی لازم را نداشتند.
معاون توسعه، مدیریت و منابع انسانی استانداری کرمانشاه افزود: لطف خدا و رهبری امام خمینی و همچنین همت و توان مردم و عنایت پروردگار سبب شد جنگ را با سربلندی نظام جمهوری اسلامی ایران به پایان برسانیم.
وی خاطرنشان کرد: استان کرمانشاه بیش از 10 هزار شهید تقدیم نظام کرده است و در طول جنگ 1150 بار بمباران شد.
کلانتری تصریح کرد: جنگ از استان کرمانشاه شروع شد و با عملیات مرصاد نیز در این استان خاتمه یافت. بسیاری از سرداران بزرگ کشور در همین استان شهید شدند. لذا کرمانشاه مشهد شهیدان ایران است.
وی با اشاره به شاخص‌های استان کرمانشاه ادامه داد: استان کرمانشاه در میان ضلع غربی کشور قرار دارد و مرز مشترک آن با کشور عراق 330 کیلومتر است.
کلانتری اضافه کرد: جمعیت استان کرمانشاه 2 میلیون نفر است که 2.7 درصد جمعیت کشور را در خود جای داده است.
معاون توسعه، مدیریت و منابع انسانی استانداری کرمانشاه با بیان مساحت استان کرمانشاه خاطرنشان کرد: 24 هزار و 586 کیلومتر مربع مساحت این استان است که 1.5 درصد کل مساحت کشور را دارد.
کلانتری تصریح کرد: استان کرمانشاه دارای 14 شهرستان، 30 بخش، 30 شهر و 2635 روستا است.
وی ادامه داد: 71 درصد جمعیت استان کرمانشاه زندگی شهرنشینی دارند و 29 درصد جمعیت آن در روستاها ساکن هستند.
کلانتری با اشاره به تنوع آب‌ و هوایی استان کرمانشاه اضافه کرد: این استان چهار فصل است نقطه گرم در غرب استان است و معتدل در مرکز و سرد در شمال و شرق این استان قابل رؤیت است.
وی عنوان کرد: این استان از تنوع اکوسیستمی ویژه‌ای برخوردار است از 8 هزار و 200 گونه گیاهی شناخته شده کشور هزار و 200 گونه در استان کرمانشاه است.
‌سرانه جنگل آن 2 هزار و 500 متر است در حالی که در کشور هزار و 900 متر از این استان 4 درصد جنگل سطحی کشور را دارد.
وی ادامه داد:‌ در استان کرمانشاه هزار و 700 اثر تاریخی، فرهنگی و طبیعی وجود دارد و بیش از 50 درصد صادرات از طریق مرزهای این استان به کشور عراق صورت می‌گیرد.
معاون توسعه، مدیریت و منابع انسانی استانداری کرمانشاه با اشاره به این گردهمایی معاونین پژوهشی اضافه کرد: در دنیایی زندگی می‌کنیم که پچیده و پویا است و دو ویژگی اصلی دارد یعنی نیاز نامحدود ولی منابع محدود است.
وی خاطرنشان کرد: کشور ایران در حال توسعه است و با توجه به رشد جمعیتی که دارد باید کشور صنعتی شود و به دستاوردهای علمی برسد.
معاون توسعه، مدیریت و منابع انسانی استانداری کرمانشاه با اشاره به اینکه کشور ایران در جهان سوم قرار دارد، تصریح کرد: پژوهش و تحقیق برای کشور خیلی مهم است هزینه پژوهش اسراف نیست بلکه سرمایه‌گذاری بلندمدت است و با سودی ده‌ها برابر به کشور برمی‌گردد.
کلانتری افزود: در دنیا 120 میلیارد دلار خرج هزینه و تحقیق می‌شود و سهم کشورهای جهان سوم 5 میلیارد دلار است.
وی با اشاره به قانون برنامه پنجم توسعه افزود: فصل دوم از ماده 15 تا 23 قانون برنامه پنجم به علم و فناوری اختصاص یافته است و سالانه نیم‌درصد تولید ناخالص ملی باید صرف پژوهش شود.
معاون توسعه، مدیریت و منابع انسانی استانداری کرمانشاه در پایان گفت: راه جاده تحقیق از نظر قانون هموار است و وظیفه مدیران اجرایی و دانشجویان قدم نهادن در این راه است که بتوانیم دستاوردهای علمی را کسب کنیم لذا این امر تحقق نمی‌یابد جز آنکه همه دستگاه‌های اجرایی با هم هماهنگ و متحد باشند.
انتهای پیام/ج10
این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول