اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

پیچ گنجنامه در پیچ و تاب متولی

خبرگزاری فارس: با وجود گردشگرپذیری گنجنامه، مسیر این مجموعه تفریحی و توریستی متولی ندارد.

پیچ گنجنامه در پیچ و تاب متولی
به گزارش خبرگزاری فارس از همدان، مجموعه تفریحی، توریستی و ورزشی گنجنامه همدان در میدان گنجنامه و در 5 کیلومتری شهر همدان و در مجاورت آبشار گنجنامه واقع شده است.
گنجنامه همدان هر سال شاهد حضور هزاران نفر از داخل و خارج استان و حتی کشورهای خارجی در این نقطه است که بر اساس لزوم توجه و ارتقای جاذبه‌های بی‌بدیل این استان باید به این منطقه توجه خاصی صورت گیرد.
‌یکی از مسائلی که در این منطقه بسیار حساس و چشمگیر است، وجود پیچ‌هایی در مسیر جاده گنجنامه است که موجب ایجاد خطراتی برای شهروندان و حتی مسافران می‌شود.
در تابستان امسال هفت مورد خروج خودرو و سقوط به دره‌ها و باغات اطراف گنج‌نامه رخ داده که موجب به خطر افتادن جان افراد شده است.
در این خصوص پیگیری‌هایی مبنی بر چگونگی نظارت بر این مکان تفریحی ـ توریستی و مسیر جاده گنجنامه انجام دادیم که به نوعی با عدم داشتن متولی این نقطه گردشگری همدان مواجه شدیم چرا که با گفت‌و‌گو با برخی از مسئولان متوجه شدیم که کسی این نقطه را حوزه استحفاظی خود ندانسته و به همین جهت در کنترل و نظارت در مسیر گنجنامه نقشی ندارند.

* فقر علائم در مسیر گنجنامه وجود دارد
در همین راستا رئیس پلیس راهور استان همدان در گفت‌و‌گو با خبرنگار فارس در همدان در خصوص حوادثی که امسال در جاده مسیر گنجنامه رخ داده است، افزود: امسال در مسیر گنجنامه حدود هفت خودرو در پیچ این جاده با خروج از جاده‌ در دره‌های اطراف سقوط کرده و یا واژگون شدند که موجب مجروح شدن نفرات داخل خودرو شد.
حسین طلایی ادامه داد: راهنمایی و رانندگی در کنترل سرعت این مکان برای خودروها برنامه‌هایی دارند به طوری که همواره در آن مکان حضور داشته و به کاهش حوادث در تردد و عبور و مرور به این مکان تفریحی خدمات خود را ارائه می‌دهند.
وی با اشاره به اینکه مشکل اصلی جاده گنجنامه وجود نواقصی در آن است، افزود: این جاده دارای فقر علائم شیب عرضی به سمت خروج از جاده و مشکل آسفالت است به طوری که آسفالت آن دانه‌ریز بوده و لغزندگی را تشدید می‌کند که در بروز حوادث نقش دارند.
رئیس پلیس راهور استان همدان با اشاره به اختلاف ارتفاع از سطح این جاده، ابراز کرد: یکی از مهم‌ترین مسائلی که در بروز حوادث جاده بسیار چشمگیر بوده، این است که حفاظ لازم را با توجه به شیب جاده و حادثه خیز بودن آن ندارد.
 
* گاردریل‌های حواشی مسیر گنجنامه فاقد استاندارد است
وی در ادامه تصریح کرد: تعدادی گاردریل در حواشی جاده کار گذاشته شده است اما فاقد استاندارد لازم است، به طوری که آنها نمی‌تواند استاندارد لازم را داشته باشند به همین علت باید در آن قسمت دیواره بلندی در کنار جاده ساخته شود که خودرویی نیز اگر منحرف شد دیواره مانع خروج آن از جاده و سقوط به دره شود.
طلایی با تأکید به اینکه بارها نواقص جاده به شهرداری اعلام شده است، افزود: چند‌ سال است که شهرداری خدمات آن جاده را ارائه می‌دهد و میدان گنجنامه را نیز شهرداری انجام داد به طوری که در گنجنامه شهرداری مانع حضور خودروها تا نزدیکی میدان شدند.
وی خاطرنشان کرد: شهرداری در آن منطقه پارکبان دارد و در سال گذشته نیز هزینه زیادی در آن منطقه صرف شد و اکنون نمی‌دانم چرا امسال شهرداری یک دفعه اعلام می‌کند که جاده گنجنامه در حوزه استحفاظی ما نیست.
رئیس پلیس راهور استان همدان بیان کرد: تاکنون همه خدمات آن جاده را شهرداری انجام می‌داده است اما اداره راه اقداماتی در آن جا انجام نداده ‌و امسال شهرداری معتقد است که در حوزه اداره راه است.
وی عنوان کرد: در این خیابان خط‌کشی لازم ایجاد نشده است، اما وسط جاده در سال گذشته لرزاننده کار گذاشته است که شهرداری نیز انجام داده و تابلوهایی نیز نصب کرده است.

* راهنمایی و رانندگی در مسیر گنجنامه پایگاهی ایجاد کند
رئیس شورای اسلامی شهر همدان نیز در گفت‌و‌گو با خبرنگار فارس در همدان در خصوص خطرناک بودن پیچ‌های جاده گنجنامه اظهار کرد: برخی معتقدند که راه گنجنامه تا عباس‌آباد در حوزه استحفاظی شهرداری قرار دارد در حالی که حوزه شهرداری تا میدان قائم(عج) است و از آنجا به بعد مربوط به راه و ترابری می‌شود.
سیداحمد حسنی‌حلم تصریح کرد: با توجه به اینکه شورای شهر، شورای شهرداری نیست، از راه و ترابری و راهنمایی و رانندگی نیز خواسته شده است، که برنامه ویژه‌ای را داشته باشند.
وی با اشاره به اینکه کسانی که در این جاده تردد دارند باید رعایت کامل ایمنی را داشته باشند، افزود: راهنمایی و رانندگی با گشتی که در این زمینه می‌تواند داشته باشد، در کاهش تصادفات نقش مؤثری خواهد داشت و باید پایگاهی را در آنجا ایجاد کنند.
رئیس شورای اسلامی شهر همدان ادامه داد: شورای شهر نیز ترددهای این مکان را پیگیری می‌کند تا در آینده شاهد مشکلات خاصی در این بخش نبوده و اتفاق‌هایی رخ ندهد که با جان مردم در ارتباط باشد.
وی عنوان کرد: رانندگان و مسافرانی که برای بازدید از این حوزه اقدام می‌کنند، باید دقت و تسلط بیشتری در این حوزه جاده داشته باشند تا کنترل لازم را داشته باشند.
رئیس شورای اسلامی شهر همدان با بیان اینکه راه و ترابری به دنبال آن است که وسایل ایمنی را در این بخش ایجاد کند، خاطرنشان کرد: راه و ترابری باید مکان‌هایی که لازم است را اصلاح کند و سعی کنند که با تلاش خود مشکلات را به حداقل برسانند.
وی با بیان اینکه باید برای پیچ نخست از مسیر برگشت تدابیر لازمی ایجاد شود، ادامه داد: باید برای اصلاح مسیر برگشت گنجنامه بررسی لازم  در اصلاح هندسی آن صورت گیرد البته کار اساسی طرحی است که در حال پیگیری است و مشاور در حال مطالعه آن است.
حسنی‌حلم با بیان اینکه در آینده جاده گنجنامه دوبانده شده و به راه رفت و بازگشت تبدیل می‌شود، خاطرنشان کرد: در طراحی جدید مسیر گنجنامه راهی که اکنون است، راه رفت شده و راه برگشت از عباس‌آباد می‌شود.
وی بیان کرد: تا زمانی که این طرح اجرایی شود، یک سری مسائل باید رعایت شود در حالی که حوزه استحفاظی شهرداری، تا فلکه عباس‌آباد است، اما شورا و کمیسیون ماده 5 در آنجا نظارت دارند.

 
* مسیر گنجنامه در حوزه استحفاظی راه و ترابری نیست
رئیس راه و ترابری استان همدان نیز در گفت‌و‌گو با خبرنگار فارس ابراز کرد: این مسیر در حوزه استحفاظی راه و ترابری نیست به طوری که نمی‌تواند در این مسیر ورود داشته باشد.
میرکمال‌الدین میرجعفریان افزود: اگر راه و ترابری نیز خواهان اجرای برنامه‌هایی در این مسیر باشد، قانون ماده 6 اجازه نمی‌دهد چرا که جاده راه و ترابری 38 متر حریم قانونی و 100 متر حریم ایمنی دارد که اجرای کار در جاده گنجنامه نیز نیازمند این است که حریم هشت متری در اطراف آن آزاد باشد که چنین نیست.
وی بیان کرد: تمام ادارات مانند راه و ترابری، راهنمایی و رانندگی و شهرداری همه وظیفه خدمات رسانی دارند اما قوانین متفاوت است و این جاده جز جاده درون‌شهری حساب می‌شود چرا که اگر برون‌شهری باشد ساخت و ساز در حریم 68 متری صورت نمی‌گیرد.
رئیس اداره راه و ترابری استان همدان با بیان اینکه راه و ترابری قصد انجام ندادن کار را ندارد، افزود: انجام اقداماتی در این مسیر بر عهده این اداره نیست اما در چارچوب وظایف و لزوم همکاری، می‌توانیم در آن ورود داشته باشیم.
وی با اشاره به دوبانده کردن جاده گنجنامه تصریح کرد:‌ برای دوبانده کردن جاده گنجنامه اگر خارج از محدوده طرح تفضیلی و جامع شهر باشد راه و ترابری نیز می‌تواند ورود داشته باشد.
 
حال با توجه به اینکه گنجنامه همدان یکی از مناطق توریستی و تفریحی بسیار زیبا و تاریخی در یکی از نقاط خوش آب و هوای همدان است، و چه در تابستان و چه در زمستان ترددهای بسیاری در آن صورت می‌گیرد، نیازمند متولی است چرا که به اندازه جذابیت‌های آن آبستن خطرات زیادی نیز برای شهروندان و گردشگران است خطراتی که با جان انسان‌ها در ارتباط است.
به راستی چه کسی متولی نظارت بر مسیرهای گردشگری چون گنجنامه و مکان‌های تفریحی و توریستی است که به جای اینکه موجب لذت و استفاده از طبیعت شود، زمینه‌ساز حوادث دلخراش و بروز خسارت‌های مادی و معنوی می‌شود؟

==================
گزارش از فریده حسینی‌فرزام
==================
انتهای پیام/ج10
 
این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول