اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

فرهنگ  /  اندیشه

قدیری ابیانه در گفت‌وگوی تفصیلی با فارس:

دین‌زدایی مهمترین هدف دشمن در جنگ فرهنگی است

خبرگزاری فارس: یک کارشناس مدیریت استراتژیک معتقد است: قدم اول برای حمله نظامی به کشور این است که روحیه دین‌باوری و معنویت در جامعه از بین برود، بنابراین هرگاه دشمنان بتوانند ایمان را از جوانان بگیرند، عملیات نظامی را کلید میزنند.

دین‌زدایی مهمترین هدف دشمن در جنگ فرهنگی است
به گزارش خبرنگار آیین و اندیشه فارس، بدون شک انقلاب اسلامی ایران یک انقلاب فرهنگی تمام عیار محسوب می‌شود و در واقع حضرت امام خمینی(ره) به عنوان بنیانگذار جمهوری اسلامی و تمامی نیروهای انقلاب و مردم به دنبال اصلاح ساختارهای فرهنگی در ایران بودند و به نوعی از سیاست‌های غیر فرهنگی و ضدفرهنگی رژیم ستم شاهی به تنگ آمده بودند و می خواستند با به ثمر رساندن انقلاب اسلامی در ایران، فرهنگ ایرانی اسلامی را با رعایت تمامی معیارهای قانونی و شرعی آن در جامعه ایران پیاده کنند.
حال که بیش از 32 سال از عمر انقلاب اسلامی در ایران می گذرد این سئوال پیش می آید که در ابعاد فرهنگی تا چه حد موفق بوده ایم و نقاط قوت و ضعف برنامه ها و عملکرد مسئولان در طول این دوران چگونه بوده است؟
برای یافتن پاسخ این سؤالات سراغ «محمدحسن قدیری‌ابیانه» سفیر پیشین جمهوری اسلامی در مکزیک و کارشناس مدیریت استراتژیک رفتیم. 
قدیری ابیانه در بحث جنگ فرهنگی، دشمن استکباری در وهله اول می‌خواهد ایمان را در میان مردم از بین ببرد و نقش دین را در جامعه و خصوصا میان جوانان و نوجوانان کمرنگ کند. چون قدم اول برای حمله نظامی این است که روحیه دین‌باوری و معنویت را در جامعه از بین ببرند، از همین رو دشمن نیز با ابزارهای فرهنگی سال‌های سال است که به دنبال دین‌زدایی در ایران و منطقه خاورمیانه و بین جوامع اسلامی است. بر همین اساس هرگاه دشمنان بتوانند ایمان را از جوانان بگیرند عملیات نظامی را کلید زده‌اند.
مشروح این گفت‌وگو در پی می‌آید:


* آقای دکتر! در ابتدا در یک نگاه کلی ارزیابی شما از وجهه فرهنگی در شکل گیری انقلاب اسلامی ایران چیست؟

ـ در پاسخ به سؤال شما باید بگویم که نقش انقلاب اسلامی در ایران بدون رویکرد فرهنگی امکانپذیر نبود.
مواردی همچون شهادت، ایثار، از خودگذشتگی، رشادت و . . . که باعث پیروزی انقلاب شد متاثر از فرهنگ اسلامی و در واقع یک حرکت فرهنگی اسلامی محسوب می شود، یعنی نقش فرهنگ در ابعاد دینی و اسلامی در شکل گیری انقلاب اسلامی ایران بسیار محسوس است و اصولا انقلاب بهمن 57 در ایران را باید یک انقلاب فرهنگی علیه حرکت های ضد فرهنگی رژیم ستم شاهی به حساب آورد.

* در این سال ها اقدامات مسئولان فرهنگی در دفاع از انقلاب و برنامه‌های استکبار جهانی برای ضربه زدن به کیان فرهنگی کشورمان را چگونه تحلیل می کنید؟

ـ در این 32 سال در عین حالی که موفقیت های فروانی را در عرصه های مختلف فرهنگی به دست آورده ایم،اما باید اذعان داشت که کاستی هایی هم داشته ایم، که گاه به ضعف دستگاه های فرهنگی بر می گردد.
استکبار جهانی و دشمنان اسلام برای مسلط شدن بر کشورهایی همچون ایران و امثال آن تدابیر گسترده ای را پیاده کرده و از هر نوع ابزار فرهنگی علیه ما بهره برداری کردند و از هر فرصتی برای ضربه زدن به فرهنگ غنی ایرانی اسلامی ما  استفاده کردند.

* به نظر شما مهمترین ابزار دشمنان در جبهه فرهنگی علیه کشورمان چه بوده است؟

ـ دشمن برنامه های بلند مدت و پیچیده ای را تا کنون علیه ما عملیاتی کرده است که از مهمترین آنها بحث وابستگی مطلق کشورمان به درآمدهای نفتی بوده است. اصولا کشورهای نفت خیز که عمده درآمدشان وابسته به نفت است،استکبار نیز تمام تلاش خود را انجام داد تا این وابستگی به درآمد نفت نه تنها از بین نرود بلکه هر روز بیشتر و بیشتر شود.لذا برای اینکه کشوری مثل ایران را بتوان همچنان وابسته به درآمدهای نفتی نگه داشت باید کاری کرد که در وهله اول در آن کشور تولید ثروت صورت نگیرد،سپس فرهنگ کار را از بین ببرند و در عوض فرهنگ مصرف گرایی را در سراسر کشور گسترش دهند.پس از اینکه فرهنگ مصرف را رواج دادند دیگر درآمدهای نفتی خودبه خود صرف توسعه و آبادانی کشور نمی شود بلکه صرف خرید کالا و اجناس مصرفی می شود و در رواج اجناس مصرفی  هم اغلب میدان را به کالاهای خارجی و وارداتی می دهند و در ترویج و تبلیغ کالاهای خارجی برنامه ریزی می کنند،که این مسئله سبب وابستگی روزافزون یک جامعه ای به درآمدهای نفتی و عدم پیشرفت و توسعه وآبادانی کشور می شود.گرچه استکبار در برخی کشورها فقط جنگ فرهنگی و وابسته کردن آن کشورها به درآمدهای نفتی را کافی ندانست بلکه تسلط بر چاه های نفت  را در دستور کار خود قرار داد،لذا می بینیم که به آن کشورها به بهانه های واهی و بی اساس حمله کرد و بر ذخایر نفتی آنها مسلط شد.

* حال چه عاملی باعث شد تا کشورهای استکباری نتوانند به کشورمان حمله کنند و همچون عراق یا افغانستان به فکر اشغال ایران نباشند؟

 ـ می‌توان گفت همان عامل فرهنگ و وجود فرهنگ ایثار و شهادت طلبی که متاثر از فرهنگ اسلامی است مانع بزرگی در دستیابی استکبار در رسیدن به مقاصد استعماری اش در ایران بوده است.
در واقع مانع اصلی حمله استکبار به کشورمان هم وجود این روحیه شهادت طلبی در بین مردم و جوانان بوده است،به شکلی که دشمنان گرچه از سلاح و تجهزات  بیشتری برخوردارند اما زمانی این سلاح ها کاربرد عملی خواهد داشت که ملت ها پشت حاکمیت خود نباشند و آمادگی برای شهادت طلبی و رشادت در دفاع از میهن را نداشته باشند، در آن صورت است که سلاح های نظامی استکبار کاربرد خود را پیدا می کند، ولی ملتی که آماده شهادت باشد هیچ سلاحی بر علیه آنها کارساز نخواهد بود.
پیروزی ما هم در جنگ تحمیلی هشت ساله با رژیم بعث عراق یا پیروزی حزب الله لبنان در جنگ 33 روزه و پیروزی حماس در برابر رژیم غاصب صهیونیسم نیز ریشه در همین فرهنگ اسلامی ایثار و شهادت دارد.

* آقای دکتر! به نظر شما در حال حاضر دشمن چه اهدافی را علیه کشورمان در جبهه فرهنگی دنبال می کند و اصولا وظیفه ما در این عرصه چیست؟

ـ دشمن استکباری در وهله اول می خواهد ایمان را در میان مردم از بین ببرد و نقش دین را در جامعه و خصوصا در میان جوانان و نوجوانان کمرنگ کند.چون قدم اول برای حمله نظامی این است که روحیه دین باوری و معنویت را در جامعه از بین ببرند، از همین رو دشمن نیز با ابزارهای فرهنگی سالهای سال است که به دنبال دین زدایی در ایران و منطقه خاورمیانه و بین جوامع اسلامی است. بر همین اساس هرگاه دشمنان بتوانند ایمان را از جوانان بگیرند کلید عملیات نظامی را زده اند.

* در ایران در رسیدن به این هدف چقدر موفق بوده‌اند؟

ـ گر چه می‌توان گفت که به واسطه برخی عناصر فریب خورده داخلی در بعضی مسایل تا حدودی موفقیت هایی به دست آورده اند ولی در یک نگاه کلی باید اذعان داشت که خوشبختانه با هدایت ها و رهنمون های مقام معظم رهبری و حمایت های به موقع و هوشیارانه مردم در دفاع تمام عیار از نظام جمهوری اسلامی و مقابله با فتنه گران تمامی توطئه های مهم و استراتژیک دشمن خنثی شده است.

* در جنگ فرهنگی یکی از اهداف دشمن تقابل با اصل ولایت فقیه است،در این باره توضیح دهید.

ـ حضرت امام خمینی(ره) فرمودند: پشتیبان ولایت فقیه باشید تا به این مملکت آسیبی نرسد. در واقع دشمن یکی از اهدافش در مقابله با جمهوری اسلامی موضوع ولایت فقیه است که امروز بخشی از فرهنگ دینی و اسلامی ما محسوب می شود، از همین رو باید بدانیم که با یک جنگ همه جانبه فرهنگی روبرو هستیم که اوج این جنگ فرهنگی را باید در شبیخون فرهنگی جستجو کرد.

* آیا به نظر شما در طول 32 سال پس از انقلاب ما فقط در جنگ فرهنگی تدافعی عمل کرده ایم یا نه ما نیز حملاتی به جبهه فرهنگی دشمن داشته ایم؟

 ـ به سئوال خوبی اشاره کردید. در این مدت هم در جبهه دفاعی و پاتک ها و هم در پاسخ به حملات و تهاجم های فرهنگی دشمن ما نیز اقدامات خوبی انجام داده ایم.اصولا در فرهنگ اسلامی اینطور نیست که فقط جبهه ما در موضع تدافعی قرار گرفته باشد،بلکه ما هم حملات گسترده ای داشته ایم و اهداف پوچ دشمن را افشا کرده ایم و با شناختی که از دشمنان داریم بارها و بارها مواضع آنان و برنامه هایشان را قبل از انجام هر کاری برملا کرده ایم و اجازه هیچگونه حرکتی به آنها نداده ایم.

* حال با این اوضاع و احوال، مبارزه ما در جبهه فرهنگی با دشمنان و دنیای استکبار رضایت بخش بوده است؟

ـ ما نه باید بدبین باشیم و نه خیلی خوشبین،بلکه باید در این زمینه کاملا واقع بین باشیم. ضمنا باید با تکیه بر نقاط قوت بر رفع نواقص بکوشیم و جلو را ببینیم و راه آینده را به خوبی ترسیم کنیم و موانع و راهکارها را به درستی بشناسیم و یادمان نرود که دشمن با استفاده از نقاط ضعف ما برنامه ها و توطئه های بسیار پیچیده و گسترده ای دارد.

* این نقاط ضعف چه مواردی می تواند باشد؟

ـ موارد متعددی می توان باشد از قبیل عدم مشارکت مردم در مناسبت های ویژه انقلاب مثل راهپیمایی روز 22 بهمن یا شرکت در انتخابات، ناتوانی مسئولان فرهنگی، عدم هماهنگی مسئولان مربوطه و موازی کاری و . . .
به عنوان مثال حضرت امام علی(ع) می فرمایند: "بهترین تفریح کار است" اما متاسفانه در حال حاضر در کشور ما بهتریم کار تفریح است! یا مثلا از امام معصوم(ع) نقل شده ـ قریب به مضمون ـ اگر گفتند فردا قیامت است امروز دست از کار نکشید و باری بر دوش دیگران نباشید، ولی در کشور ما متاسفانه اگر در تقویم روز یکشنبه تعطیل رسمی باشد شنبه را هم تعطیل می کنیم! که این موارد یکی از معضلاتی است که در فرهنگ عمومی جامعه ما وجود دارد، حال در این میان اگر فردی بیاید و بگوید تعطیلات زیاد شود فورا محبوب همه می شود و اگر برعکس عمل کند به شدت محبوبیتش را از دست می دهد و اگر آن فرد کاندید هم شود قطعا رای لازم را به او نخواهند داد، یعنی مردم فکر می کنند که آن فردی که مخالف تعطیلات است دوست ندارد مردم خوش باشند، که به نظر من این باور غلط را استکبار به ما داده است، این در حالی است که ما باید به شکرانه داشتن ثروت های ملی همچون نفت و گاز و . . . کار کنیم.

* شما عملکرد دولت های نهم و دهم آقای دکتر احمدی نژاد را در بحث فرهنگ چگونه ارزیابی می کنید؟

ـ ارزیابی ها درباره کارکرد دولت آقای دکتر احمدی نژاد در عرصه فرهنگی معمولا نسبی است،یعنی هم گام های مثبت خوبی برداشته شده و هم ضعف هایی وجود دارد.

* درباره سخن اخیر رییس جمهور که گفتند جنگ فرهنگی وجود خارجی ندارد، چه نظری دارید؟

ـ اخیرا صحبتی به نقل از ایشان منتشر شد که فرمودند جنگ خارجی وجود خارجی ندارد،البته به نقل از رسانه این خبر منتشر شد که من بسیار تعجب کردم از این سخن ایشان، چون وقتی یک فردی همچون آقای رییس جمهور هولوکاست را یک فریب می داند چگونه می آید اعلام کند که جنگ فرهنگی وجود ندارد؟!به نظر من باید دید آن جمله چگونه توسط ایشان بیان شده و به چه شیوه ای در رسانه ها نقل شده . . .

* یعنی شما معتقدید که این سخن را آقای احمدی نژاد بیان نکرده ،بلکه رسانه‌ها چنین موضوعی را به ایشان نسبت داده اند؟

ـ ببینید، من سخن ایشان مبنی بر نفی کامل جنگ فرهنگی را در تضاد با سخنان و مواضع قبلی ایشان می بینم و احساس می کنم ایشان منظورشان این بوده که ما به دنبال جنگ فرهنگی نیستیم، چرا که الان در دنیای امروزی جنگ فرهنگی مقدمه جنگ نظامی، سیاسی و اقتصادی است.

* در موضوع فرهنگ حجاب دولت معتقد است که باید با بدحجاب ها برخورد فرهنگی شود، شما در این باره چه نظری دارید؟

 ـ در بحث برخورد انتظامی با بد حجابی دولت عقیده دارد که باید کار فرهنگی کرد و این ایده قابل قبول است، چون حجاب اصولا یک بحث فرهنگی است،ولی این نمی شود که با هنجار شکنان برخورد نشود. البته بنده کار فرهنگی را فقط مختص دولت نمی دانم،بلکه همه عوامل فرهنگی داخل و خارج دولت در این زمینه دخیلند.مثل هنرمندان سینما،رسانه ها و . . . و متاسفانه باید اذعان داشت که همه ضعیف عمل کرده اند. البته برخی ایرادات فرهنگی هم وجود دارد که باید اینها را اصلاح کنیم.مثلا در بحث تبلیغات انتخاباتی نامزدهامعمولا دیده شده نامزدی مورد اقبال عمومی قرار گرفته که شعارش حذف مالیات و گسترش خدمات بوده است، یا به توقعات دامن می زنند که اینها همگی ضعف فرهنگی است،که در غرب این موارد کاملا برعکس است، وباید با برنامه ریزی دقیق و کارشناسانه این نقاط ضعف را برطرف کنیم.
 
انتهای پیام/ک
این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول