اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

رئیس پژوهشکده تحقیقات سازمان انرژی اتمی ایران خبر داد:

استفاده از انرژی هسته‌ای برای عقیم‌سازی حشرات

خبرگزاری فارس: رئیس پژوهشکده تحقیقات کشاورزی، پزشکی وصنعتی سازمان انرژی اتمی ایران گفت: نابودی آفات زیرپوستی محصولات کشاورزی که از بین بردن آنها بوسیله سموم کشاورزی امکان پذیر نیست با پرتودهی گاما میسر است.

استفاده از انرژی هسته‌ای برای عقیم‌سازی حشرات
به گزارش خبرگزاری فارس از تبریز به نقل از روابط عمومی سازمان جهادکشاورزی استان آذربایجان‌شرقی، عباس مجد آبادی در نشست و دیدار با مسعود محمدیان رئیس سازمان جهادکشاورزی آذربایجان شرقی با بیان اینکه ۸۵ تا ۹۰ درصد انرژی و فناوری هسته‌ای استفاده صلح‌آمیز از این فناوری در عرصه‌های پزشکی، صنعت و کشاورزی در دنیاست، اظهار داشت: این فعالیت‌ها به گونه‌ای است که در حال حاضر در زمینه پزشکی و کشاورزی بدون فناوری هسته‌ای نمی‌توان کاری از پیش برد و تشخیص بسیاری از بیماری‌های صعب‌العلاج‌، انواع سرطان‌ها و بالا بودن کیفیت محصولات کشاورزی در گروی این فناوری است و استفاده از این فناوری در صنایع بزرگ و کوچک در حال حاضر جایگاه ویژه‌ای را به خود اختصاص داده است.
وی یکی از مهم‌ترین فناوری‌ها در عرصه کاربردهای صلح‌آمیز انرژی هسته‌ای را بالا بردن کمیت و کیفیت محصولات کشاورزی به وسیله پرتودهی با پرتو گاما دانست و افزود:‌ در واقع با پرتودهی به وسیله پرتو گاما کیفیت و کمیت محصولات کشاورزی به میزان قابل ملاحظه‌ای افزایش پیدا می‌کند.
‌مجد‌بادی با بیان اینکه امکان اینکه درآذربایجان‌شرقی سامانه‌های هسته‌ای برای کاهش ضایعات کشاورزی ایجاد شود، ادامه داد: اگر مشکل ضایعات در کشاورزی برطرف شود، به افزایش ثروت کشاورزان و ثروت ملی منجر‌ می‌شود.
وی با تاکید بر این که پرتودهی گاما، استفاده از یک چشمه پرتوزای خیلی قوی است، افزود: این پرتودهی‌ها اغلب چشمه‌ای از مواد رادیواکتیو است که با اکتیویته زیاد مواد و یا تجهیزات را تحت تابش قرار  داده که دارای نیمه عمر نسبتاً طولانی است.
رئیس پژوهشکده تحقیقات کشاورزی، پزشکی و صنعتی سازمان انرژی اتمی ایران درباره مکانیسم پرتودهی گاما خاطرنشان کرد: تهیه مواد پرتوزا برای مکانیسم پرتودهی به طور دقیق مانند تهیه ایزوتوپ‌های مختلف است بدین شکل که طی فرآیندهای خاص چشمه‌ای از مواد رادیواکتیو آماده می‌شود که پرتوزا نیست و هنگامی که این ماده در راکتور تحت تابش قرار می‌گیرد خاصیت پرتوزایی پیدا می‌کند.
‌وی افزود: بعد از تهیه این چشمه پرتوزا و پس از تهیه وسایل پرتودهی، محصول مورد نظر را در مقابل این چشمه پرتوزا و در راکتور قرار می‌دهند و تابش به آن صورت می‌گیرد، زمان پرتودهی بسته به مواد رادیواکتیو استفاده شده متفاوت است که دوز آن برای نابودی میکروب ها محاسبه می شود.
مجدآبادی با بیان اینکه سابقه استفاده از مواد رادیواکتیو برای استریل کردن و افزایش کیفیت محصولات کشاورزی از زمان شناخت ایزوتوپ‌هاست، ادامه داد: در ایران هم یک زمین کشاورزی متعلق به سازمان انرژی اتمی ایران در کرج وجود دارد که آزمایش‌های پرتودهی محصولات کشاورزی در آن جا انجام می‌شود.
وی با بیان اینکه برای جلوگیری از جوانه زدن سیب‌زمینی و پیاز در انبارها  مرکز اتمی بناب فعالیت‌های مفیدی انجام داده افزود: با همین پرتودهی گاما به دانه‌های غلات همچون گندم و جو می‌توان مقاومت آنها  را در برابر سرما و گرما  و شوری اراضی افزایش داد.
 مجدآبادی  با بیان اینکه در مورد عقیم‌سازی حشرات آماده‌ایم با سازمان جهادکشاورزی آذربایجان‌شرقی همکاری‌های مشترکی داشته باشیم، افزود: این پژوهشکده آمادگی دارد در تمام بخش‌های کشاورزی همچون شیلات و حفظ نباتات طرح‌های پژوهشی ملی اجرا کند.
پژوهشکده تحقیقات کشاورزی، پزشکی و صنعتی سازمان انرژی اتمی ایران در سال 1363 به منظور استفاده صلح‌جویانه از انرژی هسته‌ای در زمینه‌های مختلف کشاورزی، پزشکی و صنعتی و ایجاد بستر مناسب جهت تحقق اهداف فوق‌الذکر پژوهشکده تحقیقات کشاورزی، پزشکی و صنعتی در شمالغربی شهرستان کرج تاسیس گردید و در طول فعالیت خود توانسته است خدمات شایان و قابل توجهی در زمینه‌های فوق‌الذکر به کشور اسلامی ایران بنماید که از آن جمله می‌توان به تولید رادیو داروهای مورد نیاز مراکز پزشکی کشور، تولید ایزوتوپ‌های پایدار غنی شده موردنیاز مراکز هسته‌ای، نظارت و بازدید دوره‌ای از مراکز پرتودرمانــی کشور، کالیبراسیون سیستمهای اندازه‌گیری پرتو، طراحی و ساخت سیستمهای اندازه‌گیری پرتو (دزیمتر)، تحقیقات گسترده در زمینه تولید بذرهای اصلاح شده با روش پرتودهـی و معرفی آنان به مراجــــع ذیصلاح و همچنین ارایه خدمات در زمینه‌های لایه نشانی سطوح به روش‌های مختلف با سیستم‌های پیشرفتـه اشـاره کرد.
انتهای پیام/م30
این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول