اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

پدر علم کویر شناسی ایران:

سفره‌های آب زیرزمینی در حال تمام شدن است

خبرگزاری فارس: پدر علم کویر شناسی ایران گفت: سفره‌های آب زیر زمینی در حال تمام شدن است.

سفره‌های آب زیرزمینی در حال تمام شدن است
پرویز کردوانی امروز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در اصفهان در حاشیه همایشی که به منظور خشکی زاینده‌رود برگزار شده بود، اظهار داشت: برخلاف اعتقاد سایر متخصصان، سدسازی عامل خشک شدن تالاب‌ها و رودخانه‌ها در سطح کشور نیست و سد سبب ذخیره شدن آب می‌شود و هدر رفتن آب با سد امکان‌پذیر نیست.
وی با اشاره به اینکه اگر بخواهیم معضل خشکی زاینده‌رود و کم آبی را در اصفهان حل نماییم باید فضای سبز را کاهش دهیم، بیان داشت: چمن‌ سبب گرم شدن هوا و آلوده شدن سفره‌های زیر زمینی می‌شود و هوای خنکی که زیر یک درخت می‌توان پیدا کرد هیچ‌گاه با نشستن روی چمن به دست نمی‌آید.
پدر علم کویرشناسی ایران تصریح کرد: در اصفهان باید به جای چمن‌کاری، درختکاری را توسعه داد زیرا یک درخت هزار برابر یک محیط چمن‌کاری شده، قدرت تصفیه کنندگی دارد.
وی با بیان اینکه خشکسالی اصفهان با سخنرانی و مدیریت رفع می‌شود، ادامه داد: خشکسالی اصفهان با دعا رفع شدنی نیست بلکه تنها راه آن سخنرانی و مدیریت آب است.
کردوانی با اظهار اینکه با بحران مدیریت آب مواجه شدیم، گفت: مردم در ایران تنها به دنبال آب هستند اما صرفه‌جویی را یاد نگرفتند.
وی با اشاره به اینکه باید تمام کارواش‌ها را تعطیل کنند یا برای آنها زمان‌بندی گذاشت، ادامه داد: در زمینه آب مدیریتی وجود ندارد و با بحران مدیریت روبه‌رو هستیم.
پدر علم کویرشناسی تصریح کرد: در حال حاضر بیش از اندازه در زاینده رود آب وجود دارد اما به دلیل اینکه سطح مصارف آن بالا است و شهرها و صنایع در این استان توسعه داده شده است.
وی افزود: مسئولان با این فکر که به مدیریت آب می‌پردازند، زاینده‌رود را با برداشت آب از تونل بهشت‌آباد پر می‌کنند و این در حالی است که به خشک شدن بهشت‌آباد هیچ‌گاه نمی‌اندیشند.
کردوانی با اشاره به اینکه آنچه امروزه مدیران برای رفع خشکی رودخانه‌ها یا تالاب‌ها و حتی شهرها انجام می‌دهند  انتقال آب یا فروش آب است، ادامه داد: به عنوان مثال از جنوب ایران مثل خوزستان با برداشت آب، شهرهای خشکی مثل یزد را پرآب می‌کند در صورتی که این کار به خشک شدن خوزستان انجامیده است.
وی گفت: مدیریت آب یعنی تأمین آب و جلوگیری از هرز رفتن آب و استفاده صحیح از منابع آبی است.
 پدر علم کویرشناسی گفت: زمانی آب سطحی به یک کشاورز اختصاص داده نمی‌شود به طور قطع مجبور به حفر چاه و استفاده از سفره‌های آب زیر زمینی می‌شود اما این برداشت در حالی انجام می‌گیرد که جایگزینی برای آن وجود ندارد.
وی با اشاره به اینکه سطح کشت در کشور را نباید توسعه داد، تصریح کرد: میزان کم بارندگی و نبود مدیریت قوی آب دو عامل خشک شدن تالاب‌ها و دریاچه‌ها در سطح کشور شده است که لازم است هر چه با فقر آب روبرو شویم باید مدیریت آب بهداشتی قوی‌تر صورت گیرد.
انتهای پیام/ل20
این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول