اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

اقتصادی  /  کشاورزی و امور دام

برای اولین بار در کشور تولید شد؛

دانش ساخت فرمون جلب کننده مگس میوه زیتون برای تولید محصول سالم

خبرگزاری فارس: رئیس موسسه تحقیقات گیاه‌پزشکی کشور از تولید دانش فنی ساخت فرمون مگس میوه زیتون برای تولید محصول سالم خبر داد.

دانش ساخت فرمون جلب کننده مگس میوه زیتون برای تولید محصول سالم
به گزارش خبرگزاری فارس به نقل از روابط عمومی موسسه تحقیقات گیاه‌پزشکی کشور دکتر بابک حیدری علیزاده در مورد تولید دانش فنی فرمون مگس میوه زیتون گفت: مگس زیتون یکی از آفات قرنطینه‌ای بود که برای اولین بار در سال 1383 وارد  کشور شده و در حال حاضر به عنوان یک آفت کلیدی برای درختان زیتون مطرح است.
عضو هیات علمی موسسه در ادامه افزود:‌آلودگی میوه زیتون به لارو آفت ضمن افزایش ریزش میوه‌ها  امکان بهره برداری کنسروی محصول را غیر ممکن ساخته و در مورد روغن زیتون نیز منجر به کاهش کمی و کیفی می‌شود.
 وی افزود:‌کاربرد سموم به دلیل مشکلات زیست محیطی  و همچنین ایجاد  باقیمانده آفتکش‌ها در روغن زیتون با محدودیت‌های جدی روبرو بوده لذا بکار گیری روش‌های غیر شیمیائی به ویژه استفاده از فرمون‌ها و سایر جلب کننده‌ها  یک راه حل اساسی و ایمن برای کنترل آفت محسوب می‌شود.
عضو هیات علمی موسسه گفت: بر این اساس با هدف دستیابی به دانش فنی ساخت فرمون جنسی جلب کننده آفت این طرح تحقیقاتی به مرحله اجرا درآمد و خوشبختانه طی فرآیندی از مواد اولیه گاما-والرولاکتون و 3-بوتین-1-اول و در چندین مرحله سنتزی با موفقیت ماده جلب کننده ساخته شد. بررسی‌های صورت گرفته در باغات زیتون نشان داد ترکیب سنتز شده در مقایسه با نمونه وارداتی کارائی مطلوبی در جلب و شکار آفت دارد.
وی اظهار داشت: جلوگیری از خروج ارز و عدم واردات حاصله از منابع خارجی، کاهش آلودگی‌ها و مشکلات بهداشتی و بکارگیری سموم بخصوص در محصولات روغنی را از مزایای اقتصادی و اجتماعی حاصله از فراهم شدن دستیابی به دانش فنی و ساخت فرمون مگس زیتون دانست و افزود با تولید و بکارگیری این فرمون امکان مدیریت تلفیقی مگس زیتون همزمان با سایر روش‌ها فراهم خواهد شد.
این محقق افزود: با استفاده از این فرمون علاوه بر ردیابی آفت در مناطق مختلف کشور و تعیین اوج جمعیت می‌توان آفت را به صورت شکار انبوه تا حد زیادی کنترل نمود.
وی خاطر نشان کرد: کشاورزان برای اجتناب از خسارت نسل دوم به بعد آفت، تمایل به برداشت زود هنگام و کنسروی محصول دارند که با سیاست‌های دولت در تامین روغن کشور مغایرت دارد. در نتیجه ساخت و بکارگیری فرمون مگس زیتون می‌تواند د کنترل آفت و  افزایش تولید روغن نیز میسر باشد و هچنین فروش دانش فنی ساخت فرمون مگس میوه زیتون به بخش خصوصی و ترویج استفاده از فرمون در باغات می‌تواند به تولید محصول سالم کمک کند.
حسن عسکری رئیس موسسه تحقیقات گیاه‌پزشکی کشور در این زمینه افزود:‌ خسارت این آفت به زیتون کاران بیش از 50 میلیارد تومان در سال بوده و ساخت این فرمون در داخل کشور علاوه بر صرفه‌جویی در واردات این ماده، موجب افزایش ارزش اقتصادی زیتون برای کشاورزان خواهد شد.
ایشان آمادگی موسسه تحقیقات گیاه‌پزشکی را برای انتقال و واگذاری دانش فنی فرمون فوق به بخش خصوصی اعلام کرد.
انتهای پیام/ص
این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول