اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

تعلیم و تربیت  /  آموزش و پرورش

کلاس اولی‌ها و نخستین روز ورود به خانه دوم/

3 درصد کلاس‌اولی‌ها دچار اضطراب روز اول مدرسه میشوند

خبرگزاری فارس: یک روانشناس گفت: 3 درصد از کودکانی که برای نخستین بار به مدرسه می‌روند، دچار اضطراب و نگرانی می‌شوند که این مسئله به دلیل ورود به محیط جدیدی است که هیچ تجربه‌ای درباره آن نداشته‌اند

3 درصد کلاس‌اولی‌ها دچار اضطراب روز اول مدرسه میشوند
سیدجواد آرامی، روانشناس در گفت‌وگو با خبرنگار زنان باشگاه خبری فارس «توانا» اظهار داشت: 3 درصد از کودکانی که برای نخستین بار به مدرسه می‌روند، دچار اضطراب و نگرانی می‌شوند که این مسئله به دلیل ورود به محیط جدیدی است که هیچ تجربه‌ای درباره آن نداشته‌اند البته این مسئله در بزرگسالانی که وارد محیط جدیدی می‌شوند نیز دیده می‌شود.

وی گفت: گاهی اوقات اضطراب در دانش‌آموزان ریشه ژنتیکی دارد و ژن آن از والدین به کودکان منتقل می‌شود؛ گاهی نیز استرس از والدین به کودک منتقل می‌شود، به طوری که مادری که استرس و اضطراب دارد، در رفتارهای او نیز مؤثر بوده و کودک این رفتارها را دیده و از آن تأثیر می‌گیرد.

این روانشناس ادامه داد: برخی مادران کودک را بیش از حد به خود وابسته می‌کنند؛ از این طریق که همیشه در کنار کودک هستند یا اجازه نمی‌دهند او در فعالیت‌های جمعی شرکت کند؛ این مسئله باعث می‌شود زمانی که کودک در موقعیت‌های جدید قرار می‌گیرد، نتواند خود را با آن وفق دهد و به همین دلیل دچار استرس ‌شود.

* گذراندن پیش‌دبستانی موجب کاهش استرس کلاس‌اولی‌ها می‌شود

آرامی با بیان اینکه دوره پیش دبستانی در آشنایی کودکان با مدرسه مؤثر است، افزود: در کودکانی که قبل از رفتن به مدرسه، پیش‌دبستانی را سپری کردند، اشتیاق مدرسه رفتن بیشتر است و این کودکان بدون مشکلاتی نظیر استرس و ترس وارد مدرسه می‌شوند.

وی اضافه کرد: توصیه می‌شود در روزهای نخست سال تحصیلی روابط بین دانش‌آموزان و معلمان صمیمی بوده و به طور رسمی با هم برخورد نکنند ضمن اینکه اگر کودکی در روزهای نخست سال تحصیلی بی‌تابی می‌کند، به والدین اجازه داده شود تا در کنار کودک خود سر کلاس حضور داشته باشند.

این روانشناس بیان کرد: بهتر است کلاس درس دانش‌آموزان ابتدایی خصوصاً کلاس اولی‌ها رنگ آمیزی شاد داشته باشد و معلمان آنها نیز از پوشش‌ دارای رنگ‌های شاد استفاده کنند، این اقدامات در روحیه آنها تأثیر بسزایی دارد.

آرامی خاطرنشان کرد: درما‌ن‌های رفتاری در تعداد محدودی از دانش‌آموزان، استرس و اضطراب را کم نمی‌کند و به همین دلیل این دانش‌آموزان دچار سردرد و تهوع می‌شوند که باید تحت درمان دارویی قرار گیرند.
انتهای پیام/
این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول