اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

جامعه

رئیس جامعه متخصصان داخلی در گفت‌وگو با فارس:

عوارض کبدی و تغییر رنگ دندان‌ها علت قطع توزیع قطره آهن کودکان است

خبرگزاری فارس: رئیس جامعه متخصصان داخلی گفت: ایجاد عوارض کبدی و تغییر رنگ دندان‌ها علت قطع ارائه قطره‌های آهن به کودکان در مراکز بهداشتی است و باید در این زمینه سیستم غربالگری را فعال کرد.

عوارض کبدی و تغییر رنگ دندان‌ها علت قطع توزیع قطره آهن کودکان است
ایرج خسرونیا در گفت‌وگو با خبرنگار بهداشت و درمان فارس، اظهار داشت: قطره‌های آهن را نباید بدون دلیل و آزمایش به نوزادان و کودکان داد چرا که موجب بیماری‌های گوناگون می‌شود.

وی افزود: ابتدا باید به کمک آزمایش کمبود آهن نوزادان مشخص شود و سپس قطره‌های آهن را به آنها داده شود چرا که در غیر این صورت و در صورت بالا بودن میزان آهن خون یک نوزاد، دادن قطره آهن موجب افزایش ذخیره آهن فرد و رسوب آن در کبد و در نهایت بیماری هموسیتوز می‌شود.

خسرونیا تصریح کرد: قبلاً قطره‌های آهن به صورت روتین و بدون آزمایش داده می‌شد و بچه‌ها هم دارای عارضه‌های مختلفی می‌شدند و رنگ دندان‌هایشان برمی‌گشت و از هر  100 نفر ممکن بود یکی دو نفر دچار عارضه کبدی شوند.

وی اضافه کرد: نکته دوم در قطع شدن قطره‌های آهن در مراکز بهداشتی و درمانی وجود اشکالاتی در واردات ‌آن از نظر اقتصادی بود.

خسرونیا ادامه داد: همه نوزادان و کودکان مشکل آهن ندارند و نیازی نیست به همه قطره آهن داده شود لذا اگر پس از آزمایش مشخص شد بچه‌ای دچار کمبود آهن است اول قطره، سپس قرص و در نهایت آمپول داده می‌شود.

وی خاطر نشان کرد: باید در زمینه کمبود آهن در نوزادان کشور یک سیستم غربالگری فعال شود و البته اگر تغذیه مادر مناسب است و مادر از غذاهای عدس‌دار و اسفناج‌دار استفاده می‌کند نیاز به ارائه قطره آهن نیست.
انتهای پیام/ش
این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول