اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

سرپرست معاونت میراث فرهنگی چهارمحال و بختیاری:

بافت تاریخی روستای یاسه‌چای مرمت شد

خبرگزاری فارس: سرپرست معاونت میراث فرهنگی اداره‌کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری چهارمحال و بختیاری از تعمیر، مرمت و ساماندهی بخشی از بافت تاریخی روستای یاسه‌چای خبر داد.

بافت تاریخی روستای یاسه‌چای مرمت شد
به گزارش خبرگزاری فارس از شهرکرد، شاهین ایل‎بیگی‌پور صبح امروز در نشست شورای اداری این اداره‌کل اظهار داشت: برای اجرای عملیات مرمتی این روستا 450 میلیون ریال هزینه شده است.
وی افزود: در تعمیر و مرمت این روستا تاریخی عملیاتی از قبیل استحکام بخشی پی، دیوارهای خشتی و آجری، انجام عملیات دوخت و دوز ترک‌ها، اصلاح ناودان‌ها و اجرای اندود کاهگل انجام شده است.
ایل بیگی‌پور عدم اجرای سیستم فاضلاب و وجود چاه های جذبی فاضلاب را از جمله مشکلات عمده عملیات مرمتی در یاسه‌چای عنوان و ادامه داد: پیگیری‌های لازم در این زمینه با شرکت آب و فاضلاب روستایی و معاونت عمرانی استانداری در حال اجرا است.
سرپرست معاونت میراث فرهنگی اداره‌کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری چهارمحال و بختیاری یادآور شد: به‌دلیل گستردگی بافت تاریخی روستا، اجرای عملیات مرمتی نیاز به اعتبار بیشتری دارد.
وی در ادامه همچنین از آغاز عملیات مرمت و استحکام بخشی قلعه اسفندیاری فرخشهر خبر داد و گفت: به‌منظور اجرای عملیات مرمت و استحکام‌بخشی این قلعه افزون بر 800 میلیون ریال اعتبار هزینه شده است.
ایل بیگی‌پور افزود: تاکنون عملیات پی‌بندی، استحکام‌بخشی، مرمت دیوارها، جرزهای آسیب دیده و نصب مجدد از اره‌های سنگی حیاط انجام شده است.
وی ادامه داد: مرمت درب‌ها و متعلقات چوبی بنا و نیز اصلاح پوشش‌ها و سقف‌ها به روش سنتی در حال انجام است.
سرپرست معاونت میراث فرهنگی اداره‌کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری چهارمحال و بختیاری با بیان اینکه این قلعه متعلق به اسفندیارخان است، گفت: این قلعه در اواخر دوره قاجاریه بنای آن گزارده شده است.
وی اذعان داشت: این بنا در دوره‌های بعد توسط معماران ماهر تغییر یافته است.
ایل‌بیگی پور تصریح کرد: کاشیکاری معرق و مقرنس‌های گچی این قلعه را از سایر بناهای این استان متمایز ساخته است.
وی بر ضرورت احیای صنایع دستی و هنرهای منسوخ شده در این استان تأکید کرد و گفت: صنایع دستی دستاورد فرهنگ و تمدن هر قوم و ملتی است و احیای رشته‌های صنایع دستی منسوخ شده ضروری است.
انتهای پیام/غ20
این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول