اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

بامداد امروز صورت گرفت؛

غبارروبی ضریح مطهر حضرت عبدالعظیم (ع)

خبرگزاری فارس: مراسم غبارروبی ضریح مطهر حرم حضرت عبدالعظیم (ع) بامداد امروز با حضور جمعی از خداجویان برگزار شد.

غبارروبی ضریح مطهر حضرت عبدالعظیم (ع)
به گزارش خبرگزاری فارس از جنوب استان تهران، مراسم غبارروبی ضریح مطهر حرم حضرت حضرت عبدالعظیم الحسنی (ع) صبح امروز با حضور جمعی از مسئولان شهرستان ری و خداجویان برگزار شد.
در طول مراسم، قاریان و مداحان اهل بیت عصمت و طهارت علیهم‌السلام با قرائت آیات نورانی و مدیحه‌سرایی، به این آیین باشکوه معنویت و روحانیت خاصی بخشیدند.
شرکت‌کنندگان در این آیین پس از قرائت قرآن و مدیحه سرایی با حضور در ضریح حضرت عبدالعظیم الحسنی (ع) ضمن زیارت سیدالکریم (ع) ضریح مطهر آن حضرت را غبارروبی کردند.
نخستین بنای حرم مطهر حضرت عبدالعظیم الحسنی (ع)‌ در نیمه قرن سوم هجری توسط «محمد پسر زید داعی علوی» تعمیر اساسی یافت و درگاه اصلی ورودی آن که در سمت شمال واقع است، نخست به فرمان پادشاهان آل‌بویه و سپس به همت مجدالملک قمی تکمیل و آذین شد.
دوران فتحعلی شاه قاجار (1211 تا 1250 هجری) ضریح نقره حرم مطهر حضرت عبدالعظیم الحسنی (ع) ساخته شد که اکنون بخشی از کتیبه حاشیه بالای آن در ضریح کنونی که توسط استاد غلامحسین اقلیما و حاج محمد صنیع خاتم در سال‌های 1337 تا 1340 شمسی انجام شده در جای اصلی نصب شده است.
آستان حضرت عبدالعظیم الحسنی (ع) مجموعه آرامگاهی یکی از نوادگان حسن‌بن علی است که در شهرری قرار دارد. این آرامگاه با آرامگاه امامزاده حمزه و امامزاده طاهر از قرن سوم تاکنون یکی از مشهورترین اماکن زیارتی ایران بوده است.
مطابق زیارتنامه‌ای که در آرامگاه قرار دارد، عبدالعظیم فرزند علی فرزند حسین فرزند زید فرزند حسن مجتبی بوده است.
همچنین در برخی منابع نسب عبدالعظیم به این شکل است: عبدالعظیم پسر عبدالله پسر علی پسر حسن پسر زید پسر حسن‌المجتبی پسر علی‌بن ابیطالب.
بنای حرم در بخش پایین چهارگوشی است که هر بر آن حدود هشت متر است. در بالا مانند همه بناهای سلجوقی بر فراز چهارگوشه حرم چهار گوشوار یعنی چهار طاق مورب احداث کرده‌اند و بالاتر از آن یک هشت ضلعی و بر روی آن یک شانزده‌ضلعی ساخته‌اند. روی این شانزده‌ضلعی گنبد اصلی حرم ساخته شده است.
عبدالعظیم (ع) فرزند عبدالله بن علی، از نوادگان حضرت امام حسن مجتبی (ع) است و نسبش با چهار واسطه به آن حضرت می‌رسد. پدرش عبدالله نام داشت و مادرش فاطمه دختر عقبه بن قیس.
ولادت با سعادت حضرت عبدالعظیم علیه السّلام در سال 173 هجری قمری در شهر مقدس مدینه واقع شده است و مدت 79 سال عمر با برکت او با دوران امامت چهار امام معصوم یعنی امام موسی کاظم علیه السّلام، امام رضا علیه السّلام، امام محمّدتقی علیه السّلام و امام علیّ النّقی علیه السّلام مقارن بوده، محضر مبارک امام رضا علیه السّلام، امام محمد تقی (ع) و امام هادی (ع) را درک کرده و احادیث فراوانی از آنان روایت کرده است.
این فرزند حضرت پیامبر (ص) از آنجا که از نوادگان حضرت امام حسن مجتبی (ع) است به حسنی شهرت یافته است.
انتهای پیام/آ20
این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول