اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

سیاسی  /  مجلس

مشروح سخنان لاریجانی در نشست خبری

دولت‌های گذشته هم تخلف داشتند/عده‌ای به دنبال تجارت سیاسی با فتنه هستند

خبرگزاری فارس: رئیس مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه دولت‌های گذشته هم تخلف داشتند، افزود: عده‌ای به دنبال تجارت سیاسی با فتنه هستند.

دولت‌های گذشته هم تخلف داشتند/عده‌ای به دنبال تجارت سیاسی با فتنه هستند
به گزارش خبرنگار پارلمانی خبرگزاری فارس، علی لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلامی عصر امروز (دوشنبه) طی سخنانی در نشستی خبری که در محل ساختمان مشروطه و با حضور حدود 250خبرنگار و عکاس داخلی و خارجی برگزار شد، به عنوان رئیس پنجمین همایش بین‌المللی حمایت از انتفاضه فلسطین، اظهار داشت: پنجمین همایش بین‌المللی حمایت از انتفاضه فلسطین مهرماه سال جاری در تهران تشکیل خواهد شد.

وی افزود: در سال 69 مجلس قانونی را تحت عنوان حمایت از انقلاب اسلامی مردم فلسطین تصویب کرد که تصویب این قانون اراده ملت ایران در دفاع از انقلاب فلسطین را نشان می‌دهد.
 
*سرکوب ملت یمن مایه تاسف است/ از سرنوشت قذافی عبرت بگیرید

رئیس مجلس با بیان اینکه در این قانون به دولت تکلیف شد که از انقلاب فلسطین حمایت کند و این حمایت را با اقداماتی از جمله برگزاری کنفرانس‌هایی در ایران بروز دهد، گفت: اولین همایش بین‌المللی حمایت از انتفاضه فلسطین مهرماه سال 70 برای حمایت از انتفاضه استقلال فلسطین در تهران برگزار شد و دومین همایش اردیبهشت سال 80، سومین همایش فروردین سال 85 زمانی که بخش‌هایی از اطراف مسجدالقصی توسط رژیم صهیونیستی تخریب می‌شد در حمایت از قدس شریف برگزار شد.
 
به گفته وی چهارمین همایش بین‌المللی حمایت از انتفاضه فلسطین اسفند سال 87 زمانی که رژیم صهیونیستی به غزه یورش برده بود برگزار شد و انشاءالله پنجمین همایش به زودی در تهران در شرایطی برگزار خواهد شد که شاهد خیزش‌های مردمی و اسلامی در بسیاری از کشورهای منطقه و بیداری اسلامی هستیم.

لاریجانی با بیان اینکه با توجه به بیداری اسلامی مردم منطقه، انتظارات بیشتری در حمایت از مردم مظلوم فلسطین از سوی کشورهای اسلامی وجود دارد، پنجمین همایش بین‌المللی حمایت از انتفاضه فلسطین را دارای اهمیت خاصی دانست و گفت: هدف از برگزاری این کنفرانس حمایت و صیانت از حقوق مردم فلسطین است.
 
وی پنجمین همایش بین‌المللی حمایت از مردم فلسطین را یکی از زنجیره‌های حلقه حمایت از فلسطین دانست و گفت: شعار اصلی این همایش فلسطین و وطن فلسطینیان و تأثیراتی است که انقلاب‌های منطقه و دفاع از مردم فلسطین دارند.

رئیس مجلس با بیان اینکه دبیر پنجمین همایش بین  المللی حمایت از ملت فلسطین آقای شیخ الاسلام است، متذکر شد: هیئت‌های پارلمانی از سراسر جهان در این همایش شرکت خواهند کرد که مدت آن 2 روز خواهد بود و دارای 5 کمیسیون برای پیگیری ابعاد مختلف حمایت از ملت فلسطین است.
 
وی در بیان عنوان کمیسیون‌های تشکیل شده در این همایش، گفت: یکی از کمیسیونها، کمیسیون‌های پارلمانی است که برای فعال سازی ظرفیت‌های پارلمانی در صحنه بین‌المللی حمایت از موضوع فلسطین است، کمیسیون بعدی، کمیسیون احزاب و گروه‌های سیاسی است که مقاومت فلسطین را بررسی می کنند، کمیسیون سازمان‌های مردم نهاد که حامی ملت فلسطین است دیگر کمیسیون این همایش خواهد بود.
 
لاریجانی ادامه داد: کمیسیون علما و رهبران دینی که به موضوع قدس شریف رسیدگی خواهند کرد، چهارمین کمیسیون این همایش خواهد بود و کمیسیون رسانه‌های گروهی پنجمین کمیسیون این همایش بین‌المللی است.

وی در بخش دیگری از سخنان یادآور شد: امروز انتظارات تغییر یافته و در مسئله فلسطین انتظار می رود که انقلاب‌های منطقه از یک درخشندگی در حمایت از ملت مظلوم فلسطین برخوردار باشند و توقع داریم که گام‌های بلندتری در حمایت از ملت مظلوم فلسطین برداشته شود و از رسانه‌ها نیز انتظار می‌رود که عمق موضوع فلسطین را برای داخل و کشور از باز کنند.

رئیس دستگاه قانونگذاری کشورمان همچنین به موضوع یمن و اقدامات دولت این کشور در سرکوب مردم اشاره و تصریح کرد: بنده تأسف عمیق خودم را از حوادث یمن اعلام می‌کنم که با عملیات وحشیانه بیش از 700 نفر را به شهادت رساندند یا مجروح کردند و با صلاح‌های عجیب و غریبی به جان مردم افتادند.

لاریجانی با بیان اینکه این اقدام مایه تأسف است، گفت: گویا از اتفاقاتی که در لیبی افتاده درس عبرت نگرفتند و متوجه نشده‌اند که با این وضعیت فضاحت بار قذافی مجبور شد که خودش را مخفی کند.

لاریجانی همچنین گفت که اقدامات اخیر این کشور در به شهادت رساندن یا مجروح کردن ملت یمن قطعا به عمیق شدن ملت و انقلاب این کشور خواهد انجامید.

*دفاع لاریجانی از عملکردش در فتنه 88/اصرار کردند به کمیته اصولگرایان نماینده بفرستم

رئیس مجلس شورای اسلامی در ادامه و در پاسخ به خبرنگار فارس مبنی بر اینکه عملکرد هیئت رئیسه مجلس هشتم با انتقادهایی از سوی برخی اصولگرایان مواجه است به خصوص در جریان مسائلی همچون تصویب وقف اموال دانشگاه آزاد و یا بی‌احترامی به رئیس جمهور در جریان رای اعتماد به آقای سجادی، شما به عملکرد هیئت رئیسه چه نمره‌ای می‌دهید، گفت: در این زمینه از ابتدای مجلس هشتم یک سری اختلاف نظر وجود داشت و اما بسیاری از نمایندگان معتقدند که روش هیئت رئیسه در اداره مجلس هشتم روشی مناسب است.

وی افزود: عده‌ای در مجلس از ابتدا با این روش مخالف بودند و دوست داشتند فرمان اداره مجلس در دست عده‌ای خاص باشد اما تمام نمایندگان نماینده هستند و ما در مجلس نماینده‌تر نداریم؛ لذا این روش من در اداره مجلس است و روشی است که اکثریت مجلس آن را می‌پسندند.

رئیس مجلس شورای اسلامی ادامه داد: برخی از ابتدا مخالف بودند و الان هم مخالفند و دوست دارند فرمان را به دست عده‌‌ای خاص در مجلس بدهیم اما در خصوص بحث دانشگاه آزاد ما طبق آئین‌نامه عمل کرده‌ایم؛ اما عده‌ای اصل موضوع را نمی‌بینند و فقط به دنبال جزئیات هستند.

لاریجانی همچنین خاطرنشان کرد: ‌تمام نمایندگان حق رأی دارند؛ اما برخی می‌خواهند فقط عده‌ای خاص مجلس را اداره کنند و من نیز از ابتدا با این روش مخالف بودم. حتی پس از جریان دانشگاه آزاد نیز برخی سایت‌ها نوشتند چرا اخطار را به رای گذاشتید که باید بگویم این بر اساس آئین‌نامه مجلس است و به نظر رئیس مجلس نمی‌شود چیزی را کنار گذاشت.

وی اضافه کرد: مجلس هشتم نشان داد که نگاه متعادلی برای اداره کشور دارد و دچار هیجانات کاذب هم نمی‌شود؛ این مجلس همواره به دنبال تبعیت از نظر مقام معظم رهبری بوده و روش عقلانی برای اداره کشور دارد.

رئیس مجلس شورای اسلامی با تاکید بر اینکه اکثریت مجلس این روش را که عقیده من است، قبول دارند، در پاسخ به سؤال دیگر خبرنگار فارس مبنی بر اینکه گروهی از اصولگرایان شما را جز ساکتین فتنه می‌دانند و به این موضوع که شما به عنوان رئیس یک قوه در کمیته 8+7 نماینده داشته باشید انتقاد دارد، گفت: مسئله فتنه که در سال 88 به وجود آمد، دو نوع برخورد با این موضوع وجود داشته است.

*عده‌ای تنها به دنبال تجارت سیاسی با فتنه هستند

لاریجانی ادامه داد: فتنه ذاتا باید خاموش شود و باید آن را اداره کرد اما عده‌ای تنها به دنبال تجارت سیاسی با فتنه هستند. می‌خواهند تنها داد بزنند.

وی با بیان اینکه این عده افراد بصیری نبودند، تاکید کرد: اینها فقط حرف زده‌اند و ابعاد مختلف فتنه را ندیدند اما فتنه ابعاد مختلفی دارند که اصلی‌ترین آن ظلم به نظام بود.

رئیس مجلس با اشاره به مدیریت مقام معظم رهبری در فتنه 88 تصریح کرد: روش مقام معظم رهبری در برخورد با فتنه‌گران اینگونه بود که آنقدر به آنها مجال دادند تا اصلاح مسیر کنند و این روش تاجایی که آنها اشتباهات خود را تکرار کردند ادامه داد.

لاریجانی ادامه داد: علاوه بر این فتنه حواشی دیگری نیز داشت که کوی دانشگاه، ماجرای کهریزک و کوی سبحان جزو این حواشی بود. همچنین که این موارد مسائل کوچکی نبودند و رهبری نیز فرمودند که دل من را خون کردند. اما برخی نمی‌خواستند این مسائل را ببینند.

وی با بیان اینکه نقطه قوت مجلس هشتم این بود که هم متن، هم حاشیه و هم عمق فتنه را دید گفت: فتنه 88 از سوی مخالفان نظام، دشمنان و ضد انقلاب‌ها حمایت می‌شد و مجلس سعی می‌کرد هم مشکلات را ببیند و هم آنها را رفع کند.

رئیس مجلس با تاکید بر اینکه کسانی که همه ابعاد فتنه را ندیدند بصیرت نداشتند تصریح کرد: فتنه تجارت سیاسی نیست و باید نسبت به آن نگاه حل‌گرایانه داشت تا بتوان آن را حل کرد.

لاریجانی با اشاره به وجود نماینده‌ای از سوی وی در کمیته 8+7 گفت: اینکه من در این کمیته نماینده داشته باشم، طالب نبودم؛ در مجلس هشتم اصولگرایان از طیف‌های مختلفی هستند و برخی گروه‌های کوچکی نیز در ذیل این طیف‌ها هستند و نماینده هم دارند اما بخش عظیمی از اصولگرایان نیز هستند که در ذیل این گروه‌های کوچک نیز نبودند و نماینده هم نداشتند که این افراد به من اصرار کردند تا نماینده ای در این کمیته داشته باشم و من هم آقای جلالی را به عنوان نماینده خود معرفی کردم.

*اختلاس اخیر فساد بزرگی است و باید رسیدگی شود

رئیس مجلس درخصوص موضع جمهوری اسلامی ایران در خصوص طرح عضویت کشور فلسطین در سازمان ملل گفت: این طرح در این حدی که مطرح می‌شود قطعا تمام خواسته و حقوق مردم فلسطین نیست اما جمهوری اسلامی ایران از هر اقدامی که احقاق حقوق ملت فلسطین را به دنبال داشته باشد، حمایت می‌کند.

وی افزود: ‌آمریکایی‌ها درخصوص این طرح سر و صداهایی کردند و می‌گفتند که طرح را وتو خواهند کرد. اما در این موضوع چیزی که بسیار مهم است حقوق ملت فلسطین است که باید دیده شود و ما از آن دفاع می‌کنیم. 

رئیس مجلس شورای اسلامی در پاسخ به سؤال خبرنگار دیگری مبنی بر اینکه برخی مطرح می‌کنند که اختلاس 3 هزار میلیارد تومانی برای بیرون راندن رقیب از صحنه انتخابات است، گفت: این برداشت را قبول ندارم و معلوم نیست که نفعش به سوی چه کسی می‌رود اما آن چیز که باید بر آن تاکید شود، این است که فساد بزرگی رخ داده و باید رسیدگی شود.

لاریجانی با اشاره به جلسه غیرعلنی روز گذشته نمایندگان با مسئولین بانکی و اجرایی تصریح کرد: در جلسه دیروز سعی داشتیم تاابعاد موضوع را بیابیم اما تازه که متوجه شدیم این فساد ابعاد گوناگونی دارد و باید به آن رسیدگی شود و ما از انتخاب حجت‌الاسلام اژه‌ای که از سوی قوه قضائیه برای رسیدگی به این اختلاس انتخاب شده است، حمایت می‌کنیم.

*به تخلف هر فردی که در اختلاس دخالت داشته رسیدگی شود

وی تاکید کرد: در این زمینه باید به تخلف هر فردی که در این اختلاس دخالتی داشته رسیدگی شود و کسی نباید به دنبال فرافکنی در موضوع باشد. 

رئیس مجلس با بیان اینکه نظام جمهوری اسلامی سیستمی برای حل این مشکل دارد، ‌گفت: نمایندگان مجلس نیز در این زمینه اقدام خواهند کرد و از هر گونه رسیدگی و برخورد با متخلفین حمایت می‌کنند.

همچنین نباید به این موضوع قبیله‌ای نگاه کرد و باید آن را یک پروژه ملی دید و سعی کرد تا ریشه فساد خشک شود. 

رئیس مجلس تأکید کرد: این پرونده قابل اغماض نیست. بررسی‌های اولیه مجلس نشان‌دهنده این نیست که عوامل اختلاس دون‌پایه بودند بلکه دست‌هایی در کار بوده است.

لاریجانی با اشاره به اجلاس بیداری اسلامی و اجلاس حمایت از انتفاضه فلسطین که در مهر ماه برگزار می‌شود در خصوص این موضوع که انتفاضه فلسطین و برگزاری این اجلاس‌ها با توجه به حوادث منطقه چه تاثیری بر آینده فلسطین دارد، گفت:  ما در برهه‌ای قرار داریم که حوادث بزرگی در منطقه رخ می‌دهد گرچه اکنون به دلیل سرعت تحولات تاثیر این بقایا مکشوف نیست اما این موضوع که کشورهایی که سال‌ها زیر استبداد بودند، دست به قیام زدند و خواستار رهایی از جور حکامان سرسپرده به غرب هستند، واقعه بزرگی است.

*ما از حوادث منطقه حمایت می‌کنیم

وی با تاکید بر اینکه ما از حوادث منطقه حمایت می‌کنیم، گفت: سخنان مقام معظم رهبری در اجلاس بیداری اسلامی بسیار دقیق بود و این اجلاس محیطی بود که انقلابیون کشورهای مختلف همدیگر را بیابند.

رئیس مجلس شورای اسلامی ادامه داد: کنفرانس حمایت از انتفاضه فلسطین تقاضایی برای احیای حقوق قانونی فلسطینیان است و برگزاری چنین مجالسی برای گرد هم آمدن متفکرین و صاحب نظران مسلمان مشترک است.

لاریجانی اضافه کرد: در این کنفرانس هم گروه‌های پارلمانی و هم سیاستمداران و صاحب‌نظران فرصتی برای تبادل نظر و حمایت از حقوق فلسطینیان پیدا خواهند کرد و امیدواریم که برگزاری چنین کنفرانس‌هایی راهی برای حمایت از احقاق حقوق فلسطینیان باشد.

وی در پاسخ به سؤال خبرنگاری دیگری مبنی بر اینکه موضع مسئولان جمهوری اسلامی ایران در قبال تحولات سوریه چیست،‌گفت: مسئولان ایران اختلاف در قبال تحولات سوریه ندارند.

رئیس مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه مسئله سوریه ابعاد مختلفی دارد، گفت: برخی کشورها دوست دارند تحولات سوریه را به مسائل بحرین و یمن شباهت دهند اما این ساده‌انگاری است چرا که مسئله سوریه مربوط به برخی مسائل داخلی و برخی وقایع دیگر است.

*حقوق مردم سوریه باید صیانت شود

لاریجانی با بیان اینکه حقوق مردم سوریه باید صیانت شود، تصریح کرد: ما به دموکراسی معتقدیم و موضع‌مان این است که حقوق مردم این کشور باید صیانت شود، چرا که سعادت مسلمانان در این است. اما اینکه گفته می‌شود از مرزهای سوریه سلاح وارد می‌شود باید بگویم که ما تحقیق کردیم و به کشورهایی که در این موضوع دست داشتند، می‌گوییم که شما می‌خواهید با وارد کردن سلاح در سوریه دموکراسی ایجاد کنید؟

وی ادامه داد: این کشورها که بویی از دموکراسی نبرده‌اند چگونه می‌خواهند دموکراسی را در سوریه اجرا کنند، اینها حقوق ملت خود را نیز سلب کرده‌اند و حالا برای دیگران نسخه می‌نویسند.

رئیس مجلس با بیان اینکه موضوع سوریه از دو بعد قابل بررسی است، گفت: در بعد داخلی شنیده‌ایم که اقدامات اصلاحی شروع شده اما به بهانه برخی مسائل نمی‌توان شرایط سوریه را نادیده گرفت.

لاریجانی با بیان اینکه سوریه در دوران مقاومت از خود جوهره نشان داد، تصریح کرد: کسانی که اکنون بر روی آتش این کشور بنزین می‌ریزند و سلاح وارد می‌کنند باید پاسخگو باشند. چرا که نمی‌شود با ارسال سلاح و فرستادن نیرو در آن کشور دموکراسی ایجاد کرد.

رئیس مجلس در پایان تاکید کرد: این کشورهای مدعی دموکراسی حقوق ملت خود را نادیده می‌گیرند و حتی رانندگی خانم‌ها را نیز منع می‌کنند لذا چه طور می‌خواهند در سوریه دموکراسی درست کنند.

*کسی نباید فریب تبلیغات غرب را بخورد

به گزارش فارس، لاریجانی در پاسخ به سؤال خبرنگاری مبنی بر اینکه موضع نظام جمهوری اسلامی ایران در قبال طرح به رسمیت شناخته شدن کشور فلسطین در سازمان ملل چگونه است، اظهار داشت: جمهوری اسلامی ایران در هر شرایطی مدافع حقوق فلسطینیان است چرا که فلسطین را نقطه کانونی ملت‌های مسلمان می‌دانند.

وی با تاکید بر اینکه کسی نباید فریب تبلیغات غرب را بخورد گفت: برخی کشورهای غربی و آمریکا به دنبال ایجاد چالش هستند و این موضوع پنهان نیست.لذا کشورهای اسلامی باید عزم راسخ داشته باشند و به حقوق مسلمانان توجه کنند.

رئیس مجلس شورای اسلامی با تاکید بر اینکه کسی نمی‌تواند با سرزمین فلسطین تجارت کند افزود: یکی از مسائل مهم وضعیت آوارگان فلسطین است. لذا تمام زوایای این طرح باید مشخص باشد و معلوم شود که از ابتدا تا انتهای این طرح چیست.

لاریجانی با بیان اینکه این موضوع باید در سازمان ملل مطرح شود، گفت: ما حامی این طرح و مدافع حقوق فلسطینیان هستیم.

*برخی ‌می‌خواهند در مبارزه با مفاسد اقتصادی مزاحمت ایجاد کنند

وی در پاسخ به سؤال دیگری مبنی بر اینکه معرفی مفسدین دانه درشت از سوی دولت به کندی انجام شده است و تنها مفسدین دسته پایین معرفی می‌شوند اما افراد اصلی هیچ گاه به پای میز محاکمه نمی‌آیند گفت: این موضوعات در قوه قضائیه در حال پیگیری است و هر چند برخی ‌می‌خواهند در این زمینه مزاحمت ایجاد کنند اما قوه قضائیه مصمم است و رسیدگی می‌کند.

رئیس مجلس در پاسخ به موضوع دیگری در زمینه رسیدگی به پرونده بیمه ایران و حیف و میل شدن 23 میلیارد در شهرداری و عدم رسیدگی به این موضوع و پرونده‌های بسیار دیگر گفت: در خصوص پرونده بیمه ایران اقداماتی انجام شده و این موضوع در حال پیگیری است.

لاریجانی با اشاره به اختلاس 3 هزار میلیارد تومانی گفت: همه کسانی که دراین قضیه به طرق مختلف دست داشتند باید به تخلف آنها رسیدگی شود و جای هیچ گونه اغماضی در این زمینه نیست.

وی اضافه کرد: بررسی اولیه این موضوع در مجلس نشان داد که این اختلاس این گونه نیست که توسط افرادی دون پایه انجام شده باشد بلکه دست‌هایی نیز در کار است. لذا این موضوع باید در یک شرایط منطقی پیگیری شود. 

*بسیاری از مصوبات مجلس توسط دولت اجرا شده‌اند

رئیس مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه در مجلس برخی کمیسیون‌ها پیگیر این پرونده هستند تصریح کرد: مجلس پیگیری‌ها خود و کار نظارتی را انجام می‌دهد. اما این یک موضوع اساسی است و باید مشخص شود که این اختلاس از چه روش و به وسیله چه دست‌های انجام شده است و پس از روشن شدن ابعاد این پرونده باید با تمام متخلفین برخورد شود.

لاریجانی در پاسخ به سؤال خبرنگاری مبنی بر اینکه با توجه به اجرا نشدن برخی مصوبات مجلس از سوی دولت مجلس چه اقدامی می‌خواهد انجام می‌دهد تاکید کرد: بسیاری از مصوبات مجلس توسط دولت اجرا شده‌اند و برخی موارد اجرا نشده در حال طی مسیر خود است. همچنین ما پیگیر هستیم و امیدواریم مصوبات هر کدام در جای خود محقق شود.

وی با اشاره به اینکه برخی تخلفات از سوی کمیسیون‌ها ارائه شده گفت: رسیدگی به این تخلفات در دستور کار قرار دارد و مجلس این مسائل را پیگیری می‌کند.

رئیس مجلس شورای اسلامی درباره برنامه‌های مجلس شورای اسلامی درخصوص خیزش‌های خاورمیانه گفت: مجلس جزو اولین‌ها بود که در خصوص قیام‌های خاورمیانه اعلام موضع و حمایت کرد.

لاریجانی ادامه داد: دفاع از حقوق آنها در مجامع بین المللی ضروری است و من در همان روزهای ابتدایی ایجاد تحولات در تونس در کنفرانسی در امارات از قیام مردم تونس دفاع کردم که پس از آن هم برخی به من خورده گرفتند که چرا در این زمان موضع گیری کردم. اما من معتقدم دفاع و حمایت از خیزش‌های منطقه اگر هم برای جمهوری اسلامی هزینه داشته باشد باز هم نظام پذیرای آن است.

وی تاکید کرد: مجلس از تمام ظرفیت‌ها برای دفاع از خیزش‌های منطقه استفاده می‌کند.

*قانون هدفمندی در بخش تولید و حمل و نقل هنوز به درستی انجام نشده است

رئیس مجلس شورای اسلامی در پاسخ به سؤال خبرنگار دیگری مبنی بر اینکه گزارش دیوان محاسبات نشان می‌دهد که نیمی از بوجه هدفمندی یارانه‌ها از جاهای غیر از مسیر اصلی برداشت شده است، گفت: گزارش دیوان محاسبات نشان می‌داد که برخی برداشت‌ها قانونی نیست. اما دولت می‌گوید که من موقت برداشت کردم و آن را برمی‌گردانم. لذا باید در کمیسیون بودجه و اصل 90 این موضوع بررسی شود و اگر این موضوع محرز شد نشان می‌دهد که دولت تخلف کرده است.

لاریجانی ادامه داد: اگر دولت از منابع دیگری برداشت کرده باشد، از روند قانون هدفمندی یارانه‌ها دور شده‌ایم اما دولت می‌گوید که باید ابتدا منبع پرداخت‌ها را مشخص می‌کردیم و به دلیل نبود منبع از جاهای دیگر برداشت شده که این موضوع در کمیسیون‌ها در حال بررسی است.

وی اضافه کرد: اطلاعات ما تا این زمان نشان می‌دهد که از منابع دیگر استفاده نشده است و بیشتر پرداخت مردم تامین کننده برداشت‌های دولت در هدفمندی یارانه‌ها بوده است.

رئیس مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه اجرای قانون هدفمندی در بخش تولید و حمل و نقل هنوز به درستی انجام نشده است، گفت: این موضوع را در کمیسیون‌ها بررسی می‌شود.

لاریجانی در ادامه در پاسخ به سؤال دیگری مبنی بر اینکه مجلس کمیسیون‌های اصل 90، اقتصادی و حقوقی را مامور رسیدگی به پرونده اختلاس 3 هزار میلیاردی کرده است، آیا بهتر نبود دیوان محاسبات و دادستان را مامور بررسی می‌کردید؟، گفت: دیوان محاسبات در بخش‌های دولتی مامور است اما برخی از بخش‌های این پرونده دولتی نیست همچنین که این نظارت‌ها می‌تواند در طول هم باشد یعنی دیوان محاسبات آن بخش که دولتی است را بررسی می‌کند و کمیسیون‌های مجلس نیز بخش‌های خصوصی را بررسی می‌کنند.

وی ادامه داد: کمیسیون اصل 90 بهترین جایی است که می‌تواند این موضوع را بررسی کند و کمیسیون‌های حقوقی و قضایی و اقتصادی مجلس نیز به آن کمک می‌کنند.

*بررسی طرح نظارت 2 هفته دیگر تمام می‌شود

رئیس مجلس شورای اسلامی در پاسخ به سؤال خبرنگار دیگری مبنی بر اینکه آیا در صورت تصویب طرح نظارت در مجلس هشتم در همین مجلس این طرح اجرایی می‌شود گفت: بله، بررسی این طرح ظرف 2 هفته دیگر تمام می‌شود و پس از آن، این طرح ابلاغ شده و به اجرا می‌رسد.

لاریجانی افزود: حدود 9 ماه دیگر از مجلس هشتم باقی مانده است و مطمئنا این طرح، پس از تصویب و ارائه نظر شورای نگهبان در همین مجلس اجرا می‌شود.

وی در ادامه با ابراز گلایه از برخی رسانه‌ها که به تاخیر رسیدگی این طرح انتقاد کرده بودند، گفت: ما بررسی این طرح را عقب نینداخته‌ایم بلکه بر طبق برنامه ریزی دستور کارها این طرح نیز در نوبت بود همچنین که گاهی موضوعات مهمتری نیز پیش می‌آید که رسیدگی به آنها با اهمیت‌تر است. مانند رسیدگی به پرونده اختلاس 3 هزار میلیارد تومانی که رخ داد و مجلس اولویت کاری خود را بر روی آن گذاشت.

*همه قوا باید موضوعات مهم روز را پیگیری کنند

رئیس مجلس در ادامه سخنان خود در نشست خبری عصر امر در پاسخ به سؤال خبرنگاری که پرسید مسئولین ارشد ترکیه مدعی هستند که انقلاب‌های منطقه به دنبال مدل حکومتی ترکیه هستند نظر شما چیست؟ گفت: این نظر عجیبی است و فکر می‌کنم باید دولت ترکیه به انقلاب‌های منطقه توجه خاصی داشته باشد و باید بگویم که آقای اردوغان و عبدالله گل دوستان و همسایه ما هستند اما در صحنه انقلاب‌های منطقه باید فضای مسئولانه‌ای داشته باشند و انتظار از ترکیه به عنوان کشوری مهم بالاتر است و بعضی از این رفتارها بین مسلمانان جهان مورد سؤال است که باید پاسخگو باشیم.

وی افزود: ترکیه کشوری اسلامی است و باید رفتاری داشته باشد که مسلمانان را قانع کند.

لاریجانی همچنین در پاسخ به سؤال دوم این خبرنگار که از ورود جدید لاریجانی به عرصه سیاست خارجی و مباحث دیگر سخن به میان آورد، گفت: اینکه در نظام جمهوری اسلامی ایران از همه ظرفیتها در عرصه دیپلماسی استفاده شود، اقدامی است که باید انجام شود و عقل نیز به همین موضوع حکم می‌کند.

وی ادامه داد: همه قوا باید موضوعات مهم روز را پیگیری کنند مانند موضوع هسته‌ای.

وی در ادامه این نشست خبری در پاسخ به سؤال خبرنگار ایرنا که پرسید مجلس و نمایندگان مختلف گاها بعضی اوقات اتهاماتی را به رئیس جمهور و دولت وارد می‌کنند، شما به عنوان رئیس مجلس چه اقداماتی برای عملی شدن توصیه‌های رهبر معظم انقلاب دارید؟ توضیح داد: بنده تصوری که شما دارید را ندارم و بنده تصور نمی‌کنم که نمایندگان بخواهند مسئله ایجاد کنند.

وی افزود: هر قوه‌ای وظیفه‌ای بر عهده دارد و اصل فکر قوا در تعامل با یکدیگر است. اما این به معنای تعطیلی وظایفشان نیست؛ در کشوری که دموکراسی وجود دارد، نظرات مختلفی بیان می‌شود و قوای مختلف نیز نظرات مختلفی دارند.

"همانطور که دولت نظریه‌پردازی‌های دینی و مختلط را بیان می‌کند باید بپذیریم که نمایندگان مجلس نیز نظرات خودشان را دارند و آنها را مطرح می‌کنند و این موضوع یک ضعف نیست بلکه یک قوت است و این مسئله به معنای چوب لای چرخ گذاشتن نیست و مجلس هشتم اعلام کردند که یک نگاه همکاری نسبت به قوه مجریه دارد اما در جایی که لازم باشد نظر خودش را مطرح می‌کند."

*کاهش رابطه با انگلیس به قوه مجریه مربوط است

رئیس دستگاه قانونگذاری کشورمان در ادامه پاسخ به این سؤال گفت: بنده فکر نمی‌کنم که نظرات چند نماینده، نظر مجلس باشد و باید بررسی شود که آیا مجلس این اقدامات را انجام داده یا خیر؛ اینکه گفته می‌شود مجلس در رأس امور نیست، آیا حرف درستی است و به معنای تعامل است؟!

وی افزود: اینکه با صراحت گفته می‌شود قانون را اجرا نمی‌کنیم آیا حرف درستی است؟ باید بپذیریم که نمایندگان نیز سخنان و نظرات خودشان را مطرح کنند و اگر به دنبال توسعه کشور هستیم، باید خوداعتقادی داشته باشیم و اگر کسی خارج از دایره حقوق شرعی و قانونی مطلبی بگوید آیا حرف درستی است؟

علی لاریجانی در پاسخ به سؤال دیگر خبرنگار خبرگزاری جمهوری اسلامی که از ورود زودهنگام نمایندگان مجلس به رقابت‌های انتخاباتی سخن به میان آورد توضیح داد: رقابت‌های زودهنگام انتخاباتی واقعی نیست،کسانی که می‌خواهند در این انتخابات حضور یابند باید از 5 و 6 ماه قبل خودشان را در معرض دید افراد قرار دهند و بسیاری از افراد نیز که پست‌های مختلف دارند، طبق قانون باید از 6ماه قبل استعفا دهند.

وی ادامه داد:‌بنده فکر نمی‌کنم که رقابت‌های انتخاباتی در حال حاضر نیز خیلی شدید باشد بلکه نمایندگان مجلس به حوزه‌های انتخابیه خودشان سر می‌زنند و تبلیغ می‌کنند تا خودشان و افکارشان را در معرض دید مردم قرار دهند و به نظر بنده موضوع رقابت‌های زودهنگام انتخاباتی آن جایی اشکال دارد که از قدرت استفاده شود و اینکه مقام معظم رهبری نیز تأکید فرمودند که داوطلبان عضو مراکز ثروت و قدرت نباشند نیز امر مهمی است و اگر فردی عضو این مراکز باشد، آن موقع اشکال وجود دارد. اما انجام تبلیغات طبیعی به نظر بنده اشکالی ندارد.

رئیس قوه مقننه کشورمان در پاسخ به سؤال خبرنگاری که در خصوص نشست خبری سران سه قوه سؤال کرد، گفت: انتظار این بود که مطالب و اخباری از این نشست منتشر شود.

وی اضافه کرد: در این جلسه راجع به مسائل منطقه‌ای و موضوعات مختلف مباحثی مطرح شد و تصمیماتی گرفته شد تا انشاءالله از خیزش‌های مردمی و بیداری‌های اسلامی منطقه حمایت شود.

لاریجانی همچنین گفت:‌در این جلسه راجع به مسائل داخلی مانند موضوع هدفمندسازی یارانه‌ها و حمایت بیشتر از بخش‌های تولیدی و ارائه تسهیلات به بخش تولید نیز تصمیماتی گرفته شد.

رئیس مجلس در پاسخ به سؤال دیگر این خبرنگار که موضوع کاهش رابطه با انگلیس را مورد سؤال قرار داد، گفت: این موضوع ذاتا به قوه مجریه مربوط می‌شود و باید با رایزنی با شورای عالی امنیت ملی انجام شود و به کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس نیزگفته شده که در رابطه با این موضوع با شورای عالی امنیت ملی رایزنی کند.

لاریجانی در پاسخ به سؤال خبرنگار خانه ملت که از موضوع فلسطین و بیداری مردم منطقه و همایش بین‌المللی حمایت از انتفاضه  فلسطین سؤال کرد، گفت: مسائل بین‌المللی احتیاج به رایزنی دارد چرا که دولتها مستقل هستند و خودشان باید تصمیم بگیرند اما نشست‌هایی مانند همایش بین‌المللی حمایت از انتفاضه فلسطین می‌تواند به هم‌فکری دولتها بسیار کمک کند، اینکه چگونه به مردم فلسطین کمک شود تا به حقوقشان برسند ضمن آنکه پیام‌های مساعد سیاسی نیز دارد.

*مجلس بیمار نیست

وی در ادامه این نشست خبری در پاسخ به سؤال خبرنگاری که درباره مشکل مسکن در کشور سؤال کرد، گفت: اینکه زمین از خصوصی سازی خارج شود، درست است لذا به نظرم این تدبیر باید گسترش یابد و در بسیاری از کشورها نیز که توانستند به مسئله مسکن فائق آیند، ابتدا حجم زیادی مسکن در کشورشان ساختند و به نظرم تدبیر دولت در مسکن مهر درست است البته باید در شهرهایی مانند تهران تدابیر ویژه‌ای اندیشیده شود.

رئیس مجلس در این جلسه همچنین در پاسخ به سؤال خبرنگار روزنامه خراسان که پرسید شما اخیرا از اقای هاشمی رفسنجانی برای رسیدگی سریعتر به طرح دارایی مسئولان کشور،درخواستی را طی نامه‌ای ارائه دادید توقع شما از مجمع تشخیص در این زمینه چیست؟ گفت: طبق اصول اموال مسئولان در رده‌های مختلف باید یک حد داشته باشد و مورد محاسبه قرار گیرد و در قوه قضاییه نیز ثبت شود اما ثبت اموال و دارایی‌های مسئولان فقط مربوط به وزرا نیست و رؤسای بانکها و سازمانها و نمایندگان مجلس و مسئولین مهم قضایی نیز باید اموال و دارایی‌های خودشان را اعلام کند و این در واقع یک صیانت از اموال کشور است که امیدواریم این مسئله در مجمع تشخیص مورد توجه قرار گیرد.

رئیس مجلس شورای اسلامی در ادامه نشست خبری امروز خود در جمع خبرنگاران در پاسخ به سؤالی در مورد مرکز پژوهش‌های مجلس و عملکرد این مرکز، اظهار داشت: مرکز پژوهش‌ها باید تحقیقاتی را برای طرح‌‌ها و لوایح مجلس انجام دهد و اگر کسی اطلاعاتی هم دارد باید به رئیس مجلس بدهد نه مرکز پژوهش‌ها.

وی افزود: بنده با عقیده آقای توکلی برای برخورد با برخی مسائل موافق نیستم و من فکر می‌کنم که مجلس از استوانه‌های خوبی برای فکر کردن و تصمیم‌گیری برخوردار است.

رئیس قوه مقننه ادامه داد: بنده ندیده‌ام که مجلس بخواهد کاری را انجام دهد و آن کار انجام نشود و درست نیست که بگوییم مجلس بیمار است.

لاریجانی گفت: من از ابتدای مجلس هم با آقای توکلی اختلاف نظر داشتم ولی به نظر من وی می‌توانست مرکز پژوهش‌ها را اداره کند و به همین دلیل این مسئولیت را به وی دادم.

*نمایندگان مجلس بر روی قضیه اختلاس اخیر خیلی حساسند

رئیس قوه مقننه، در پاسخ به سؤال دیگری اظهار داشت: نمایندگان مجلس بر روی قضیه اختلاس اخیر خیلی حساسند ولی باید مجال داد تا کمیسیون اصل 90 پیگیری خود را در این خصوص انجام دهد و قوه قضائیه هم مسئله را پیگیری کند.

لاریجانی در پاسخ به سؤال یکی دیگر از خبرنگاران گفت: کمیسیون‌های مجلس طبق آئین‌نامه داخلی از خود نمایندگان تشکیل می‌شود و نمی‌توان از بیرون مجلس کسی را به کمیسیون‌ها اضافه کرد و به همین دلیل به کمیسیون اصل 90 ماموریت دادیم که موضوع اختلاس را پیگیری کند.

وی در این رابطه ادامه داد: پرونده اختلاس را نباید سیاسی کرد و نباید آنرا به دعواهای حیدری و نعمتی مربوط کرد چرا که متن موضوع باید مورد توجه قرار گیرد.

لاریجانی با ابراز خشنودی از استقبال قوه مجریه برای پیگیری اختلاس 3 هزار میلیاردی اخیر افزود: خوشحالم که قوه مجریه گفته که اختلاس اخیر را پیگیری می‌کند.

رئیس مجلس شورای اسلامی در پاسخ به سؤال دیگری در مورد ائتلاف اصولگرایان با محوریت آیت‌الله مهدوی کنی و آیت‌الله مصباح یزدی و رقابت آنها در عرصه انتخابات با سایر طیف‌ها، گفت: نباید موضوعات سیاسی را غیر واقع‌بینانه ببینیم؛ در حال حاضر در صحنه رسانه‌های مکتوب اصلاح‌طلبان سخنان خود را مطرح می‌کنند و تعداد رسانه‌های اصلاح طلب کم هم نیست.

لاریجانی خاطرنشان کرد: در مجلس هم آقایان اصلاح‌طلب هم هستند و سایت هم دارند و حرفشان را هم می‌زنند البته ممکن است نقایصی وجود داشته باشد که باید آنها را رفع کرد.

*تصمیمات شورای نگهبان تصمیمات قبیله‌ای نیست

رئیس قوه مقننه گفت: تا جایی که من اطلاع دارم تصمیمات شورای نگهبان تصمیمات قبیله‌ای نیست و طبق قانون صورت می‌گیرد و حتی ممکن است که برخی از اصولگرایان در این پروسه تأیید صلاحیت نشوند.

لاریجانی در خصوص وحدت اصولگرایان هم گفت که وحدت یک امر عقلایی است و اصولگرایان هم قبول دارند که زیر چتر شخصی مثل آیت‌الله مهدوی کنی وحدت داشته باشند.

رئیس قوه مقننه، در خصوص طرح شکایت 12 نفر از نمایندگان از رئیس جمهور اظهار داشت: قوه مجریه نمی‌تواند برای قوه مقننه نظام مشخص کند و هیچ اشکالی قانونی هم بر آئین‌نامه مجلس وارد نیست.

وی ادامه داد: طبق ماده 233 آئین‌نامه مجلس هر تخلفی که در دستگاه‌ها رخ دهد و کمیسیون نقض قانون آن را تشخیص دهد و مجلس هم به آن رای دهد می‌توان آن شکایت را به قوه قضائیه ارجاع داد.

*موضوع دفاع از دولت در جبهه پایداری قوی است

لاریجانی در پاسخ به سؤال یکی دیگر از خبرنگاران گفت: هر تصمیمی که برای فلسطین گرفته شود مهم است و نباید در این قضیه تک‌روی کرد؛ اگر وحدت حول این باشد که از حقوق مردم فلسطین دفاع شود، خوب است ولی اگر این مسئله فراموش شود وحدت بی‌معنا خواهد بود.

رئیس مجلس مسئله قدس و یهودی‌سازی را یکی از معضلات دنیای اسلام دانست و افزود: نباید به مسئله قدس و یهودی‌سازی آن بی‌توجه بود و اتفاقا این مسئله‌ای است که کشورهای اسلامی روی آن حساسیت هم دارند.

وی در پاسخ به سؤال دیگری به مسائل مطرح شده، از سوی جبهه پایداری اشاره کرد و گفت: ظاهراً جبهه پایداری شرط و شروطی گذاشته ولی من سخنگوی این جبهه نیستم و باید در مورد این مسئله از خودشان سؤال شود.

لاریجانی در عین حال خاطرنشان کرد: من به دوستان جبهه پایداری گفتم که باید به وحدت اصولگرایان کمک کنیم.

رئیس قوه مقننه در پاسخ به سؤال دیگری در مورد ترکیب مجلس نهم گفت:‌ هنوز برای اظهارنظر در این خصوص زود است.

وی در پاسخ به این سؤال که آیا شما جبهه پایداری را نماینده دولت می‌دانید یا خیر، گفت که خودشان باید در این خصوص پاسخگو باشند ولی به هرحال موضوع دفاع از دولت در جبهه پایداری قوی است.

لاریجانی ادامه داد: فراکسیون اصولگرایان مجلس چند شعبه دارد که یکی از شعبات آن نزدیک به دولت هستند و بر دفاع از دولت تاکید دارند و برخی شعبات آن نیز انتقاداتی را به عملکرد دولت وارد می‌دانند.

رئیس قوه مقننه در خصوص طرح سؤال از رئیس جمهور گفت: ما در این خصوص طبق قانون عمل می‌کنیم و درست نیست که بگوییم دولت قوانین را اجرا نمی‌کند چرا که دولت بسیاری از قوانین را اجرا می‌کند؛ البته در بعضی مسائل هم اختلاف نظر وجود ارد که باید به آنها رسیدگی شود.

لاریجانی در عین حال اظهار داشت: اینطور نبوده که دولت‌های گذشته تخلف نکرده باشند، در خیلی از این دولت‌ها تخلف وجود داشت.

*در موضوع طرح سؤال از رئیس جمهور ما قانونی عمل می‌کنیم

وی خاطرنشان کرد: در موضوع طرح سؤال از رئیس جمهور ما قانونی عمل می‌کنیم و هروقت تعداد نمایندگان به حد نصاب رسید هیئت رئیسه موظف است که سؤال از رئیس جمهور را اجرایی کند.

رئیس مجلس شورای اسلامی در خصوص تحقیق و تفحص‌های مجلس نیز گفت که ممکن است برخی از تحقیق و تفحص کنندگان‌ از تفحص خود منصرف شود که این مسئله دیگری است ولی سایر تحقیق و تفحص‌ها روال خود را در مجلس می‌گذراند.

لاریجانی در ادامه سخنانش اظهار داشت: پایبندی مختلف اجرای کشور به اجرای قانون بستگی دارد و همه افراد اعم از اصولگرا و اصلاح‌طلب باید این مسئله را بپذیرند.

وی افزود: جریانات سیاسی باید خود تدبیر کنند و نباید انتظار داشته باشند که برای آنها شرایط ویژه قائل شد؛ هر گروه سیاسی باید ببیند که مسئولیتش چیست.

رئیس قوه مقننه ضمن تاکید بر اجرای بودجه سال جاری از سوی دولت گفت: اینکه چرا دولت برخی موارد بودجه را اجرا نمی‌کند مسئله‌ای است که خودش باید به آن پاسخ دهد.

لاریجانی در پاسخ به این سؤال که شما در دوره بعدی انتخابات مجلس از چه حوزه‌ای کاندید می‌شوید، اظهار داشت: ‌در حال فکر کردن هستم که می‌خواهم از کجا کاندید شوم و وقتی به نتیجه رسیدم به شما اطلاع می‌دهم.

*بخش کشاورزی و دامپروری در کشور باید مورد توجه قرار گیرد

رئیس مجلس شورای اسلامی در بخش پایانی نشست خبری عصر امروز (دوشنبه) که در محل ساختمان مشروطه مجموعه بهارستان برگزار شد، در پاسخ به سؤال خبرنگاری که پرسید تحلیل‌های مختلفی در رابطه با خیزش‌های منطقه بیان می‌شود، به نظر شما تا چه حد احساسات ضد صهیونیستی مردم در آغاز بیداری اسلامی مردم منطقه تأثیر داشته است؟،‌ گفت: به نظرم برخی از کشورها توجه کافی به حوادث منطقه ندارند و غربی‌ها مناسبات کشورهای اسلامی را به طور دقیق نمی‌شناسند و در ابتدا می‌گفتند که مردم این کشورها شعارهای ضد صهیونیستی سر نمی‌دهند بلکه شعار ضد دیکتاتوری سر می‌دهند اما دیدیم که مردم مصر چه کار نمادینی انجام دادن که البته این موضوع عوامل مختلفی داشت. از جمله می‌توان به وضعیت ناهنجاری که دیکتاتورهای منطقه نسبت به مردم‌شان داشتند و دستوراتی که غربی‌ها برای آنان صادر کردند، اشاره کنیم که این مسئله یک تحقیری را بین مسلمانان ایجاد کرده بود و در واقع انقلاب‌های اخیر منطقه پاسخی به این تحقیرهاست.

وی در پاسخ به سؤال خبرنگار دیگری که درباره قانون هدفمندسازی یارانه‌ها و اختصاص 20 درصد از درآمد حاصل از اجرای این قانون به بخش تولید و مهم‌ترین راهکاری که می‌تواند بخش کشاورزی را تقویت کند،‌ گفت: بخش کشاورزی و دامپروری در کشور ما حتماً باید مورد توجه قرار گیرد و باید نگاه متفاوتی از این بخش از سایر حوزه‌های تولید داشته باشیم البته مجلس در قانون بودجه 90 و برنامه پنجم برای بخش‌های مختلف تمیهداتی را اندیشه است.

رئیس مجلس در ادامه نشست خبری در پاسخ به سؤال خبرنگار خبر آنلاین که از موضوع اختلاس 3 هزار میلیارد تومانی سخن به میان آورد و پرسید اینکه گفته می‌شود پرونده‌های اختلاسی نیز از طرف مجلس وجود دارد، نظر شما چیست و آیا اینکه این روزها در تمام رسانه‌ها در مورد موضوع اختلاس اخیر مباحثی مطرح می‌شود آیا به نظر شما در این شرایط حیاط خلوتی برای عده‌ای به منظور ایجاد اختلاس‌های بزرگ به وجود نمی‌آید؟ توضیح داد: اینکه گفته می‌شود پرونده‌های اختلاسی نیز از طرف مجلس وجود داشته، باید بگویم که چنین چیزی نه وجود داشته و نه می‌تواند وجود داشته باشد.

* با شرط و شروط اصلاح‌طلبان برای حضور در انتخابات مجلس موافق نیستم

وی ادامه داد: در مورد موضوعی هم که گفتید ممکن است عده‌ای اختلاس‌های بزرگتری انجام دهند، بنده فکر نمی‌کنم که چیزی بزرگتر از این وجود داشته باشد.

رئیس مجلس در خصوص آینده ائتلاف اصولگرایان و شروط جبهه پایداری و ایستادگی نیز گفت: اینکه آیت‌الله مهدوی‌کنی برای ساماندهی اصولگرایان،‌ایجاد کمیته 8+7 را مصحلت دیدند و مقرر شد بنده نیز در این کمیته نماینده‌ای داشته باشم، باید بگویم که بنده تقاضایی نکرده‌ام بلکه ایت‌الله مهدوی‌کنی اینگونه مصلحت دیدند که از همه ظرفیت‌ها استفاده شود اما چیزی مهم است این است که در انتخابات مجلس نهم با یک رفتار همگرایی پیش‌ رویم.

علی لاریجانی در بخش دیگری از سخنانش در پاسخ به سؤال خبرنگاری که از انتخابات مجلس نهم و قبول شرایط اصلاح‌طلبان برای داغ‌تر شدن تنور انتخابات و هدف از آزادی آنچه که زندانیان سیاسی می‌خواند،‌ سخن به میان آورد، تصریح کرد: بنده خیلی با شرط و شروط اصلاح‌طلبان برای حضور در انتخابات مجلس نهم موافق نیستم و همه ما باید براساس وظیفه‌ای که برعهده داریم در این انتخابات حضور یابیم و اصلاح‌طلبان هم باید با این قصد و هدف در انتخابات مجلس نهم شرکت کنند و باید از آنان سؤال کرد که برای چه کسی شرط می‌گذارند.

وی در خصوص آزادی زندانیان امنیتی نیز گفت: بنده فکر نمی‌کنم که آزادی این زندانیان ربطی به تحقق شروط اصلاح‌طلبان برای حضور در انتخابات مجلس نهم داشته باشد چرا که قوه قضاییه روش خاص خودش را دارد و مسیر خودش را دنبال می‌کند و قوه قضاییه خیلی شرط ‌پذیر نیست.

رئیس مجلس در پاسخ به سؤال خبرنگاری که پرسید گفته می‌شود عدم نظارت مطلوب قوه مقننه موجب عملکرد نامطلوب دولت دهم شده است، توضیح داد: به نظر بنده نظارت مجلس هشتم خیلی عمیق‌تر از مجالس دیگر بوده است؛ در مجلس هشتم معاونت نظارت ایجاد شد تا همه نظارت‌ها زیر نظر این معاونت اداره شوند و روی هم رفته مجلس هشتم روی موضوع نظارت حساسیت خاصی داشت و سازوکاری فراهم کرد تا کاملاً نظارت داشته باشد. مانند پرونده اختلاس 3 هزار میلیارد تومانی کذایی که مجلس هشتم نسبت به این موضوع حساسیت نشان داده و اقداماتی را در جهت بررسی این اختلاس انجام داده است.

*رشد اقتصادی باید به صورت جدی در کشور دنبال شود

لاریجانی درخصوص موضوع اشتغال نیز گفت: در حال حاضر یک تصمیم خوبی برای ایجاد اشتغال در کشور اتخاذ شده است اما باید بگویم که کمبود قانون در این زمینه وجود نداریم و مشکل در مدل اجراست و تا زمانی که رشد اقتصادی کشور افزایش نیابد و رونق اقتصادی به وجود نیاید،‌ اشتغال واقعی به وجود نمی‌آید و باید بپذیریم که اگر بخواهیم مشکل اشتغال در کشور حل شود باید با پدیده رشد اقتصادی به طور جدی مواجه شویم. یعنی سرمایه‌گذاری در کشور افزایش یابد و فضای کسب و کار رونق پیدا کند.

به گفته وی، رشد اقتصادی باید به صورت جدی در کشور دنبال شود و منابعی که از سیستم خارج شده است، اگر بازگردد بسیار می‌تواند تأثیرگذار باشد.

علی لاریجانی در خاتمه این نشست خبری در پاسخ به سؤال خبرنگار سایت نسیم که درباره کم‌کاری مجلس در تعطیلات دو هفته تابستانی نسبت به بیداری اسلامی مردم منطقه پرسید، گفت: مجلس در موضوع بیداری اسلامی و خیزش‌های مردمی در منطقه پیشگام بود و بیانیه‌هایی را در این زمینه صادر کرده است و قوه مقننه انقلاب‌های منطقه را دنبال می‌کند اما مابقی امور، اجرایی است.
انتهای پیام/
این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول