اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

اقتصادی

یادداشت اقتصادی//

عذرخواهی مسئولان بانکی کمترین انتظار مردم در موضوع اختلاس بزرگ

خبرگزاری فارس: در حالی که طی قریب 2 ماه گذشته کشف بزرگ‌ترین اختلاس به مهم‌ترین خبر کشور تبدیل شده هر یک از مسئولان امر به جای عذرخواهی رسمی از مردم تنها به فرافکنی در این خصوص می‌پردازند و اهمیتی به آرام‌سازی فضای جامعه نمی‌دهند.

عذرخواهی مسئولان بانکی کمترین انتظار مردم در موضوع اختلاس بزرگ
از 2 ماه گذشته و همزمان با اعلام خبر کشف بزرگ‌ترین اختلاس بانکی کشور در یک بانک توسط یک فرد حقیقی، به جرأت می‌توان گفت که عملا کار اصلی سیستم بانکی کشور متوقف شده است.
به عبارتی اختلاس 3 هزار میلیاردی موجب شد تا بانکی‌ها در سال جهاد اقتصادی ترمز دستی خود را بالا بکشند و همه کارهای اصلی خود را کنار بگذارند و عزم خود را برای پوشاندن پشت پرده اصلی این واقعه شوم در بازار اقتصادی ایران جزم کنند. مصداق بارز این امر جلسات پی‌درپی بانک مرکزی، وزارت اقتصاد و مسئولان بانک‌های درگیر بزرگترین اختلاس کشور در طول یک روز و البته در دستگاه‌های مختلف برای رسیدگی و تصمیم‌گیری در این خصوص است.
اما اگر از ابعاد دیگر این اختلاس بگذریم و رقم بالای این اختلاس را نادیده بگیریم باید بگوییم که باز شدن این پرونده آن هم در شرایطی که اقتصاد ایران وارد فضای جدیدی شده و همچنین در حالی که سیستم بانکی کشور هر روز قوانین نانوشته‌ای را برای پرداخت تسهیلات اعمال می‌کند چه تاثیر منفی شدیدی بر جو روانی مردم گذاشته است.
اختلاس 3 هزار میلیاردی درست زمانی نقل محافل اقتصادی،‌ سیاسی و اجتماعی کشور شده که مردم عادی نمی‌توانند برای رفع نیازهای ضروری خود از منابع بانکی استفاده کنند؛ عمق فاجعه آنجاست که این پرونده موجب تضعیف جایگاه سیستم بانکی در اقتصاد ایران به خصوص در فضای جامعه شده است.
اما در این شرایط و زمانی که تمام نگاه‌ها متوجه نظام بانکی شده است هر یک از مسئولان درگیر در این اختلاس هر کاری کردند و هر مطلبی را که صلاح دانستند رسانه‌ای کردند و در بیشتر موارد اعلام مواردی را به این دلیل که فعلا صلاح بر اعلام مطلب نسبت به آینده موکول کردند به جز کاری که انتظار می‌رفت انجام دهند.
نکته‌ای که در این بین حائز اهمیت است این بود که این مدیران و مسئولان به جای اینکه اقدامی برای آرام‌سازی فضای جامعه انجام دهند به بیان مطالبی پرداختند که بیشتر جنبه حاشیه‌ای داشت و از اصل ماجرا دور بود؛‌ بعنوان مثال در این ایام آقایان مدیر به جای اطلاع‌رسانی دقیق سعی در فرافکنی داشتند و فرضاً اعلام می‌کردند " بانک صادرات اولین جایی بود که این اختلاس را کشف کرد"، بانک مرکزی و وزارت اقتصاد این اختلاس را پیدا کردند"، "رئیس جمهور و دولت متوجه اختلاس شدند"، "بازرسی کل کشور به همکاری وزارت اطلاعات اختلاس 3 هزار میلیاردی را کشف کردند" و جملاتی مشابه از سایر دستگاه‌های مرتبط در این امر.
حتی یکی از مواردی که موجب دعوای رسانه‌ای مقامات شده این بود که برخی از آقایان مدعی شده بودند که باید از آنها بابت کشف این اختلاس تشکر شود اما نکته اینجاست که این موارد در فضای روانی‌ای پیچیده می‌شود که مردم به جای این توجیه‌ها و یا این ادعاها از مدیران و آقایان مسئول توقع عذرخواهی دارند.
بله! مردم می‌خواهند که مدیران کشورشان در این موارد علاوه بر اینکه به صورت شفاف به اطلاع‌رسانی دقیق، جامع و کامل بپردازند به میدان بیایند و از آنها بابت بروز این تخلفات عذرخواهی کنند. آقایان مردم منتظرند آیا همچنان قصد عذرخواهی ندارید؟!
انتهای پیام/ح
این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول