اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

اقتصادی  /  اقتصاد بین الملل

گزارش رویترز از:

ظهور نسل جدید بیخانمان های اروپایی در سایه بحران اقتصادی

خبرگزاری فارس: رویترز با ارائه آماری از جمعیت بی خانمان ها در یونان، ایتالیا، اسپانیا، انگلیس و فرانسه تصریح کرد امروز شاهد ظهور نسل جدید بی خانمان ها در اروپا هستیم.

ظهور نسل جدید بیخانمان های اروپایی در سایه بحران اقتصادی
به گزارش گروه اقتصاد بین‌الملل، رویترز در گزارشی با اشاره به بحران اقتصادی غرب از ظهور نسل جدید بی‌خانمان‌های اروپایی خبر داد.
بر اساس این گزارش، نسل جدید بی‌خانمان‌های اروپا نه آدم‌های معلول ذهنی نه افراد معتاد هستند بلکه افرادی هستند که قربانی برنامه سیاست ریاضتی و کاهش هزینه‌ها برای نجات کشور از بحران بدهی هستند؛ افرادی که با کاهش فرصت های شغلی، بیکار شده و به تدریج خانه و زندگی خود را ازدست داده‌اند.
به گفته مقامات یونانی، تعداد بی‌خانمان‌های این کشور در حدود 20 تا 25 درصد در 2 سال اخیر افزایش یافته است.
این درحالی است که در این کشور بر خلاف بسیاری از کشورهای غربی جوانان اغلب با خانواده‌های خود زندگی می‌کنند و بازنشستگان از خانواده‌های جوان حمایت می‌کنند.
به علت رکود و اعمال سیاست‌های ریاضتی که سبب افزایش بیکاری، کمبود خانه‌های ارزان و کاهش هزینه‌های اجتماعی شده، بیشتر مردم یونان به بی‌خانمان شدن نزدیک شده‌اند و بسیاری از مردم که فکر می‌کردند در امنیت قرار دارند، تحت تاثیر قرار گرفته‌اند.
آمارها نشان می‌دهد، این حالت در بسیاری از کشورهای اروپایی تشدید شده است. نسل جدید بی‌خانمان‌های یونان قربانی کاهش هزینه‌هایی هستند که برای نجات یونان از بحران بدهی اعمال شدند.
به گفته یک روانشناس، جمعیت بی‌خانمان‌های یونان تغییر کرده است؛ این افراد معمولا میانسالانی هستند که در این مرحله از زندگی خود انتظار دارند زندگی خوبی داشته باشند.
وی افزود: در حال حاضر آنها احساس می‌کنند که فریب داده شده‌اند.
فقر به طرز قابل مشاهده‌ای در خیابان‌های پایتخت 4 میلیونی یونان افزایش یافته است؛ خیابان‌هایی که مردم در کیسه‌های خواب در کوچه‌های خلوت جمع شده‌اند و یا در سطل‌های زباله در جستجوی غذا یا وسائلی برای فروش هستند.
جمعیت افرادی که در خیابان‌های یونان زندگی می‌کنند 25 درصد افزایش یافته و از 17 هزار نفر به 20 هزار نفر در 2 سال اخیر رسیده است. شهرداری آتن برای بی‌خانمان‌ها، افزایش 15 تا 25 درصدی بی‌خانمان‌های این شهر را اعلام کرده است.
در حال حاضر نرخ بیکاری یونان بیش از 16 درصد است که خود از دلایل افزایش بی‌خانمان‌ها عنوان می‌شود.

در کناره دریای «ایونی» در ایتالیا که سیاست‌های ریاضتی بیشتری را متحمل شده است، افراد شاغل در خیریه‌ها داستانی مشابه برای بی‌خانمان‌ها و خانواده‌ها بیان می‌کنند.
مدیر یک موسسه خیریه گفت: مردم زیادی وجود دارند که در فقر شدید به سر می‌برند مانند خانواده‌های تک والدی و سالمند که با درآمد کنونی خود نمی‌توانند تا آخر ماه مخارج خود را تامین کنند.
در ایتالیا، افراد جویای کمک در سال 2009 تا 2010، افزایش 25 درصدی و موارد جدید برای دریافت کمک 40 درصد افزایش داشته‌اند که شدیدترین افزایش در سال‌های اخیر است. بسیاری از این افراد را مردانی که از زنان خود جدا شده اند تشکیل می‌دهند.
نتیجه این شرایط سخت بر اجتماع این است که بسیاری از افراد از یکدیگر جدا می‌شوند و بحران اقتصادی درآمد واقعی را کاهش می‌دهد، بیکاری افزایش یافته و وضعیت مسکن بدتر می‌شود.
بر اساس این گزارش، تعداد بسیار زیادی از افراد وجود دارند که در خطر بی‌خانمان شدند قرار ندارند اما بسیاری از آنها به طور موقت در خانه دوستان خود یا در آپارتمان‌های شلوغ شب را به روز می‌رسانند.

اسپانیا که  بالاترین نرخ بیکاری را در اتحادیه اروپا به خود اختصاص داده و این میزان بیش از 21 درصد است نیز سیاست‌های ریاضتی شدیدتری به منظور پیش‌گیری از دریافت کمک مالی اتخاذ کرده است.
تعداد بی‌خانمان‌های اسپانیایی 15.7 درصد از سال 2008 تا 2010 افزایش یافته است.

افزایش تعداد نسل جدید بی‌خانمان‌های اروپایی تنها به کشورهایی که در مرکز بحران بدهی منطقه یورو قرار دارند، محدود نمی‌شود.
تعداد خانواده‌های بی‌خانمان در انگلیس که در منطقه یورو قرار ندارد، 10 درصد افزایش یافته و این نخستین افزایش از سال 2004 است.
سخنگوی موسسه خیریه حمایت از بی‌خانمان‌ها در این کشور گفت: مشکل عمده در انگلیس از سال گذشته با کاهش هزینه‌های سیاست‌های ریاضتی آغاز شد، کمبود مسکن با قیمت مناسب و در توان خانوارهای انگلیسی است.
وی افزود: تعداد زیادی از مردم در حال از دست دادن خانه‌های خود هستند و رهن خصوصی در حال افزایش است.

کمبود مسکن مزمن و نرخ بیکاری بالا نیز به مشکلی برای فرانسه تبدیل شده است.
بر اساس آمار، تعداد بی‌خانمان‌های فرانسه به 130 هزار تا 150 هزار نفر در ابتدای سال 2011 رسیده است. این تعداد در سال 2008 برابر با 100 هزار نفر بوده است.
کاهش هزینه‌های برنامه های اجتماعی بسیاری از افراد با درآمد پایین و متوسط را به فقر و بی‌خانمانی نزدیک کرده است.
با توجه به سیاست های ریاضتی اتخاذ شده، برجسته‌ترین گروه بی‌خانمان‌های جدید بازنشستگان هستند.
انتهای پیام/
 
 
 
 
این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول