اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

فرهنگ  /  کتاب و ادبیات

حجت‌الاسلام احمد احمدی در نشست انتشارات سمت خبر داد:

رونمایی 1500 عنوان کتاب درسی تا پایان مهر سال جاری

خبرگزاری فارس: رئیس انتشارات سمت از رونمایی یک هزار و 500 عنوان کتاب درسی این انتشارات تا پایان مهر ماه یا اول آبان سال جاری خبر داد.

رونمایی 1500 عنوان کتاب درسی تا پایان مهر سال جاری
به گزارش خبرنگار حوزه کتاب و ادبیات باشگاه خبری فارس «توانا» نشست خبری انتشارات سمت امروز با حضور حجت‌الاسلام و المسلمین احمد احمدی، رئیس سازمان مطالعه و تدوین (سمت)، محمد جواد ابوالقاسمی معاون بین‌المللی انتشارات سمت، حسین هاجری، معاون پژوهش انتشارات سمت و محمدرضا سعیدی معاون اجرایی انتشارات سمت در محل این انتشارات برگزار شد.
در ابتدای این مراسم حجت‌الاسلام و المسلمین احمد احمدی رئیس سازمان مطالعه و تدوین (سمت) بیان داشت: این سازمان از نیمه دوم سال 64 شروع به انجام فعالیت کرد و تکلیف اصلی آن تألیف کتب درسی و مبنایی برای دانشگاه‌ها در حوزه علوم انسانی است.
وی اضافه کرد: انتشارات سمت تاکنون بالای 29 میلیون نسخه کتاب منتشر کرده است که به زودی این تعداد به 30 میلیون نسخه کتاب خواهد رسید، همچنین بیش از یک هزار و 500 کتاب از سوی این انتشارات منتشر شده است که در آینده نزدیک یعنی تا پایان مهر ماه سال جاری یا آبان امسال رونمایی می‌شود.

* جشن رونمایی یک هزار و  500 کتاب برگزار می‌شود

حجت‌الاسلام احمدی با بیان اینکه این انتشارات 350 تا 400 عنوان کتاب در حال تألیف، نگارش و ترجمه، ویرایش و آماده‌سازی برای چاپ قرار دارد، ادامه داد: اگر بخواهیم این 350 تا 400 عنوان کتاب را نیز مد نظر خود قرار دهیم تا پایان مهر ماه سال جاری بیش از یک هزار و  530 عنوان کتاب از سوی این انتشارات سمت منتشر شده است.
وی افزود: همه آثار این انتشارات درسی و مبنایی است و از نظر علمی از کیفیت بالایی برخوردار بوده و قیمت آن نسبت به قیمت آثار منتشر شده در بازار کتاب نصف و یا دو سوم قیمت بازار است.
حجت‌الاسلام احمدی با بیان اینکه انتشارات سمت در اسرع وقت آثار درسی خود را منتشر و در دسترس دانشجویان قرار می‌دهد، بیان کرد: این انتشارات با ناشران سایر کشورها همانند افغانستان، عراق و کشورهای انگلیسی‌زبان کارهای بسیار گسترده‌ای توسط معاونت بین‌المللی انتشارات سمت انجام داده است.
وی اضافه کرد: تمامی آثاری که از سوی انتشارات سمت منتشر و روانه بازار نشر می‌شود طبق وزارت علوم و سرفصل‌های این وزارتخانه است که مطابق با آن سرفصل‌ها مورد بررسی و آثار تدوین و منتشر می‌شود.
حجت‌الاسلام احمدی با بیان اینکه تمامی آثاری که نیازمند بازنگری و تألیف جدید باشند از سوی انتشارات سمت مورد بررسی قرار می‌گیرند، ادامه داد: انتشارات سمت به صورت سالانه وقتی نواقصی در اثری را مشاهده کند و متوجه آن شود که تألیف جدیدی منتشر شده است کتاب‌های قبلی خود را به مؤلف سپرده تا آن را اصلاح کنند و اگر مؤلف حاضر نباشد آن را اصلاح کند خود انتشارات سمت وارد عمل شده و آن اثر را تصحیح می‌کند.
وی با بیان اینکه برای تدوین کتاب علوم انسانی تابع وزارت علوم هستیم، عنوان کرد: دبیرخانه‌ای برای تدوین آثار که از موازی‌کاری جلوگیری کند در انتشارات سمت مد نظر قرار گرفته که عنوان آن را «دبیرخانه تأمین منابع درسی برای رشته‌های علوم انسانی» نهادیم.
حجت‌الاسلام احمدی با بیان اینکه روس‌ها در زمینه زبان‌های باستان، اوستا و فارسی قدیم کارهای بسیار گسترده‌ای انجام داده‌اند، گفت: روس‌های دوره کمونیستی قابل اعتماد نیستند اما در بحث باستان و زبان فارسی قدیم می‌توان آثار آنها را ترجمه و مورد استفاده قرار داد.
وی اضافه کرد: از یک هزار و  500 عنوان کتاب حدود 80 درصد آنها کتاب درسی بوده که انتشارات سمت آن را منتشر کرده است که تمامی سرفصل‌های آن مطابق با سرفصل‌های وزارت علوم و انتشارات سمت است.

* اکثر کتاب‌ درسی انتشارات سمت به کشور افغانستان ارسال شده است

وی ادامه داد: آمریکا و کشورهای غربی تلاش بسیاری می‌کنند که در کشور افغانستان جای پای مستحکمی داشته باشند اما فرهنگ و زبان افغانستان به آنها این اجازه را نمی‌دهد اما اکثر آثاری که در ایران و در انتشارات سمت منتشر شده است به این کشور ارسال و به دانشجویان آنها ارائه شده است.
وی با بیان اینکه انتشارات سمت با 18 مرکز آموزش عالی و پژوهشی کشور افغانستان ارتباط برقرار کرده است که از جمله آن می‌توان به هرات، مزارشریف اشاره کرد، گفت: حدود 11 هزار عنوان کتاب رایگان که هزینه آن بالغ بر 30 میلیون تومان است از سوی انتشارات سمت به کشور افغانستان ارسال شده است.

* انتشارات سمت یک میراث ملی است

حجت‌الاسلام احمدی با بیان اینکه در آثار انتشارات سمت به اختلافات مذهبی شیعه و سنی و قومیت‌ها اشاره‌ای نشده است، بیان کرد: برای کشور عراق نیز برنامه‌های گوناگونی مد نظر داریم که با 25تا 26 دانشگاه عراق همکاری ایجاد کرده و کتاب‌های فارسی خود را که احساس می‌کنم 200 تا 250 کتاب مورد نیاز آنها باشد را ترجمه و در اختیار آنها قرار دهیم.
وی با بیان اینکه انتشارات سمت با کشور لبنان قراردادهایی خواهد داشت، اضافه کرد: لبنان به عنوان دروازه دنیای عرب به شمار می‌رود و انتشارات سمت سعی دارد تا تمامی کتاب‌های سمت را به زبان عربی ترجمه کند تا به واسطه این امر آثار این انتشارات به کشورهای عربی نیز عرضه شود.
حجت‌الاسلام احمدی با بیان اینکه در دومین نمایشگاه مسکو که انتشارات سمت نیز حضور دارد حدود 200 عنوان کتاب به مخاطبان عرضه می‌شود، افزود: کتاب «پیام‌اور رحمت» به زبان روسی ترجمه شده است و در کشور سن‌پطرزبورگ منتشر و به شیعیان مسکو عرضه شده است.
وی در پایان، بیان کرد: انتشارات سمت یک میراث ملی است و همیشه سعی بر آن داشت که تا نیاز مخاطب و دانشجویان را در اولین وقت برطرف و  در اختیار آنها را قرار دهد، همچنین ویرایش سمت زبان‌آموز است.

** اولویت‌های سمت در انتشار کتاب

در ادامه این مراسم محمد حجت الاسلام محمد جواد ابوالقاسمی معاون امور بین الملل انتشارات سمت، بیان داشت: امروزه نمی‌توان جزیره‌ای را در دست گرفت و جدای از دنیا زندگی کرد. چرا که همه کشورها به محصولات همدیگر نیازمند هستند.

وی اضافه کرد: حوزه بین الملل انتشارات سمت برای داد و ستد با سایر کشورها تشکیل شده است که در این راستا تاکنون دانشجویان کشورهای افغانستان، حدود 900 کتاب درسی این انتشارات را شناخته و از 100 عنوان کتاب درسی استفاده می‌کنم.

حجت الاسلام ابوالقاسمی با بیان اینکه استادان دانشگاه‌های کشور افغانستان کتاب‌هایی را نوشته و انتشارات سمت آنها را منتشر می‌کند، ادامه داد: انتشارات سمت انتشار کتاب در حوزه ایران شناسی، زبان فارسی، اسلام شناسی، شهر شناسی و کرسی‌هایی دراین مورد را جزو اولویت‌های کاری خود قرار داده است تا کتاب‌های در این راستا تالیف و ترجمه کند.

وی افزود: یکی دیگر از فعالیت‌های مهم انتشارات سمت رصد کارهای علمی در خارج از کشور است یعنی این انتشارات کارهای علمی که در خارج از کشور منتشر می‌شوند را پالایش، بومی سازی و متناسب سازی با فرهنگ بومی و داخلی می‌کند.

حجت الاسلام ابوالقاسمی بیان کرد: کتاب‌هایی برای کشورهای روسیه و سوریه منتشر خواهد شد و به نوعی انتشارات سمت سعی دارد تعاملی با سایر دانشگاه‌های خارج از ایران داشته باشد و مذاکرات متنی خود را به آنها بسپارد.

* هاجری: انتشارات سمت در طول سال 30 الی 40 عنوان کتاب درسی را به روز و بازنگری می‌کند

در  ادامه این نشست حسین هاجری، معاون پژوهش انتشارات سمت اظهار داشت: بازنگری در کتاب‌های سمت به صورت مستمر و پیوسته انجام می‌شود و به طور عادی در طول سال 30 الی 40 عنوان کتاب بازنگری و به روز می‌شود.

وی با بیان اینکه انتشارات سمت برای تحول علوم انسانی تمهیداتی را آماده کرده است، اضافه کرد: دبیرخانه‌ای با عنوان دبیر خانه تامین منابع درسی برای رشته های علوم انسانی در انتشارات سمت به تصویب رسیده است تا در این حوزه منابع و ماخذ مورد نیاز فراهم شود.

هاجری ادامه داد: برنامه‌ها و تغییرات رشته‌های علوم انسانی و تغییرات در علوم انسانی وزارت علوم به این منظور نیست که صد در صد از برنامه‌های این وزارت تغییر یافته است و برای همه رشته‌ها تالیف و ترجمه کتاب لازم است. بلکه برای برخی از کتب و رشته‌ها تغییراتی بیان شده است.

هاجری افزود: تاکنون انتشارات سمت بیش از یک هزار و 500 عنوان کتاب منتشر کرده است که اکثر آنها از دقت بالای علمی برخوردار بوده است و بخش عمده آنها نیز در دانشگاه‌ها مورد نیاز دانشجویان است.

هاجری با بیان اینکه دبیر خانه مذکور باید کتاب‌های موجود در سازمان و بیرون از سازمان را مورد بررسی قرار دهد، بیان کرد: دبیر خانه تامین منابع درسی برای رشته‌های علوم انسانی باید عناوین جدیدی که برای دانشجویان در رشته‌های علوم انسانی مورد نیاز بوده و نیازمند تولید کتاب است را شناسایی و به انتشار کتاب بپردازد.

* سعیدی : سال 89 حدود 121 کتاب چاپ اول منتشر شده است

محمد رضا سعیدی، معاون اجرایی سمت در ادامه این مراسم در خصوص برنامه‌های این انتشارات در آغاز سال تحصیلی، بیان داشت: انتشارات سمت 25 سال همچنان به فعالیت کاری خود ادامه داده است و تاکنون آثار بسیاری را منتشر و روانه بازار نشر کرده است.

وی اضافه کرد: در محاسبات این انتشارات 3 هزار عنوان کتب درسی در رشته‌های علوم انسانی، مورد نیاز بود که تاکنون این انتشارات توانسته نصف این تعداد را منتشر و در اسرع وقت به دانشجویان برساند.

سعیدی ادامه داد: تلاش بر این است که یک هزار و 500 عنوان اثر انتشارات سمت در مهر ماه سال جاری رو نمایی شود که امیدواریم این تعداد از آثار به 2 هزار و 500 اثر برسانیم. همچنین در 3 ماه تعطیلی تابستان بیش از 300 عنوان کتاب، توسط این انتشارات تجدید چاپ و یا به صورت چاپ اول منتشر و روانه بازار نشر شده است.

وی افزود: انتشار و نشر کتاب‌های درسی که از سوی انتشارات سمت منتشر می‌شود از سوی برخی از باند‌های زیر زمینی مورد سوء استفاده قرار گرفته و منتشر و به دانشگاه‌های کشور عرضه می‌شود که باید برای جلوگیری از این امر تلاش بسیار صورت گیرد.

معاون اجرایی انتشارات سمت با بیان اینکه جلوگیری از انتشار آثار انتشارات سمت نیازمند یک همت ملی است، گفت: همانطور که در سال‌های گذشته وزارت ارشاد، قوه قضای و مردم از توضیح آثار سینمایی جلوگیری کردند باید عزم ملی صورت گرفته و به انتشار آثار سایر انتشاراتی‌ها به خصوص آثار و کتب درسی انتشارات سمت توسط برخی از سود جویان جلوگیری کرد.

وی اضافه کرد: موانع ما قانونی است در تهیه مواد اولیه در مجموعه انتشارات سمت خلل‌های را ایجاد کرده است یعنی این انتشارات برای چاپ آثار درسی دانشجویان با مسائلی همچون خرید کاغذ و تهیه مواد اولیه با مشکلاتی مواجه است چرا که قیمت و هزینه آثار این انتشارات 2 سوم و یا نصف سایر آثار و قیمت بازار است.

سعیدی ادامه داد: در سال 89 ، بالغ بر 711 عنوان کتاب که 121 عنوان آن چاپ اول و بقیه تجدید چاپ بودند توسط انتشارات سمت منتشر و روانه بازار نشر شد که امسال 20 درصد به این تعداد افزایش یافته است. چرا که این انتشارات در روز 2 عنوان کتاب منتشر می‌کند.

وی در خصوص واحد مشارکت سمت، بیان کرد: این واحد با هدف پاسخگویی به نیاز دانشجویان تشکیل شده است و تاکنون 130 مرکز طرف مشترک سازمان قرار دارند. و در این راستا حدود 160 عنوان کتاب منتشر و روانه بازار نشر شده است.  
انتهای پیام/و
این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول