اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

بین الملل

اخبار کوتاه آسیای مرکزی/

مردم مسلمان قرقیزستان در اعتراض به ممنوعیت حجاب در مدارس تظاهرات کردند

خبرگزاری فارس: تظاهرات علیه ممنوعیت حجاب در قرقیزستان، حضور وزیر امور خارجه تاجکستان و رئیس جمهور قرقیزستان در سازمان ملل و نشست اعضای پروژه کاسا 1000 در بیشکک بخشی از مهمترین اخبار آسیای مرکزی در 24 ساعت گذشته را تشکیل می‌دهد.

مردم مسلمان قرقیزستان در اعتراض به ممنوعیت حجاب در مدارس تظاهرات کردند
به گزارش خبرنگار خبرگزاری فارس در آسیای مرکزی، امروز در قرقیزستان از طرف نمایندگان اداره روحانیت قرقیزستان تظاهراتی بر علیه ممنوعیت حجاب در مدارس این کشور برگزار شد.
با شروع سال تحصیلی در این کشور روسای مدارس از ورود دانش آموزان محجبه به مدارس جلوگیری کردند و والدین این دانش اموزان با شکایت به اتحادیه زنان، از این اتحادیه خواستند که به این مسئله رسیدگی کند.
این در حالی است که پیش از این خبر ممنوعیت استفاده از حجاب در مدارس و دانشگاه های قرقیزستان تکذیب شده بود اما اکنون با شروع سال تحصیلی از ورود دانش آموزان محجبه به مدارس جلوگیری می‌شود.
 
شرکت وزیر خارجه تاجیکستان در نشست سالیانه مجمع عمومی سازمان ملل متحد

"همراخان ظریفی" وزیر خارجه تاجیکستان در راس هیئتی وارد نیویورک شد. وی قرار است در شصت و ششمین نشست مجمع عمومی سازمان ملل حضور یافته و نطقی را در همین راستا از طرف رئیس جمهور ایراد خواهد کرد. وی همچنین ملاقات‌های دو جانبه‌ای خواهد داشت
 
شروع عملیات "مرکز 2011" در تاجیکستان

در شهر دوشنبه پایتخت تاجیکستان امروز عملیات مرکز 2011 با حضور نیروهای واکنش سریع و سازمان پیمان امنیت جمعی آغاز شده است.
این عملیات در پایگاه 201 روسیه در تاجیکستان انجام می‌شود و هدف آن تمرین برای مقابله با نیروهای تروریستی است.
در این عملیات نیروهای ارتش از کشورهای ارمنستان، بلاروس، تاجیکستان، قزاقستان و روسیه و همچنین نیروهای وزارت موقعیت‌های اضطراری تاجیکستان حضور خواهند داشت. این عملیات روز 22 سپتامبر پایان خواهد یافت.
خاطر نشان می شود که این عملیات تحت همین عنوان در تاریخ ششم مهرماه در بیشکک پایتخت قرقیزستان برگزار خواهد شد.
 
دیدار امام علی رحمان با رئیس بانک استراتژِی جهانی

"امام علی رحمان" رئیس جمهور تاجیکستان با "تئودور آلرسا" رئیس بانک استراتژی جهانی در اروپا و آسیای مرکزی دیدار کرد. در این دیدار طرفین در مورد پروژه کاسا 1000 که برق تاجیکستان را به افغانستان و پاکستان و قرقیزستان متصل می‌کند تبادل نظر شد. هم چنین در مورد پروژه راغون نیز صحبت شد و قرار شد که این پروژه در سال 2012 به بهره برداری برسد.
 
ارائه پیش نویس طرح حفاظت از منابع زیستی خزر در اجلاس عشق آباد

در یازدهمین نشست کمیسیون دریای خزر در عشق آباد پیش نویس استفاده از منابع زیست محیطی این دریا نوشته شد.
هدف اصلی از این توافق نامه ایجاد یک مکانیزم بین‌المللی برای همکاری بیشتر بین دولت‌های ساحلی خزر در جهت استفاده صحیح و پایدار و حفاظت از منبع زیستی خزر و کاهش تاثیرات منفی در ارتباط با ماهیگیری و حفظ گیاهان این در یای منحصر به فرد است.
 
احداث بندری جدید در سواحل غربی دریای خزر

ترکمنستان قصد دارد که بندر جدیدی را با هدف جذب سرمایه گذاران خارجی در سواحل دریای خزر در شهر ترکمن‌باشی احداث نماید.
در همین راستا، سمیناری متشکل از 5 کشور عضو دریای خزر در روزهای 23-22 سپتامبر 31 شهریور و اول مهرماه در شهر ترکمن باشی تشکیل می‌شود. انتظار می‌رود که محور مذاکرات در این سمینار افزایش حجم مبادلات تجاری در سواحل خزر و امنیت دریایی و سرمایه گذاری و رشد بالقوه در سواحل خزر باشد.
 
حضور رئیس جمهور قرقیزستان در نشست مجمع عمومی سازمان ملل

"رزا آتونبایوا" رئیس جمهور قرقیزستان جهت شرکت در شصت و ششمین نشست سازمان ملل وارد نیویورک شد. وی در نظر دارد که در این مجمع سخنرانی کرده و ملاقات‌های دو جانبه در سطح عالی را انجام دهد.

نشست اعضای پروژه کاسای 1000 در بیشکک

به گفته معاون وزیر انرژی تاجیکستان امروز در شهر بیشکک همه اعضای پروژه کاسا 1000 که متشکل از نمایندگان کشورهای تاجیکستان، افغانستان، قرقیزستان و پاکستان است در شهر بیشکک گرد هم آمده و درباره این پروژه تبادل نظر خواهند کرد. 
پیش از این نیز، رئیس جمهور روسیه در ملاقات خود با رئیس جمهور تاجیکستان تمایل خود را نسبت به پیوستن به این پروژه اعلام کرده بود و قرار است که مبلغ 1 میلیون دلار به ساخت این پروژه کمک نماید.
این پروژه برق تاجیکستان و قرقیزستان را به افغانستان و پاکستان منتقل خواهد کرد.
 
کمک نیروهای ویژه فرانسه به قرقیزستان در جهت مقابله با حملات تروریستی

صبح امروز هیئتی از نیروهای ویژه فرانسه زیر نظر وزارت کشور فرانسه به ریاست ژنرال "میشل گرین" وارد بیشکک شد تا با مقامات قرقیزستان دیدار نماید. این هیئت با کولبا موسایوف معاون اول مدیر اداره امنیت ملی قرقیزستان دیدار کرد. هدف از این دیدار همکاری‌های دو کشور در جهت مبارزه با تروریسم جهانی و افراط گرایی مذهبی و دیگر تهدیدات تروریستی می‌باشد.
در این دیدار، طرف فرانسوی علاقمندی خود را به جهت در اختیار گذاشتن تجربیات کشورش در زمینه مبارزه با تروریسم و همچنین تامین ثبات و امنیت منطقه‌ای را اعلام کرد.

انتهای پیام/ق
این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول