اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

به دلیل نبود ایستگاه‌های آتش‌نشانی؛

کارخانه‌های شهرک صنعتی طعمه حریق می‌شوند

خبرگزاری فارس: بعد از چند تجربه تلخ در آتش‌سوزی واحد‌های صنعتی و تولیدی بار دیگر نبود ایستگاه آتش‌نشانی در شهرک صنعتی اردبیل حادثه آفرید.

کارخانه‌های شهرک صنعتی طعمه حریق می‌شوند
به گزارش خبرگزاری فارس از اردبیل، هفته گذشته دود غلیظی آسمان شهرک صنعتی شماره دو اردبیل را فرا گرفت که این دود ناشی از آتش‌سوزی یک واحد صنعتی و تولیدی در این شهرک بود که به دلایل مختلف آتش‌سوزی در آن رخ داد.
این آتش‌سوزی میلیون‌ها تومان خسارت به همراه داشت در کنار وارد آوردن خسارات هنگفت به صاحب کارخانه پلاست فوم همچنان این سئوال را در اذهان ایجاد می‌کند که چرا شهرک صنعتی با این وسعت و عظمت از داشتن یک ایستگاه مجهز آتش‌نشانی در مضیقه و رنج است.
آتش‌سوزی کارخانه پلاست فوم اولین و آخرین حریق در واحد‌های صنعتی نیست که عده‌ای می‌خواهند آن را با بهانه‌های مختلف لاپوشانی کرده و گناه خود را به گردن دیگران بیندازند تا شاید بتوانند وجدان آگاه خود را بر حقایق و واقعیت‌ها ببندند و آن را نادیده بگیرند.
تعدادی از صاحبان واحد‌های صنعتی در شهرک شماره دو اردبیل نیز با انتقاد از مسئولان امر در راه‌اندازی نکردن یک ایستگاه آتش‌نشانی در این شهرک اعلام کردند که شهرک صنعتی شماره یک و دو اردبیل با این وسعت و گستردگی واحدهای صنعتی و تولیدی همچنان از داشتن یک ایستگاه آتش‌نشانی مجهز و مدرن بی‌بهره است و در چند ماه اخیر این پنجمین آتش‌سوزی است که در شهرک صنعتی شماره دو اردبیل به وقوع می‌پیوندد که آتش‌نشانان و متولیان گاه بعد از سوختن کامل امکانات و ذخایر انبار در محل حادثه حاضر شده و تنها اقدام به خاموش کردن خاکسترهای باقیمانده می‌کنند.
در آتش‌سوزی اخیر کارخانه پلاست فوم نیز همین بی‌احتیاطی‌ها و قصور و کوتاهی‌ها سبب شد تا ما نتوانیم شاهد حضور به موقع آتش‌نشانی در محل حادثه باشیم به طوریکه بعد از ساعت‌ها ماموران آتش‌نشانی در محل حاضر شدند که دیگر خبری از حریق نبود و خاکسترهای این آتش‌سوزی بر جای مانده و دود آن آسمان را فراگرفته بود.
در این ارتباط معاون شهرک‌های صنعتی استان اردبیل با برشمردن دلایل و برخی بهانه‌جویی‌ها این موضوع را یادآور شد که باید صاحبان واحد‌های صنعتی و کارخانه‌داران واحد خود را به تجهیزات ایمنی مجهز کرده و رعایت مقررات مربوطه را داشته باشند.
علی فریدی بیان داشت: ما طبق قراردادهای مصوب موظف هستیم یکسری وظایف خود را که فراهم کردن ابتدایی‌ترین امکانات در شهرک‌هاست مهیا کنیم که این امکانات شامل آب، برق، گاز و تلفن است.
وی اظهار داشت: یکسری از امکانات و زیرساخت‌ها را نیز بعد از استقرار واحد‌ها آماده می‌کنیم به طوری که در احداث و بهره‌برداری تصفیه‌خانه‌ها و واگذاری انشعاب ابتدا هزینه دریافت سپس حق بهره‌برداری صادر می‌شود.
این مسئول بدون اینکه پاسخی روشن به وظیفه شهرک‌های صنعتی در ساخت ایستگاه آتش‌نشانی بدهد خاطرنشان کرد: در قراردادها و مصوبات ما در این زمینه مفادی تهیه نشده است.
این سخنان در حالی مطرح می‌شود که در حریم شهرک صنعتی شماره یک و دو اردبیل کارخانه‌های متعدد مواد شیمیایی و نساجی فعالیت می‌کنند که نبود ایستگاه آتش‌نشانی و اتفاقات ناگوار در آتش‌سوزی نگرانی‌هایی را به وجود آورده که نکند این واحدها طعمه حریق شده و تا رسیدن آتش‌نشانی از اردبیل و نمین تمام تولیدات و محصولات آنها به خاکستر تبدیل شود.
اما در این بین مدیرعامل سازمان آتش‌نشانی شهرداری اردبیل نیز دلیل دیر رسیدن ماموران آتش‌نشانی را در محدوده نبودن شهرک صنعتی شماره دو اردبیل از حوزه خدمات شهری توصیف کرد.
سید فخرالدین صفویان اظهار داشت: با اطلاع مدیریت بحران استان در جریان این آتش‌سوزی قرار گرفتیم و علیرغم اینکه هیچ مسئولیتی متوجه ما نبوده و این شهرک در حوزه استحفاظی نمین قرار دارد پنج اکیپ خودرویی را به همراه 25 نیروی انسانی امدادی به محل حادثه در شهرک صنعتی شماره دو اعزام کردیم.
وی در ادامه بیان داشت: بعد از حضور در محل حادثه از سرایت آتش به واحد‌های مجاور جلوگیری کردیم و نسبت به اطفای حریق اقدام لازم انجام شد.
این مسئول تصریح کرد: اخیراً با تاکید استاندار اردبیل و هماهنگی مدیریت شهرک‌های صنعتی قرار شد تفاهمنامه‌ همکاری بین شهرک‌های صنعتی با سازمان آتش‌نشانی اردبیل به امضا برسد تا بتوانیم در این حوزه خدمت‌رسانی کرده و پاسخگوی مطالبات صاحبان واحد‌های صنعتی باشیم.
با این همه تفاسیر و بهانه‌تراشی مسئولان در قصور و کوتاهی برای انجام وظایف خود به نظر می‌رسد همچنان شهر‌ک‌های صنعتی استان اردبیل به ویژه دو شهرک موجود شهر اردبیل همچنان از نبود ایستگاه آتش‌نشانی در مضیقه باشند تا در مواقع بروز حوادث و سوانح غیر‌طبیعی امکان امدادرسانی برای آنها یا فراهم نشده یا این کار دیر انجام می‌شود.
انتهای پیام/م10
این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول