اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

برای نخستین بار در کشور انجام شد؛

راه‌اندازی لنج صیادی پرساینر در سیستان‌وبلوچستان

خبرگزاری فارس: مدیرکل شیلات سیستان و بلوچستان گفت: برای نخستین بار در کشور و منطقه، لنج صیادی پرساینر در آب‌های سیستان و بلوچستان ساخته و پیش راه‌اندازی شد.

راه‌اندازی لنج صیادی پرساینر در سیستان‌وبلوچستان
ه گزارش خبرگزاری فارس از زاهدان به نقل از روابط عمومی شیلات سیستان و بلوچستان، غلامرضا سند گل اظهار داشت: برای نخستین بار در سطح کشور و حوزه آب‌های خلیج فارس و دریای عمان، لنج پرساینر مجهز به تجهیزات مدرن ناوبری و دستگاه ماهی‌یاب در آب‌های شیلات سیستان و بلوچستان با موفقیت به آب انداخته شد.
وی افزود: به علت ذخایر غنی تون ماهیان در آب‌های استان و مهاجر بودن آن و قرار گرفتن استان در دروازه اقیانوس هند که دسترسی به آب‌های دور را سهل کرده و در راستای سیاست‌های کلان سازمان شیلات ایران مبنی بر بکارگیری روش‌های جدید با هدف صید با کیفیت و هدفمند، شیلات استان اقدام به ایجاد انگیزه و برگزاری کلاس‌های توجیهی برای بهره‌برداران و جامعه صیادی کرده است.
مدیرکل شیلات سیستان و بلوچستان ادامه داد: خوشبختانه این اقدام شیلات مورد استقبال واقع شده و نخستین بهره‌بردار داوطلب با تشویقات و حمایت کارشناسان شیلات استان در سطح کشور لنج به روش  پرساین را ساخته است.
سندگل بیان کرد: روش صید پرساین نسبت به روش‌های سنتی (تور انتظاری گوشگیر ـ ترال) محاسن زیادی دارد از جمله صید به صورت هدفمند و آگاهانه پس از مشاهده گله با دستگاه‌های ماهی یاب و انجام محاصره به روی عرشه انتقال می‌یابد.
وی تصریح کرد: انتظار است با به کارگیری لنج مذکور و روش‌های نوین صید (پرساین و لانگ لاین) در آینده نزدیک با قصد ارز‌آوری در بازارهای صادراتی جهانی حضور فعال داشته باشیم.
مدیرکل شیلات سیستان و بلوچستان اضافه کرد: در روش مذکور به علت صید آگاهانه و برنامه‌ریزی شده که با مشاهده گله صورت می‌گیرد در زمان و مسافت و سوخت شناور صرفه‌جویی و میزان صید هم نسبت به روش‌های سنتی افزایش خواهد یافت.
سندگل یادآور شد: لنج یاد شده با بدنه فایبر و تجهیزات مدرن ناوبری از طرح‌های ملی بوده که با سرمایه‌گذاری 18 میلیارد ریال که 7 میلیارد و 600 هزار ریال آن از محل تسهیلات بانکی و مابقی سهم آورده مالک شناور (ارجمندی) از صیادان پیشرو و سختکوش کنارک بوده، ساخته شده است.
وی گفت: این شناور دارای چهار تونل انجماد با ظرفیت 20 تن ماهی و دو انبار نگهداری با ظرفیت 15 تن بوده که با آب اندازی آن برای 30 نفر به طور مستقیم اشتغالزایی شده است.
مدیرکل شیلات سیستان و بلوچستان همچنین بیان کرد: به علت توانمندی بالای استان در پرورش آبزیان دریایی از جمله ساحل 300 کیلومتری با دریای عمان برابر مطالعات انجام شده در این ساحل و دمای مناسب آب، نخستین موافقت اصولی مزرعه پرورش ماهیان دریایی در قفس استان ( بندر رمین) با ظرفیت تولید 500 تن در سال برای متقاضی بخش خصوصی در سال جهاد اقتصادی صادر شد.
سندگل عنوان داشت: با به بار نشستن این پروژه ضمن تأمین بخشی از پروتئین سالم سبد غذایی مردم، فشار بر ذخایر دریایی کاهش و کمک شایانی در تولید و اشتغال استان خواهد شد.
وی افزود: از دیگر مزایای این روش، نیاز به سرمایه کمتر به علت کاهش هزینه در احداث مزرعه نسبت به استخرهای بتونی و خاکی و تاسیسات انتقال آب از دریا است.
مدیرکل شیلات سیستان و بلوچستان همچنین از پرده‌برداری یادمان شهدای حادثه تروریستی تاسوعای حسینی سال 89 شیلات استان خبر داد.
سندگل گفت: به پاس بزرگداشت مقام رفیع و ارجمند شهدای شیلات استان، از یادمان چهار شهید حادثه تروریستی تاسوعای حسینی چابهار در سر درب این اداره کل پرده‌برداری شد.
انتهای پیام/م30
این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول