اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

بین الملل

در آستانه خروج تدریجی نیروهای ناتو و آمریکا از افغانستان

رزمایش مشترک نیروهای واکنش سریع پیمان امنیت جمعی در تاجیکستان آغاز شد

خبرگزاری فارس: سخنگوی وزارت دفاع تاجیکستان اعلام کرد رزمایش مشترک نیروهای واکنش سریع کشورهای عضو سازمان امنیت جمعی، امروز در 40 کیلومتری جنوب غرب دوشنبه پایتخت این کشور آغاز شد.

رزمایش مشترک نیروهای واکنش سریع پیمان امنیت جمعی در تاجیکستان آغاز شد
به گزارش خبرنگار خبرگزاری فارس در دوشنبه، "فریدون محمدعلی‌اف" با بیان این مطلب افزود: این رزمایش از امروز (دوشنبه) به مدت چهار روز با عنوان "آمادگی برای عملیات ویژه مقابله با گروه‌های مسلح غیرقانونی" در پایگاه آموزشی "لاهور"  واقع در ناحیه "رودکی" برگزار می‌شود.

سخنگوی وزارت دفاع تاجیکستان تصریح کرد: این تمرینات نظامی با حضور واحد‌های نظامی کشورهای عضو این پیمان در 3 مرحله و در قلمرو 3 کشور برگزار می‌شود.
 
به گفته وی، هدف از برگزاری این تمرینات، آمادگی برای وضعیت پس از خروج نیروهای ناتو و آمریکا از افغانستان است که به احتمال زیاد پیامد‌هایی برای کشورهای منطقه خواهد داشت.

این مقام نظامی تاجیکستان افزود: به نظر می‌رسد که در‌ پی خروج نظامیان ناتو و آمریکا از افغانستان، وضعیت در کشورهای آسیای مرکزی به طور قابل ملاحظه‌ای تغییر خواهد کرد و این احتمال وجود دارد که نیروهای طالبان به سرعت برای ورود به خاک تاجیکستان و ازبکستان که از کشورهای هم‌ مرز با افغانستان هستند، تلاش کنند.

محمد علی‌اف تاکید کرد: تغییر اوضاع امنیتی در افغانستان بر وضعیت تاجیکستان و ازبکستان به عنوان 2 همسایه این کشور تاثیر گذار خواهد بود.
 
رزمایش مشترک نیروهای واکنش سریع  پیمان امنیت جمعی با حضور واحدهای نظامی روسیه، ارمنستان، قزاقستان، قرقیزستان، بلاروس و تاجیکستان که از امروز در حومه شهر دوشنبه آغاز شده، روز پنجشنبه آینده به پایان می‌رسد.
دفتر مطبوعاتی سازمان امنیت جمعی نیز در اطلاعیه‌ای افزود: این تمرینات با شرکت یگان‌های نظامی واحدهای ویژه وزارت  دفاع، کشور، امنیت و حالت اضطراری کشورهای عضو این سازمان آغاز شده و در آخرین مرحله آن از مهمات اصلی جنگی استفاده خواهد شد.
 
منابع رسمی تاجیک اشاره‌ای به تعداد نظامیان شرکت‌کننده در این رزمایش نکرده‌‌اند، اما  "دیمیتری ماتوشکین" یکی مسئولان پایگاه نظامی 201 روسیه در تاجیکستان در این باره گفته است: 650 تن از نظامیان این پایگاه در این تمرین نظامی حضور دارند.

به گفته این منبع، بهبود انسجام یگان‌های عملیات ویژه، توسعه نگرش‌های مشترک در استفاده از مجموعه نیروهای واکنش سریع در منطقه آسیای مرکزی برای مقابله با درگیری‌های احتمالی، از جمله اهداف این رزمایش مشترک است.
 
 
برگزاری این رزمایش در حالی است که برخی از مسئولان نظامی روسیه نیز از احتمال تغییر وضعیت امنیتی در آسیای مرکزی بعد از خروج نظامیان آمریکا و ناتو از افغانستان ابراز نگرانی کرده و معتقدند که پس از خروج نیروهای غربی از افغانستان، مرز مشترک افغانستان با تاجیکستان و ازبکستان ناآرام خواهد شد.
 
در همین راستا اخیراً "دیمیتری راگوزین" نماینده دائم روسیه در پیمان "ناتو"، اخیراً در مصاحبه با روزنامه "فیگارو" چاپ پاریس با اشاره به خروج نیروهای ائتلاف از افغانستان، مدعی شد که با خروج این نیروها تا سال 2014 از افغانستان، جنگ از مرزهای این کشور وارد آسیای مرکزی خواهد شد، به همین دلیل ناتو باید کاری را که از چند سال پیش در افغانستان شروع کرده، با سرکوب و نابودی کامل جریان افراط، به پایان برساند.
 
این درحالی است که برخی از کارشناسان معتقدند که اخبار و تحلیل‌های منتشره درباره احتمال افزایش نفوذ جریان افراط از افغانستان به منطقه آسیای مرکزی، پس از خروج نیروهای آمریکایی و ناتو از افغانستان، سیاست و رویکردی است که توسط بسیاری از مقامات و رسانه‌های غربی با هدف ایجاد زمینه و فضای لازم برای تداوم حضور نظامی آمریکا و ناتو در منطقه حتی پس از سال 2014 دنبال می‌شود.  

انتهای پیام/م
این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول