اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

اقتصادی

عضو کمیسیون برنامه و بودجه در گفت‌وگو با فارس:

طرح تحول بانکی اجرا نشود اختلاس‌ها ادامه خواهد داشت

خبرگزاری فارس: عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس گفت: اجرای طرح تحول بانکی گامی در جهت کاهش تخلف و اختلاس‌ها خواهد بود.

طرح تحول بانکی اجرا نشود اختلاس‌ها ادامه خواهد داشت
جعفر قادری در گفت‌‌وگو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس در مورد اختلاس از شبکه بانکی گفت: باید اعتراف کنیم سیستم‌های نظارتی در بانک‌ها کارایی لازم را ندارد، چون نتوانسته به موقع اختلاس بزرگ را شناسایی و معرفی کند.
عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس گفت: سیستم نظارتی بانک‌ها دارای اشکال جدی است، از طرفی در قوانین نیز نظارت به طور مؤثر باید تعریف شود و حتی در دستگاه‌های نظارتی و اطلاع‌رسانی باید تجدید‌نظر صورت گیرد.
قادری تأکید کرد: فرایند نظارت بر شبکه بانکی باید به سمت خصوصی‌سازی حرکت کند، چون ابزارهای جدید پولی و مالی در حال تعریف و معرفی است، نظام‌های بانکی با این ابزار جدید مجهز‌تر می‌شود، بنابر این باید از امکانات الکترونیکی و فناوری پیشرفته برای نظارت بر ابزارهای جدید و شبکه بانکی استفاده کرد.
نماینده شیراز در مجلس گفت: نظارت بر شبکه بانکی باید پا به پای گشایش‌ خطوط اعتباری انجام شود و نظارت و کنترل به صورت مؤثر صورت گیرد و گرنه مشکلاتی مانند اختلاس همچنان وجود خواهد داشت.
این نماینده مجلس درباره طرح تحول بانکی گفت: فکر می‌کنم بانک مرکزی در طرح تحول باید اختیارات بیشتری پیدا کند و ناظران بیشتر و مؤثری برای شبکه بانکی انتخاب کند، از طرفی خود بانکها موظف به شفاف‌سازی و اطلاع‌رسانی به موقع شوند.
وی یادآور شد: در بانک‌ها از نیروی تخصصی برای نظارت بر عملیات و فرایند‌ها استفاده شود و به موقع اطلاعات به دستگاه‌های نظارتی منتقل شود و هر چه شفافیت عملیات بانکی افزایش یابد، از تخلف جلوگیری به عمل خواهد آمد.
این استاد اقتصاد دانشگاه گفت: از طرفی اختیار مدیران شعبه و خود شعبه‌ها باید تعریف شود و این گونه نباشد که هر شعبه بانک در نقاط دوردست بتواند همه گونه عملیات بانکی را انجام دهد، بلکه در سیستم کنترل و نظارت اختیار شعبه و سقف عملکرد برای مناطق و مدیران تعریف شود.
قادری در پاسخ به این پرسش که چگونه است برای دریافت یک تسهیلات 200 هزار تومانی قرض‌الحسنه گفته می‌شود، باید از بانک مرکزی اجازه بگیرند، اما برای گشایش خطوط اعتباری هزار میلیاردی نیاز به اجازه نیست، گفت: باید با استفاده از ابزارهای الکترونیکی برای شفاف‌شدن عملیات بانکی استفاده شود و مدیرعامل یک بانک بتواند بر مناطق و شعبه‌های مختلف نظارت دقیق داشته باشد.
وی افزود: گزارش عملکرد شعبه‌های بانک در طول هفته به صورت روزانه و در طول ماه سال باید به بانک مرکزی گزارش شود و حسابرسی و بازرسی از عملیات بانکی به طور منظم و دوره‌ای انجام شود.
وی تأکید کرد: نباید محرمانه بودن فعالیت و عملیات بانکی باعث سوء استفاده و اختلاس شود و باید مدیران دست‌اندرکار به طور شفاف از همه عملیات بانکی مطلع و آگاه باشد. تا زمینه شکل‌گیری تخلفات از بین رود.
قادری تأکید کرد: از طرفی تسهیلات کلان به شرطی در اختیار افراد قرار گیرد که اولا بتوانند کارهای بزرگ انجام دهند، ثانیا اطلاعات آنها علاوه بر مسئولان بانکی در اختیار دستگاه‌های نظارتی دیگر در اختیار هم قرار گیرد و کارهای بزرگ بانکی با اطلاع دستگاه‌های نظارتی مانند سازمان امور مالیاتی و بازرسان قوه قضائیه قرار گیرد و حجم عملیات بانکی کلان به صورت تخصصی تحلیل شود.
وی افزود: برخی از حساب‌ها که به سرعت در حال افزایش موجودی است، باید مدیران و ناظران بدانند که آیا این کار ناشی از فعالیت سالم و رانت‌خواری و دور زدن قانون و اختلاس و حیف و میل امکانات جامعه است.
عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس در مورد برخورد با اختلاس‌گران گفت: با متخلفان که بر خلاف قانون از بیت‌المال سوء استفاده کرده و پول‌های کلان  هزار میلیاردی اختلاس کرده‌اند، باید با اشد مجازات برخورد شود و به گونه‌ای این مجازات‌ها سریع و روشن و شفاف و جدی باشد که زمینه برای تخلف در آینده از بین رفته و بازدارنده باشد.
انتهای پیام/
این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول