اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

تعلیم و تربیت  /  آموزش و پرورش

واکاوی چالش‌های پیش‌روی معلولان در جامعه/17

مدارس استثنایی مانند مدرسه‌های عادی نیازمند نوآوری هستند

خبرگزاری فارس: یک نماینده مجلس گفت: همانطور که در مدارس عادی و مقطع تحصیلی متوسطه دارای نوآوری‌هایی هستیم، باید در مدارس استثنایی نیز همان نوآوری وجود داشته باشد.

مدارس استثنایی مانند مدرسه‌های عادی نیازمند نوآوری هستند
مهرداد بائوج لاهوتی، نماینده مجلس در گفت‌وگو با خبرنگار اجتماعی باشگاه خبری فارس «توانا» با بیان اینکه دانش‌آموزان معلول با شرایط جسمانی خاص باید مانند دانش‌آموزان عادی به تحصیل بپردازند، اظهار داشت:‌ با توجه به شرایط جسمانی که دانش‌آموزان معلول دارند، ‌باید شرایط عادی تحصیل و زندگی برای آنها مانند سایر دانش‌آموزان فراهم شود و صرفاً به دلیل اینکه معلول هستند، نباید از فعالیت‌های اجتماعی، تحصیل و بسیاری از موارد دیگر محروم شوند چرا که اکثر دانش‌آموزان معلول توانایی‌ها و استعدادهای خوبی دارند که باید با شناسایی این استعدادها، زمینه را برای پیشرفت این قشر از جامعه فراهم کرد.

وی ادامه داد: متأسفانه در فضای عمومی جامعه شرایط مناسبی برای معلولان فراهم نیست، در حالی که چه بسا یک معلول می‌تواند در عرصه‌های مهم اجتماعی کارکرد مثبت و مؤثری داشته باشد بنابراین اگر با نگاه مثبت به دانش‌آموزان معلول، توجه نشود، ممکن است آنها مشکلات دیگری علاوه بر مشکلات جسمانی پیدا کنند.

* تفکر عدم توانایی معلولان به نابودی استعدادهای آنها منجر می‌شود

این نماینده مجلس، به تفکر رایج در برخی از اشخاص اشاره و خاطرنشان کرد: اینکه تصور کنیم فرد معلول با مشکلات جسمانی روبه‌روست بنابراین باید در خانه بماند و هیچ فعالیت اجتماعی مؤثری نیز نداشته باشد، تفکر نادرستی است و موجب می‌شود تا اکثر استعدادها و توانایی‌های معلولان نابود شود.

بائوج لاهوتی در ادامه عملکرد آموزش و پرورش را در زمینه توجه به دانش‌آموزان معلول و مدارس استثنایی مثبت ارزیابی و تصریح کرد: خوشبختانه در سال‌های اخیر وزارت آموزش و پرورش توجه خوبی به مدارس استثنایی داشته است البته این وزارتخانه باید همان توجهی که به دانش‌آموزان عادی دارد، نسبت به دانش‌آموزان معلول نیز داشته باشد.

* لزوم نوآوری در مدارس استثنایی

وی نوآوری در مدارس استثنایی را در مقاطع مختلف تحصیلی ضروری دانست و عنوان کرد: همانطور که در مدارس عادی و مقطع تحصیلی متوسطه دارای نوآوری‌هایی هستیم، باید همان نوآوری در مدارس استثنایی نیز وجود داشته باشد؛ در بحث مربوط به کودکان استثنایی نیز باید نوآوری‌ها با شفافیت دنبال شود.

نماینده مردم لنگرود در مجلس شورای اسلامی در ادامه به بحث اعتبارات در مدارس استثنایی اشاره و اضافه کرد: وزارت آموزش و پرورش در ابتدا باید با مدیریت صحیح و کیفیت‌بخشی به مسائل آموزشی، مسئله مربوط به مدارس استثنایی را برطرف کند؛ اعتقاد دارم باید نگاه جدی به مدارس استثنایی داشته باشیم.

بائوج لاهوتی با بیان اینکه وزارت آموزش و پرورش باید نگاه مدیریتی قوی به مدارس استثنایی داشته باشد، ادامه داد: باید طرح جامع آموزش و پرورش در مسائل آموزشی تهیه شود البته با اصلاحاتی که در وزارت آموزش و پرورش صورت می‌گیرد، منابع و کمبودهای مالی نیز حل و فصل می‌شود.

* آموزش‌ و‌ پرورش با کمبود اعتبارات مواجه نیست

وی با بیان اینکه وزارت آموزش و پرورش با کمبود اعتبارات روبرو نیست، خاطرنشان کرد: اینکه گفته می‌شود وزارت آموزش و پرورش به دلیل کمبود اعتبارات امکان پرداختن به نیازهای دانش‌آموزان معلول و مدارس استثنایی را ندارد، صحیح نیست چرا که اعتبارات لازم در اختیار این وزارتخانه قرار دارد.
 
این نماینده مجلس افزود: بنابراین وزارت آموزش و پرورش باید با مدیریت صحیح زمینه را برای رفع نیازهای مدارس استثنایی مهیا کند و در این زمینه نیز جدیت بیشتری به خرج دهد، به طوری ‌که با صرفه جویی در منابع، کمبودهای مربوط به دانش‌آموزان استثنایی برطرف شود.
انتهای پیام/
این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول