اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

رتبه بیست و چهارم قابل قبول نیست؛

ناکامی اردبیل در کنکور سراسری

خبرگزاری فارس: کسب رتبه بیست و چهارم در کشور در آزمون سراسری دانشگاه‌ها یک ناکامی جدی برای استان به شما می‌رود که زنگ خطر را سال‌هاست برای متولیان ما به صدا در آورده است.

ناکامی اردبیل در کنکور سراسری
به گزارش خبرگزاری فارس از اردبیل، با اعلام نتایج کنکور در سال 90 بار دیگر داغ دل دوستداران علم و ادب در این استان با شنیدن رتبه بیست و چهارم اردبیل تازه شد و آنها همچنان برای این سوال پاسخی پیدا نکردند که چرا با گذشت سال‌های متمادی هنوز اردبیل نتوانسته است رتبه‌ای در شان و جایگاه خود پیدا کند.
با قرار گرفتن استان اردبیل در رتبه بیست و سوم یا بیست و چهارم اردبیل که یک پله کم با زیاد شدن آن توفیری برای اهالی این استان ندارد یک علامت سوال بزرگی را در جلوی عملکرد مسئولان و مدیران متولی را داشته است که چرا علیرغم کسب نمره خام مناسب از سوی دانش‌آموزان و داوطلبان کنکور همچنان اردبیل قعرنشین جدول استان‌ها در کنکور سراسری است و هرگز از این جایگاه خود نیز تکان نمی‌خورد.
به گزارش خبرگزاری فارس از اردبیل، نماینده ولی فقیه در استان و امام جمعه اردبیل دو هفته پیش در خطبه‌های نماز جمعه با انتقاد شدید از این رتبه نامناسب گفت: رتبه بیست و چهارم اردبیل در آزمون سراسری رتبه قابل قبول و پذیرش برای مردم این استان نیست و ما معتقدیم بضاعت جوانان ما بیشتر از این جایگاه است.
حجت‌الاسلام سید حسن عاملی اظهار داشت: سال قبل ظرفیت دانشگاه‌های اردبیل بیش از 7 هزار و 500 نفر بوده در حالی که حدود 26 هزار جوان در این استان در آزمون سراسری شرکت کردند.
وی با ارائه پیشنهادی مبنی بر افزایش ظرفیت دانشجو در رشته‌های مختلف به ویژه رشته‌های دوره شبانه اضافه کرد: دانشگاه‌های ما باید ظرفیت پذیرش خود را به هر نحو ممکن افزایش دهند.
خطیب جمعه اردبیل با انتقاد از بلاتکلیف ماندن احداث دانشگاه صنعتی اعلام کرد: که با وجود دریافت مجوز تاسیس و راه‌اندازی این دانشگاه و اتمام کارهای آن هنوز اقدامی برای جذب دانشجو و راه‌اندازی دانشگاه انجام نشده و این جای سوال است که با وجود صدور مجوز و اختصاص 35 هکتار برای این مجموعه مسئولان استان منتظر چه حرکت و اقدامی هستند تا این دانشگاه را راه‌اندازی کنند.
عاملی بیان داشت: نماینده‌ای که از کرده‌ها و نکرده‌های خود در محافل مختلف سخن به میان می‌آورد و برای خودنمایی تبلیغ می‌کند بیاید و در این عرصه پاسخگو باشد که چه فعالیتی کرده و اقدامی را انجام داده است.
اما در این بین براساس ارزیابی نمره خام داوطلبان معلوم شده که دانش‌آموزان استان در مقایسه با استان‌های دیگر رتبه هفتم را کسب کردند که این خود حقیقتی روشن از استعداد جوانان منطقه است که در عرصه علم و تحصیل توانسته‌اند بیش از ظرفیت خود توانمندی‌ها را شکوفا کنند.
در این میان نحوه پذیرش دانشجو و چگونگی رتبه‌بندی در آزمون سراسری و سوء تدبیر مسئولان در این ارتباط نبود مشاوره‌های مناسب در مدارس، تدریس غیر تخصصی معلمان در مدارس، نبود امکانات تحصیلی مناسب در مدرسه، محدود بودن رشته‌های تحصیلی و ... از جمله عواملی است که سبب شده استان اردبیل در رتبه‌بندی کنکور در جایگاه مناسب نبوده و همچنان آرزو به دل و حسرت به قلب باقی می‌ماند.
در قطب‌بندی دانشگاه‌ها رتبه‌بندی اردبیل باید اصلاح شود و با دایر کردن رشته‌های جذاب تحصیلی به ویژه در دانشگاه صنعتی بتوانیم در کنار همت آموزش و پرورش  در استفاده از معلمان برجسته در مدارس مشاوران و مربیان کارآزموده همراهی خانواده‌ها و اولیا و ذکاوت فرزندان این دیار به توفیق دست یافته و در آزمون سراسری جایگاه این استان ارتقا یابد.
به گزارش خبرگزاری فارس از اردبیل، همچنین مدیر کل آموزش و پرورش  استان اردبیل برخی از انتقادات مربوط به پایین بودن رتبه استان در کنکور سراسری را به حق و قابل توجه توصیف کرد و گفت: پایین بودن رتبه کنکور ربطی به فعالیت آموزش و پرورش و دستگاه عریض و طویل تعلیم و تربیت ندارد و این دانشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی هستند که باید با توجه به دو اصل گسترش رشته‌ها و بومی‌گزینی موفقیت استان را در کنکور بیش از گذشته رقم بزنند.
احمد محمود‌زاده تصریح کرد: اگر استان یزد 16 سال است که رتبه اول کنکور را کسب می‌کند این به دلیل پیشرو بودن نظام تعلیم و تربیت یا توانمندی بیشتر معلمان نیست بلکه به خاطر تاسیس و راه‌اندازی دانشگاه‌ها و افزایش ظرفیت پذیرش دانشجو است که شانس قبولی دانش‌آموزان را در این استان بالا برده است.
وی بیان داشت: اگر در استان اردبیل به ازای هر 500 دانش‌آموز کمترین رقم در پذیرش دانشجو را شاهد هستیم در استان یزد به ازای هر 100 داوطلب کنکور بیش از نیمی از آنها پذیرش می‌شود.
وی اظهار داشت: ما علیرغم محدودیت منابع و برنامه ریزی در این حوزه با تاکید نماینده ولی فقیه در استان و امام جمعه اردبیل ستاد کنکور را تقویت کرده و برخی برنامه‌ریزی‌ها را در دستور کار قرار دادیم.
سرانجام نکته پایانی این که؛ با وجود پذیرش این امر که استعداد جوانان این خطه بسیار بالا و والاتر از برخی استان‌های هم‌تراز است هنوز استان اردبیل از داشتن برخی شاخص‌های توسعه‌یافتگی دانشگاه‌ها بی‌بهره است به طوری که در سال‌های اخیر  بیشتر به جای توسعه کیفی دانشگاه‌ها بیشتر به توسعه کمی اهمیت داده و به زیباسازی ظاهری دانشگاه‌ها پرداختیم و از صدور مجوز رشته‌های ارزشمند و به قول معروف دارای پرستیژ خاص غفلت کردیم که این بزرگترین مانع در این زمینه است.
انتهای پیام/م10
این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول