اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

اقتصادی  /  نفت و انرژی

عضو اتاق ایران تأکید کرد:

نیاز به سرمایه‌گذاری 315 میلیارد دلاری در صنعت نفت طی برنامه پنجم

خبرگزاری فارس: رئیس سابق کمیسیون انرژی اتاق ایران گفت: برای کل برنامه پنجم 246 میلیارد دلار سرمایه‌گذاری در صنعت نفت در نظر گرفته شده که به نظر ما باید به 315 میلیارد دلار افزایش یابد، چنانکه اگر چنین منابعی تخصیص داده نشود حتما به اهداف چشم‌انداز نمی‌رسیم.

نیاز به سرمایه‌گذاری 315 میلیارد دلاری در صنعت نفت طی برنامه پنجم
به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس؛ شمس اردکانی صبح امروز در نشست مشترک هیئت نمایندگان اتاق ایران با وزیر نفت با بیان اینکه تبدیل شدن به اقتصاد اول منطقه هدفی است که مقام معظم رهبری به همه ما ابلاغ کرده‌اند گفت: در دیدار اخیر ایشان فرمودند ارقام و اعداد ذکر شده در سند چشم‌انداز هوس نیست،بلکه یک ضرورت است که امنیت و حیات ما به آن وابسته است.
وی افزود: به نظر اعضای کمیسیون انرژی اتاق بازرگانی تنها راه وصول به سند چشم‌انداز انجام سرمایه‌گذاری لازم در بخش انرژی برای رسیدن به ظرفیت اول تولید هیدروکربور منطقه و نه تنها برای بخش انرژی از این طریق باید تأمین سرمایه شود بلکه منابع لازم برای سرمایه‌گذاری دیگر بخش‌ها نیز فراهم شود.
رئیس سابق کمیسیون انرژی اتاق ایران تأکید کرد: در سال 1404 ظرفیت تولید هیدروکربور کشور باید به معادل 16.6 میلیون بشکه در روز در برابر 12 میلیون بشکه در روز عربستان، 10 میلیون بشکه در روز عراق و تولید دیگر کشورها برسد.
وی اضافه کرد: برای رسیدن به تولید 16.6 میلیون بشکه هیدروکربور ظرفیت تولید نفت باید به 6 میلیون بشکه در روز، ظرفیت تولید گاز به هزار و 500 میلیون متر مکعب در روز معادل 9 میلیون بشکه نفت و ظرفیت تولید میعانات گازی باید به 1.2 میلیون بشکه در روز برسد.
وی افزود: در عین حال ظرفیت تولید برق نیز باید به 100 هزار مگاوات و ظرفیت تولید محصولات پتروشیمی به 80 میلیون تن برسد.
شمس اردکانی تصریح کرد: برای رسیدن به این اهداف حتما باید از خوردن و مصرف پول نفت در غیر از مصارف سرمایه‌گذاری ... چرا که چنین کاری مایه‌خوری و سفیهانه است.
وی اظهار داشت: حداقل از فروش هر بشکه نفت 25 دلار از فروش هر بشکه میعانات 30 دلار و از هر متر مکعب گاز معادل 50 تومان باید برای سرمایه‌گذاری به خود نفت بازگردد که به معنی آن است که پول گاز باید به طور کامل به صنعت نفت بازگردد.
وی در ادامه گفت: در سال 90 قریب به 56.6 میلیارد دلار برای سرمایه‌گذاری در صنعت نفت در نظر گرفته شده است که با توجه به روند شش‌ماه گذشته به نظر می‌رسد کمتر از 40 میلیارد دلار به نفت داده می‌شود که این یک اشتباه عظیم محسوب می‌شود.
وی تأکید کرد: در کل برنامه پنجم برای سرمایه‌گذاری در صنعت نفت 246 میلیارد دلار در نظر گرفته شده است که به نظر ما این رقم باید به 315 میلیارد دلار افزایش یابد و 70 میلیارد دلار کسری دارد، چنانچه اگر همه رقم به توسعه صنعت تخصیص داده نشود حتما به چشم‌انداز نمی‌رسیم.
شمس اردکانی اشاره کرد: پیشنهاد ما این است که شرکت ملی نفت به بالادستی متمرکز شود و سرمایه‌گذاری در پایین‌دست صنعت نفت مانند پتروشیمی و پالایش را به بخش خصوصی بسپارد.
وی افزود: سرمایه‌گذاری در بالادست با تخصیص پول نفت و میعانات و گاز تأمین می‌شود و صندوق توسعه ملی نیز باید اولویت اول خود را به بخش انرژی اختصاص دهد.
وی با برشمردن روند سرمایه‌گذاری مورد نیاز برای رسیدن به اهداف چشم‌انداز گفت: در سال 90 قرار است 56.6 میلیارد دلار به نفت اختصاص یابد که متأسفانه براساس روند 6 ماه گذشته به نظر نمی‌رسد این رقم را اختصاص دهند.
وی اضافه کرد: سال 91 باید نزدیک به 60 میلیارد دلار و سال 99 غریب به 63.3 میلیارد دلار باید در نفت سرمایه‌گذاری شود که اینجا ما به 40 میلیارد دلار پیش از آنچه در برنامه پیش‌بینی شده نیاز خواهیم داشت.
رئیس سازمان کمیسیون انرژی اتاق ایران اضافه کرد: در سال 1404 باید 102 میلیارد دلار در نفت سرمایه‌گذاری شود که بر این اساس به نظر ما بودجه نفت و گاز تنها باید به اکتشاف و تولید اختصاص یافته و سرمایه‌گذاری در پتروشیمی و پالایش و بازرگانی داخلی گاز و فرآورده‌ها به بخش خصوصی و نه خصولتی سپرده شود.
وی با بیان اینکه انتشار اوراق مشارکت نیز باید به بخش خصوصی واگذار شود گفت: در چنین شرایطی می‌توانیم انتظار داشته باشیم در 1404 از خود نفت 102 میلیارد دلار و بخش‌های وابسته دو برابر این میزان یعنی 200 میلیارد دلار در این صنعت جذب شود.
وی افزود: به عنوان مثال در 1404می‌توانیم در صنعت برق 100 میلیارد دلار تجهیزات و نیروگاه تولید کنیم که نیمی از آن هم صادر شود و در پتروشیمی هم ارقام به همین منوال است.
انتهای پیام/م
این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول