اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

اقتصادی

در جلسه آشنایی مطرح شد:

ذوب آهن ظرف دو هفته آینده وارد فرابورس میشود

خبرگزاری فارس: جلسه آشنایی با شرکت ذوب آهن برای ورد به فرابورس صبح امروز در نمایشگاه بورس، بانک، بیمه و خصوصی سازی برگزار شد و کارشناس مالی این شرکت طرح‌های توسعه‌ای و برنامه‌های شرکت را اعلام و در خصوص وضعیت سوددهی و شرایط عرضه سهام ذوب‌آهن توضیحاتی ارائه کرد.

ذوب آهن ظرف دو هفته آینده وارد فرابورس میشود
به گزارش خبرنگار اقتصادی فارس صبح امروز در جلسه آشنایی با شرکت ذوب آهن که در آستانه ورود به فرا بورس است، جهان بازی کارشناس مالی اقتصادی شرکت ذوب آهن با اشاره به اینکه بیش از 40 سال از فعالیت این شرکت می‌گذرد و از 8 سل گذشته کلیه سیستم‌های خط تولید شرکت بازسازی و به روز شده است،گفت: در حال حاضر کارخانه ذوب آهن نسبت به سایر واحدهای تولیدی دیگر از نظر تجهیزات به روز است، همچنین این شرکت دارای 5 بخش تولیدی است که برای تولید محصولات خود از مواد معدنی استفاده می‌کند.
وی افزود: با راه‌اندازی واحد کوره بلند 3 که وارد خط تولید شده ظرفیت چدن مذاب این شرکت به 3 میلیون و 300 هزار تن رسیده است. 
جهان بازی در خصوص طرح‌های توسعه‌ای شرکت ذوب آهن بیان کرد: این شرکت تا قبل از شروع طرح توازن دو میلیون و 200 هزار تن چدن مذاب تولید می‌کرد که با راه‌اندازی این طرح این میزان افزایش خواهد یافت.
همچنین قبل از این طرح توسعه‌ای 50 درصد برق مصرفی را خود شرکت تولید می‌کرد که پس از راه‌اندازی این طرح می‌توانیم 70 درصد برق مصرفی شرکت ذوب آهن را خود تولید می‌کنیم.
وی تاکید کرد: تا پایان سال 90 این طرح توسعه‌ای به طور کامل بهره‌برداری خواهد شد و پس از آن 100 درصد برق تولیدی این شرکت را تولید خواهیم کرد.
جهان بازی با بیان اینکه با اجرای قانون هدفمندی یارانه‌ها که به بخش تولید هزینه‌هایی را وارد کرد اما شرکت ذوب آهن به دلیل اینکه بخشی از انرژی مورد نیاز را خود تولید می‌کند پس از اجرای این قانون هیچ هزینه‌ای به آن تحویل نشد.
کارشناس مالی اقتصادی شرکت ذوب آهن در خصوص کیفیت محصولات این شرکت گفت: با توجه به گواهینامه هایی که در خصوص کیفیت محصولات ذوب آهن دریافت کرده‌ایم به جرأت می‌توان گفت محصولات تولیدی ذوب آهن از کیفیت بالایی برخوردار است و در بخش صادرات نیز بازار خوبی را در خارج دارد ولی سال گذشته به دلیل برخی مسائل محصولات این شرکت صادر نشد. در عین حال یکی از برنامه های امسال ذوب آهن این است که 25 هزار تن محصولات تولیدی خود را صادر کند.
وی با بیان اینکه از 25 هزار تن محصول که در برنامه صادراتی امسال شرکت قرار دارد 150 هزار تن مربوط به تیرآهن و میلگرد است، افزود:از ابتدای سال جاری تاکنون 55 هزار تن چدن جامد صادر شده است.
وی در خصوص ترکیب سهامداری این شرکت گفت: 100 درصد سهام شرکت ذوب آهن اصفهان مربوط به ایمیدرو است.
کارشناس مالی - اقتصادی شرکت ذوب آهن در خصوص دلیل ورود این شرکت به فرابورس اظهار داشت: ذوب آهن تنها واحد شرکت دولتی فولادی است و به دلیل تکالیف دولتی که باید انجام دهد سال‌های گذشته نتوانست سود مورد نظر سازمان برای ورود به بورس اوراق بهادار را کسب کند ولی برای رهایی از تکالیف دولتی  ذوب آهن باید از جایی شروع می‌کرد و وارد بازار سرمایه می‌شد تا پس از مدتی بتواند وارد بورس اوراق بهادار شود.
وی افزود: بر این اساس به دلیل اینکه شرایط پذیرش در شرکت فرابورس راحت‌تر از بورس اوراق بهادار است، قرار است ابتدا ذوب آهن وارد شرکت فرا بورس شود.
جهان‌بازی در خصوص سایر طرح‌های توسعه‌ای این شرکت گفت: یکی از طرح‌هایی که در دست است و کارهای مطالعاتی آن از دو سال گذشته شروع شده، طرح توسعه‌ای شهید کاظمی است که با به بهره‌برداری رسیدن این طرح، تولید فولاد شرکت ذوب آهن به 5 میلیون تن خواهد رسید.
وی در خصوص زمان به بهره‌برداری رسیدن این طرح گفت: سال 94 طرح شهید کاظمی به بهره‌برداری کامل رسیده و با توجه به ظرفیتی که دارد تولید فولاد شرکت ذوب آهن به 5 میلیون تن می‌رسد همچنین با راه‌اندازی این طرح، تیرآهن طرح نیز تولید خواهد شد که در حال حاضر چنین محصولی تولید نمی شود.
کارشناس امور مالی شرکت ذوب آهن با بیان اینکه ریل به عنوان یکی از محصولاتی که قرار است در زمان راه‌اندازی این طرح تولید شود گفت: در حال حاضر شرکت ذوب آهن این محصول را تولید می‌کند ولی با راه‌اندازی این طرح ریل تولیدی از کیفیت بالاتر و برای مصارف تخصصی‌تری استفاده می‌شود.
وی در خصوص این که چرا ذوب آهن نتوانسته سال‌های گذشته سود مورد نظر سازمان بورس را برای ورود به بورس اوراق بهادار تأمین کند، گفت: یکی از دلایل عمده پرداخت‌هایی بود که شرکت ذوب آهن باید به صندوق بازنشستگی فولاد انجام می‌داد ولی در حال حاضر شرکت ایمیدرو و سازمان خصوصی‌سازی راه‌حلی را برای پرداخت‌های این صندوق در نظر گرفته است تا دیگر از محل سود این شرکت پرداخت نشود.

*ارزش ذاتی ذوب آهن برای عرضه سهام در نظر گرفته شده است
 
فریدونی مدیر امور سهام شرکت ذوب آهن در خصوص ارزش ذاتی این شرکت گفت: ارزشی که برای ذوب آهن در نظر گرفته شده بالاتر از این است زیرا اکثر دارایی‌های شرکت ارزیابی نشده و ارزش آنها دفتری است،همچنین این شرکت دارای 24 هزار هکتار زمین است که دارای ارزش دفتری است.
وی با بیان اینکه برند شرکت ذوب آهن نیز بسیار شناخته شده است و محصولات آن به 30 الی 40 کشور اروپایی صادر می‌شود، گفت: این شرکت دارای بهترین کیفیت محصول و نیروی انسانی متخصص است همچنین این شرکت تمام خطوط تولیدی خود را بازسازی کرده و از آن شرکت 40 ساله تنها پوسته آن باقی مانده و همه چیز بازسازی شده است.
وی با بیان اینکه سال گذشته 800 میلیارد تومان به صندوق بازنشستگی فولاد دادیم،گفت: سال گذشته به دلیل اجرای قانون هدفمندی محصولاتی که در بورس کالا عرضه می‌شد از نظر قیمتی کنترل می‌شد ولی امسال وضعیت قیمت‌ها بهتر شده است.
فریدونی بیان کرد: ترکیب بهای تمام شده ذوب آهن 80 درصد انرژی و سنگ آهن است و 20 درصد نیروی انسانی است.
وی در خصوص میزان عرضه سهام این شرکت در فرا بورس گفت: حداقل عرضه اولیه 5 درصد است ولی آقای نوری رئیس سازمان خصوصی سازی اعلام کرده برای جلوگیری از برخی مشکلات که در عرضه‌های اولیه بوجود می‌آید می‌‌توان 10 الی 15 درصد عرضه اولیه داشت، بنابراین تصمیم‌گیری در این خصوص که چه میزان از سهم ذوب آهن وارد فرا بورس شود بستگی به نظر سازمان خصوصی سازی دارد.
وی با بیان اینکه 10 الی 15 روز آینده سهام این شرکت در فرا بورس عرضه می‌شود، اظهار داشت: شرکت ذوب آهن در نظر دارد در 2، 3 ماه آینده 1 + 50 سهم این شرکت را بفروشد و پس از آن آزادی عمل شرکت بیشتر خواهد شد.
فریدونی در خصوص سود در نظر گرفته شده برای امسال گفت: در حال حاضر 100 ریال برای سود امسال در نظر گرفته‌ایم ولی با توجه به اینکه قیمت‌ها بهتر شده پیش‌بینی می‌شود سود بیشتری در پیش رو باشد.
همچنین سال گذشته 43 ریال سود تقسیم کردیم ولی 2 سال گذشته این شرکت زیان ده بود و سودی تقسیم نکرد،دلیل آن نیز بحران‌های مالی بود همچنین این شرکت هیچ‌ سود انباشته‌ای ندارد.
انتهای پیام/م
این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول