اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

/دستور شاه مبنی بر چاپ نشدن حیدربابای سلام/

شهریار با مظاهر غربزدگی در جدال بود

خبرگزاری فارس: معاون پارلمانی رئیس جمهور گفت: شهریار با مظاهر غربزدگی و مدرنیته در جدال بود، به طوری که شاه مخلوع از شهریار دلگیر بوده و دستور داده بود تا اثر حیدربابای شهریار چاپ نشود.

شهریار با مظاهر غربزدگی در جدال بود
به گزارش خبرگزاری فارس از تبریز، حجت‌الاسلام سید محمدرضا میرتاج‌الدینی امشب در همایش گرامیداشت روز ملی شعر و ادب و بزرگداشت استاد شهریار بر جامعیت شخصیت اشعار در زمینه ادبی و عرفانی تاکید کرد.
وی اظهار داشت: بر اساس روایات شعر حکمتی موزون بوده و شعر بر حکمت پناهی یافته که معانی ملکوتی به زیباترین شکل ممکن بیان شده است.
تاج‌الدینی تصریح کرد: گرامیداشت شاعران بزرگ و مخلص که اشعار حکیمانه دارند باید به صورت خاص مورد توجه باشند و شعرای این دیار نیز دارای جایگاهی ارزشمند بوده و صدها شاعر و عارف در مقبره الشعرای تبریز خفته‌اند.
میر تاج‌الدینی اظهار داشت: شهریار و عرفان نیز موضوعی قابل توجه بوده و شهریار عاشقی عارف و حکیمی فرزانه بود که اشعار عرفانی فراوانی دارد.
وی خاطر نشان کرد: شهریار از ابتدای کودکی با مبانی دینی پیوندی محکم داشته و نخستین اشعار وی حکایت از توجه وی به اسلام و احکام دارد.
معاون پارلمانی رئیس جمهور گفت: شهریار در زمینه علوم فقهی و حوزوی نیز تحصیل کرد و تا حد قابل توجهی علوم اسلامی را تحصیل کرد.
وی گفت: وی در 30 سالگی شعر شب و علی را سروده  که مورد تائید اهل بیت (ع) بوده و علمای زمان نیز در این زمینه تاییداتی دارند.
میرتاج‌الدینی ادامه داد:  شهریار در سال‌های بعد شهر معروف علی ای همای رحمت را سرود و در زمینه توجه به علم قرآن نیز تبحری خاص داشت و در کتابت قرآن و انس و الفت با قرآن نیز جایگاهی خاص داشت.
معاون پارلمانی رئیس جمهور استفاده شهریار از آیات قرآنی را مورد اشاره قرار داد و افزود: در جای جای اشعار شهریار این استفاده معنوی وجود داشته و شهریار آیات قرآنی  را به زبان شعر سروده است.
وی  در ادامه به جایگاه توحید در اشعار شاعران ترکی اشاره کرد و تاکید کرد: توجه به توحید، مبدا و معاد در شاعران ترکی متجلی بوده و نوع نگاه و پردازش شاعران این دیار به مرثیه سرایی اهل بیت (ع) در میان شاعران دیگر زبان‌ها ممتاز و منحصر به فرد است.
میرتاج الدینی گفت: شهریار واپسین حلقه شاعران مدیحه‌گو و میرثه‌خوان اهل بیت(ع) بود و اشعاری ممتاز در زمینه اهل بیت(ع) دارد.
معاون پارلمانی رئیس جمهور همچنین با اشاره به روحیه استبداد ستیزی شهریار تاکید کرد: شاه مخلوع از شهریار دلگیر بوده و شاه دستور داده بود تا اثر حیدربابای شهریار چاپ نشود.
وی پیوند شهریار و انقلاب اسلامی را یادآور شد و گفت: اشعار شهریار در زمینه انقلاب اسلامی و دفاع مقدس ممتاز بوده و شهریار به انقلاب و امام راحل و نیز مقام معظم رهبری ارادتی خاص داشت.
وی با اشاره به ابعاد شخصیتی استاد شهریار گفت: شهریار شاعری ولایتمدار و ولایت پذیر بود و به سیادت خود می‌بالید.
 
 
*روح قرآنی در اشعار شهریار مشهود است
تاج‌الدینی افزود: شهریار با قرآن و نهج البلاغه مانوس بود و روح قرآنی و عشق به ائمه اطهار و اهل بیت (ع) در اکثر اشعار وی معلوم و مشهود است.
وی گفت: شهریار حتی در شورانگیزترین غزل‌هایی که آتش زن دل‌هاست آن نشانه صفا و روحانیت را از خود باز گذاشته و دیوان او مشحون و مملو از مناجات‌ها، ترجمه‌ها و اقتباسات از فرمایشات امیر مومنان علی (ع)  است.
تاج‌الدینی افزود: به تعبیر مقام معظم رهبری شهریار یک حکیم و فرزانه بوده است. عاشق عارفی که دیوانش مملو از معارف عالیه الهی است و شاهد پرمدعای این عشق و عرفان، آثار به جا مانده از وی است.
  
*شهریار با مظاهر غربزدگی و مدرنیته در جدال بود
معاون پارلمانی رئیس جمهور اظهار داشت: شهریار با مظاهر غربزدگی و مدرنیته در جدال بود و توجه وی به ارزش‌های زیبای ایرانی و عادات و رسوم فولکلور اقوام ایرانی و مناجات عاطفی و انسانی شرقی و ایرانی موجب شد تا وی در عصر شیفتگی به مظاهر دنیای غرب و مدرنیته و عصر ماشین، اثر بی‌بدیل و بزرگ‌ترین شاهکار ادبیات ترکی یعنی حیدربابایه سلام را آفرید.
وی افزود: استاد شهریار همزمان با آغاز انقلاب اسلامی و حتی پیش از آغاز انقلاب کبیر مردمی، طبع و قلم خود را برای  موضوعات انقلاب اسلامی وقف کرد و در این عرصه جزو پرکارترین شعرا بود و بی دریغ در تمام عرصه‌ها هرگاه قلم خود را لازم تشخیص داده اثری بی‌بدیل خلق کرده است.
انتهای پیام/م10
این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول