اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

اقتصادی

عضو کمیسیون برنامه و بودجه در گفت‌وگو با فارس:

تا زمانی که واسطه‌گری و دلال‌بازی ارزش باشد، اختلاس بزرگ صورت میگیرد

خبرگزاری فارس: عضو کمیسیون برنامه و بودجه گفت:‌ تا زمانی که واسطه‌گری، دلال‌بازی و رانت‌خواری دارای ارزش و کار، اشتغال و علم بی ارزش تلقی شود، اختلاس‌های برزگ نیز صورت می‌گیرد.

تا زمانی که واسطه‌گری و دلال‌بازی ارزش باشد، اختلاس بزرگ صورت میگیرد
علی بروغنی در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس در مورد اختلاس از شبکه بانکی و سیستم‌های نظارتی گفت:‌ هرچه پیشگیری و تقویت نظارت بیشتر شود، هزینه برخورد با جرم کمتر می‌شود.
نماینده سبزوار در مجلس شورای اسلامی افزود: من قبلاً پیش‌بینی می‌کردم حرکت‌ها و مجوزها و روش‌های قارچ‌گونه برای احداث بانک و مؤسسات مالی و اعتباری وجود داشت، باید از یک جایی آب بخورد و کسانی دست‌اندرکار این قضیه هستند که هم یار و کمک‌کار افراد سودجو و فرصت‌طلب هستند و هم تبانی کرده‌اند.
عضو کمیسیون برنامه و بودجه افزود: قبلا هم اتفاقاتی مانند بحث شهرام جزایری اتفاق افتاد که البته اولین و آخرین نخواهد بود و تا زمانی که زمینه مفاسد اقتصادی وجود دارد، رخ خواهد داد.
بروغنی گفت: وقتی بحث نظارت بر بانک مرکزی در مجلس مطرح ‌شد، عده‌ای می‌گفتند می‌خواهند بانک مرکزی را محدود کنند، ولی قصد نمایندگان این بود از کانال‌های متعدد نظارت بر بانک مرکزی صورت گیرد و زیر نظر دیوان محاسبات، سازمان بازرسی و وزارت اطلاعات کار کنند و حتی حفاظت سپاه نیز باید در نظارت بانک مرکزی مشارکت داشته باشد.
وی افزود:‌ آدم‌ها آنقد ر ساخته نشدند که اگر فرصتی برای تخلف پیش آید، خود را کنترل کنند.
عضو کمیسیون برنامه و بودجه افزود: مقام معظم رهبری در دیدارهای متعدد که خدمت ایشان رفتیم، دائم می‌گویند مراقبت کنید، چون ایشان می‌دانند نفس سرکش انسان به ویژه در شرایطی که پول و قدرت وجود دارد، چه کارها می‌کند.
نماینده سبزوار افزود: طرح نظارت بر نمایندگان نیز برای این مطرح شد و ایشان همواره می‌گفتند، اگر نمایندگان برای رأی آوردن در دوره بعدی با اربابان قدرت و ثروت هم‌پیمان شوند، عاقبت به خیر نمی‌شوند.
بروغنی گفت: در انتخابات مجلس و ریاست جمهوری هزینه‌های فراوانی انجام می‌شود که مردم همواره سؤال می‌کنند این پول‌ها از کجا می‌آید و اگر افرادی متصل به جاههایی باشند، معلوم نیست به کجا می‌رسند، بنابراین باید بر نمایندگان نظارت شود.
این نماینده مجلس افزود: کارهای کلیدی باید به دست افرادی سپرده شود که پاک‌دست و چشم‌سیر باشند. البته برخی افراد خوش‌سابقه هستند، ولی در عمل گرفتار وسوسه‌ها و باعث بی‌اعتمادی جامعه می‌شوند.
عضو کمیسیون برنامه و بودجه با تأکید براینکه قوه قضاییه باید با قاطعیت برخورد کند، گفت: اگر لیبرال‌ها و بنی‌صدر خائن آن زمان می‌گذاشتند لایحه قصاص توسط شهید بهشتی عملی شود و دست سارقان طبق حکم شرع قطع شود، امروزه این اختلاس‌ها پیش نمی‌‌آمد، به قول قدیمی‌ها برخی از تخم‌مرغ دزدی به شتر دزدی روی نمی‌آوردند.
وی افزود: باید برهمه کارها نظارت و کنترل وجود داشته باشد و کارهای اساسی به دست افراد اهل داده شود.
بروغنی در پاسخ به این پرسش که چرا با وجود سیستم‌های شدید نظارتی اختلاس در شبکه بانکی دیر هنگام و بعد از سه سال کشف شده، گفت: آنچه قطعاً می‌توان گفت نظارت بر شبکه بانکی ضعیف است، البته قانون بانکی هم باید اصلاح شود، این گونه نباشد که میلیاردها تومان پول به آسانی در اختیار عده‌ای قرار داده شود، در مسائل مالی باید قدری از اختیار افراد کاسته و نظارت بر آنها بیشتر شود.
نماینده سبزوار افزود: در جریان انحرافی بحث‌های مالی وجود دارد، ولی این اختلاس‌ها تمام نمی‌شود، باید با کسانی که مرتکب جرم اقتصادی شدند، به شدت برخورد شود.
وی افزود: مردم انتظار برخورد قاطع دارند و هرجا بین مردم حاضر می‌شویم، نمی‌توانیم حرفی بگوییم چون مردم بدبین شدند ولی باید متوجه شوند که این نظام نیست که خلاف می‌کند، بلکه افرادی خطاکاری خود را خود را به گردن نظام انداخته‌اند و باید این افراد از دایره نظام خارج شوند.
عضو کمیسیون برنامه و بودجه در پاسخ به این سؤال آیا جریان انحرافی نیز در اختلاس دست داشته است، گفت: قطعاً جریان‌های انحرافی در این اختلاس‌ها دست داشته‌اند، چون در هر نظام کلی چهار زیر نظام سیاسی، فرهنگی، اجتماعی و اقتصادی وجود دارد که اینها ارتباط معنی‌داری با یکدیگر دارند.
وی تأکید کرد: اگر تقلب، ریا، مکر، دروغ در جامعه رایج شود، هم نظام اجتماعی و سیاسی و هم نظام اقتصادی و فرهنگی آسیب می‌بیند.
وی افزود: در جامعه‌ای که رانت و رشوه وجود داشته باشد، ملاحظه می‌کنید هر روز تعدادی بانک و صندوق و مؤسسه مالی و اعتباری ایجاد می‌شود، در حالی که باید از خود سؤال کنیم، مگر چه خبر است و چه اتفاقی در اقتصاد افتاده است.
بروغنی تأکید کرد: این بانک‌ها پول مردم را به نرخ 10 درصد می‌گیرند و همان پول را 30 درصد وام می‌دهند و نظارتی هم بر آنها نیست. وقتی رانت وجود داشت مسائلی مانند فقر و فحشا در اجتماع به وجود می‌آید. پس نظام اجتماعی، اقتصادی و سیاسی و فرهنگی از هم جدا نیستند.
وی تأکید کرد:‌ آنگونه که دوستان گفته‌اند بی‌تردید جریان انحرافی در اختلاس دخیل بوده، اما باید از کمیسیون اصلی مجلس سؤال شود.
بروغنی در پاسخ به این پرسش که آیا تحول بانکداری به عنوان یکی از محورهای تحول اقتصادی مانع ایجاد اختلاس در آینده می‌شود، گفت: این مشکلات از قبل هم بوده اما سیستم‌های پولی و مالی باید به سمت آموزه‌های دینی حرکت داده شوند و کار، تولید و اشتغال  ارزش داشته باشد، نه اینکه واسطه‌گری، دلال‌بازی و رانت‌خواری دارای ارزش باشد.
این نماینده مجلس افزود: تحول سیستم پولی و مالی براساس معیارهای اسلامی، ترویج قرض‌الحسنه و کار و تولید باید انجام شود، نه اینکه خرید و فروش سکه و دلال‌بازی دارای ارزش باشد.
بروغنی در پاسخ به اینکه برخورد با اختلاس چگونه باشد، گفت:‌ اولاً باید با  اشد مجازات با آنها برخورد شود و قانون اسلام روشن است کسی که حق الناس و انفال را بالا کشیده باشد و آنقدر جسارت دارند که به خزانه بیت‌‌المال صدمه زنند، چون حقوق مردم است، باید قطعاً با آنها برخورد شدید انجام شود.
وی افزود: اختلاس‌گران دو جرم دارند یکی اینکه پول بیت‌المال را اختلاس کردند و هم هزینه‌ای بزرگ یعنی بی‌اعتمادی مردم نسبت به نظام بانکی و نظام کشور را باعث شده‌اند.
وی افزود: رادیوهای بیگانه و سایت‌های خارجی شبانه‌روزی مطالبی علیه کشور می‌نویسند، در حالی که در جامعه مدیران زیادی خدمت می‌کنند اگر چند نفر خیانت کرده‌اند، باید با آنها برخورد شود.
بروغنی افزود:‌ کارمندان شبکه بانکی انصافاً زحمت می‌کشند و حتی توزیع بن و کوپن با آنها بود، اما در بین این افراد، تعداد اندک و انگشت شماری پیدا می‌شوند که با اختلاس‌گران همکاری کرده‌اند که باید با آنها برخورد شود.
انتهای پیام/
این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول