اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

بین الملل

در همایش کارشناسی در پایتخت تاجیکستان صورت گرفت

بررسی مسائل امنیتی مرز مشترک افغانستان با تاجیکستان و ازبکستان

خبرگزاری فارس: همایش بین‌المللی 2 روزه روابط منطقه‌ای و تدابیر مشترک برای تقویت امنیت مرز مشترک افغانستان، تاجیکستان و ازبکستان در دوشنبه برگزار شد.

بررسی مسائل امنیتی مرز مشترک افغانستان با تاجیکستان و ازبکستان
به گزارش خبرنگار خبرگزاری فارس در دوشنبه، این همایش با مساعدت اتحادیه اروپا و با همکاری دفتر برنامه توسعه سازمان ملل و دولت تاجیکستان و نمایندگانی از 15 کشور و مسئولان سازمان‌های منطقه‌‌ای و بین‌المللی شرکت کردند.
 
"ویلیام لورنس" مدیر طرح کمک به نظارت بر مرز شمال افغانستان با تاجیکستان و ازبکستان که یک نهاد وابسته به اتحادیه اروپا است در این همایش گفت: اتحادیه اروپا جهت اجرای تدابیری در زمینه تحکیم امنیت این منطقه مرزی، 10 میلیون و 500 هزار دلار تخصیص داده و برگزاری این همایش نیز با هدف آشنایی با دیدگاه‌های مختلف و تدوین طرح همکاری در زمینه چگونگی هزینه کردن این اعتبار صورت گرفته است.
 
به گفته وی، این مبلغ برای اجرای طرح‌هایی در زمینه رفع مشکلات فنی در گذرگاه‌های مرزی و تامین تجهیزات فنی مورد نیاز مرزبانان برای تامین امنیت در این منطقه هزینه خواهد شد.
 
"توماس کیس" نماینده دفتر اتحادیه اروپا در بیشکک به عنوان دیگر سخنران این همایش، با اشاره به مفاد طرح تقویت مرز افغانستان با تاجیکستان و ازبکستان، اجرای تدابیر مشترک را برای تامین و تقویت مدیریت بر مرزهای آسیای مرکزی مهم عنوان کرد.
 
 وی گفت: افزایش توانمندی نیروهای نظارتی مرز از جمله گمرک و مرزبانی به جلوگیری از قاچاق مواد مخدر، تامین امنیت و ایجاد فضای سالم برای رشد تجارت در مناطق شمال افغانستان و همچنین نواحی مرزی کشورهای آسیای مرکزی مساعدت خواهد کرد.
 
وی با اشاره به اینکه همکاری در زمینه تقویت مرزبانی در صورت فقدان اقدامات مشترک و چند‌ جانبه، برای هیچ یک از این کشورها مفید و سودمند نخواهد بود، افزود: با توجه به ضرورت‌های موجود برای توسعه همکاری بین کشورهای آسیای مرکزی و افغانستان، گسترش چنین همکاری‌هایی از جمله نیازهای اولیه امروز است.
 
نگرانی از حضور طالبان در شمال افغانستان و تهدیدهای ناشی از آن برای آسیای مرکزی
 
برخی از شرکت کنندگان در این همایش با ابراز نگرانی از حضور نیروهای طالبان در شمال افغانستان، تصریح کردند، این نیروها پایگاه‌های خود را به تدریج به مناطق هم‌مرز تاجیکستان و ازبکستان نزدیک می‌کنند.
 
"دولت محمد" کمیسار نیروهای مرزبان ناحیه "درواز" افغانستان در مجاورت مرز این کشور با تاجیکستان و عضو هیئت اعزامی از کابل به همایش دوشنبه، گفت: نیروهای طالبان فعلاً در ولایت بدخشان و در دره "ورتچ" مستقر شده‌اند و گه گاهی با نیروهای دولتی افغانستان وارد درگیری می شوند.
وی افزود: در ترکیب این گروه که هدف آنها رسیدن به مرز تاجیکستان است، طرفداران "طاهر یولداش" و "جمعه نمنگانی" از رهبران حرکت اسلامی ازبکستان نیز حضور دارند.
 
این نظامی مرزبان افغان معتقد است: اگر این نیروها فرصت رسیدن به مرز مشترک با تاجیکستان را پیدا کنند، آنان آرامش و ثبات نسبی در مرز مشترک 2 کشور را از بین خواهند برد.
 
لزوم تقویت زیرساخت‌های مرزبانی در افغانستان و کشورهای آسیای مرکزی
 
"شرف فیض‌الله‌اف" معاون فرمانده نیروهای مرزبان تاجیکستان، افزایش تماس و روابط با مرزبانان افغانستان را از برنامه‌های مهم برای کسب اطلاع به موقع از وضعیت نواحی مرزی به منظور اتخاذ تدابیر لازم برای جلوگیری از تشدید اوضاع ‌دانست.
 
وی گفت: ایجاد روابط بین تجار 2 کشور در مرز مشترک، رفع هر نوع مشکل برای رفت و آمد ساکنان نواحی مرزی و همچنین انجام اقدامات مشترک از جمله تدابیری است که با اجرای آنها طی چند سال اخیر، به بهبود وضعیت در مرز کمک قابل توجهی کرده است.
 
اما این مقام مرزبانی تاجیکستان ضعف آموزشی و کمبود تجهیزات فنی مرزبانی هر 2 کشور را از دلایل عدم انجام نظارت کافی در مرز دانست و افزود: نیروهای مرزبانی در 2 طرف مرز مشترک به مساعدت، پشتیبانی و کمک بیشتری نیاز دارند.
 
وی فقدان جاده‌های مناسب برای تردد خودروهای مرزبانان افغانستان در امتداد مرز این کشور، نبود تجهیزات مخابراتی و کمبود کادرهای تخصصی را از ضعف‌های موجود در تقویت همکاری و روابط سود‌مندتر افغان‌ها با مرزبانان تاجیکستان عنوان کرد.
 
این مقام مرزبان تاجیکستان از نهادهای بین‌المللی از جمله اتحادیه اروپا و نهاد‌های وابسته به سازمان ملل که به دنبال ایجاد زمینه مطلوب برای تقویت مناسبات و همکاری مرزبانان تاجیکستان و افغانستان هستند، خواست تا باید تهیه و اجرای طرح‌ها و تدابیر ویژه‌، حضور فعال تری در این بخش داشته باشند.
 
"پیئر مورل" نماینده ویژه اتحادیه اروپا در آسیای مرکزی در حاشیه این همایش با اشاره به مشکلات افغانستان، تاجیکستان و ازبکستان در زمینه تامین و تقویت امنیت مرزی، در گفت‌وگو با خبرنگاران، توسعه زمینه روابط تجاری، ایجاد شرایط لازم برای عادی شدن رفت و آمد بین ساکنان مرزی را از جمله تدابیر مهم برای فراهم کردن فضای اعتماد در مرز دانست.
 
وی معتقد است: رفع مشکل و موانعی که ساکنان نواحی مرزی در رفت و آمد در 2 طرف خط مرزی دارند از تدابیر مهم و سازنده در کاهش تشنج در مرز و تامین ارتباط مناسب بین کشورهای این منطقه است.
 
کارشناسان تلاش اتحادیه اروپا برای ایجاد زمینه امن در مرز مشترک افغانستان با کشورهای آسیای مرکزی را با اهداف بلند‌مدت غرب در زمینه ایجاد فضا و شرایط مناسب در زمینه حضور در این منطقه مرتبط دانسته و معتقدند که غرب با اجرای تدابیر خاصی از جمله تجهیز مرزبانان، آموزش و تربیت ماموران نهادهای مرزبانی و گمرک، گام‌های برنامه‌ریزی شده‌ای برای فراهم کردن فضای مناسب جهت دستیابی به بازار مصرف و انرژی منطقه برمی‌دارد.

انتهای پیام/م
این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول