اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

یادداشت  /  در سایه سار ولایت

/ مروری بر دیدگاه های مقام معظم رهبری درباره انقلاب اسلامی - 9 /

تأثیر پیروزی انقلاب در قلوب مبارزان جهان

خبرگزاری فارس: پیروزی انقلاب اسلامی در ایران، امیدی در دل ملّتها و مبارزان مسلمان در همه جای عالم پدید آورد؛ دلهای مرده را زنده کرد و هرچه علیه اسلام و بلکه علیه مطلق دین، تبلیغ و فعالیت و تلاش شده بود، آنها را از ذهن و عمل ملّتهای مبارز در سراسر دنیا زدود و از بین برد.

تأثیر پیروزی انقلاب در قلوب مبارزان جهان
تمسّک به اسلام، تنها راه پیروزی
یک قرن فریاد، دارد نتیجه ی خودش را در ذهنیت دنیای اسلام نشان می دهد. پیروزی انقلاب اسلامی و تجربه ی موفق این ملّت فداکار، دارد نتایج و آثار خودش را نشان می دهد. ملّتها به سمت اسلام گرایش پیدا می کنند و مسلّماً علی رغم همه ی کارشکنیها، بالاخره آن که پیروز خواهد شد، ملّتها هستند. ما بحمدالله تجربه ی اسلام را با افتخار و سربلندی با خودمان داریم. ما این را فهمیده ایم که تا وقتی به اسلام متمسک باشیم، این عروه ی وثقای الهی در همه ی مزال55 اقدام به ما کمک خواهد کرد؛ «فمن یکفر بالطّاغوت و یؤمن بالله فقد استمسک بالعروه الوثقی لاانفصام لها»56. گسستن در این عروه ی وثقای الهی نیست. ما باید مشتهایمان را محکم کنیم و این ریسمان و این دستاویز الهی را محکم بچسبیم.
بیانات در دیدار با مسؤولان و کارگزاران نظام جمهوری اسلامی و میهمانان خارجی شرکت کننده در مراسم دهه ی فجر، در سالروز عید سعید مبعث ـ 13/11/70

ایمان و مجاهدت، شرط موفقیت
حرکت عالم و حرکت تاریخ، به سمت محو قدرتهای ستمگر و ان شاءالله رشد ارزشهاست؛ البته شرط آن، تلاش و مجاهدت است. هیچ چیز بدون مجاهدت به دست نخواهد آمد؛ «و من اراد الاخره و سعی لها سعیها و هو مؤمن»57؛ شرطش اینهاست. مسلمانان باید سعی کنند، باید ایمان داشته باشند، تا خدای متعال ان شاءالله دریچه های رحمت را به روی آنها باز کند. این راه ملّت ایران است؛ این راه این جوانان مؤمن است؛ راه مردمی است که برای اسلام تا امروز با اخلاص مجاهدت کردند. ان شاءالله که خداوند متعال هم دست ما و دست همه ی ملّتهای مسلمان را بگیرد، ما را هدایت کند، به ما کمک کند و ان شاءالله قلب مقدس وليّ عصر(ارواحنافداه) از ما راضی و خشنود باشد.
بیانات در دیدار با مسؤولان و کارگزاران نظام جمهوری اسلامی و میهمانان خارجی شرکت کننده در مراسم دهه ی فجر، در سالروز عید سعید مبعث ـ 13/11/70

راه طولانی پیش روی ملّت
ما در اول راهیم. آن تصویری که از جامعه ی اسلامی در ذهن ماست، با وضع کنونی ما فاصله ی زیادی دارد. ما توانستیم حصاری را بشکنیم و مانع را از سر راه حرکت به سمت دولت اسلامی و جامعه ی اسلامی و دنیای اسلامی برداریم. آنچه را که می توانیم بین خودمان و خدا بگوییم، این است که ما تلاش کردیم و مردم ما صادقانه حرکت کردند و امام ما خوب رهبری کرد و خوب پیش برد؛ اما آنچه را که در اثنای این جاهلیت مظلم طی کردیم، نسبت به آنچه که بعداً باید طی کنیم، مطمئناً خیلی کم است.
گفت و شنود با میهمانان خارجی شرکت کننده در مراسم دهه ی فجر ـ 14/11/70

تحوّل معنوی، اوّلین گام حرکت
اولین و مهم ترین کاری که پیش روی ما قرار دارد، تحول معنوی و روحی انسانهاست. ما متأثر از تربیتهای طولانی غیراسلامی هستیم. آنچه که هیجان عظیم انقلاب و دوران جنگ انجام داد، البته معجزه آسا بود؛ اما تا این پدیده عمق پیدا بکند، و تا وقتی که اعماق ضمایر را متحول نماید، کار زیادی لازم است.
گفت و شنود با میهمانان خارجی شرکت کننده در مراسم دهه ی فجر ـ 14/11/70

انتظار فرج، آرمان و انگیزه ی حرکت
امام زمان علیه سلام الله، رمز عدالت و مظهر قسط الهی در روی زمین است. به همین جهت است که همه بشريّت، به شکلی انتظار ظهور آن حضرت را می کشند. البته مسلمانان به صورت مشخّص، این انتظار بزرگ را معلوم و تحدید کردند و شیعیان نسبت به شخصی که این لباس بر قامت او دوخته شده است، آگاهیهای روشن و مشخّص کننده ای هم دارند. لذاست که موضوع امام زمان عج الله تعالی فرجه الشّریف، با این دید، نه مخصوص شیعه و نه حتی مخصوص مسلمین است. بلکه انتظاری در دل همه قشرهای بشر و ملّتهای عالم است. امیدی است در دل بنی آدم؛ که تاریخ بشريّت به سمت صلاح حرکت می کند. این امید، به بازوان قوّت می بخشد، به دلها نور می دهد و معلوم می کند که هر حرکت عدالتخواهانه ای، در جهت قانون و گردش طبیعی این عالم و تاریخ بشر است. به همین خاطر است که وقتی ملّت ما، قبل از پیروزی انقلاب به مبارزات مشغول بودند، احساسشان این بود که در جهت پیشرفت به سمت آرمان بشريّت حرکت می کنند . بعداز پیروزی انقلاب هم احساس ملّت ایران این است که هر حرکت و هر اقداممان؛ هر مبارزه ای که کردیم و هر رنجی که تحمّل نمودیم، در جهت مقصودی است که میان آحاد بشر و همه اهل معرفت مشترک است. مقصود، استقرار عدالت، و هدف، رسیدن به عدل برای بشر است. و اسلام این عدل را تأمین می کند.
بیانات در دیدار مهمانان خارجی دهه فجر و قشرهای مختلف مردم درروز نیمه شعبان ـ 18/11/71

تأثیر پیروزی انقلاب در قلوب مبارزان جهان
پیروزی انقلاب اسلامی در ایران، امیدی در دل ملّتها و مبارزان مسلمان در همه جای عالم پدید آورد؛ دلهای مرده را زنده کرد و هرچه علیه اسلام و بلکه علیه مطلق دین، تبلیغ و فعالیت و تلاش شده بود، آنها را از ذهن و عمل ملّتهای مبارز در سراسر دنیا زدود و از بین برد. لذاست که بعد از پیروزی انقلاب اسلامی، در اطراف عالم نهضتهای انقلابی پدید آمد، یا اگر هم قبلاً بود، اوج گرفت و شتاب پیدا کرد. علاوه بر این، قبل از پیروزی انقلاب اسلامی، وقتی جوانان و غیرتمندان یک ملّت می خواستند مبارزه ای را علیه ظلمی که بر آن ملّت و در منطقه خودشان حاکم بود، آغاز کنند، به دنبال تفكّرات چپ می رفتند. از چپیها الهام می گرفتند و از آنها جزوه و نوشته و دستورالعمل دریافت می کردند. هر جای دنیا که نهضت یا مبارزه ای علیه ظلم وجود داشت، شما می دیدید یک صبغه ی چپ در آن هست، یا سعی می شد این صبغه ی چپ به نحوی به آن داده شود. چنین تصوّر می شد که بدون ارتباط و اتّصال با یک تفكّر یا با یک مکتب ـ که آن هم مثلاً مکتب مارکسیسم بود نمی شود مبارزه ای را سازماندهی و هدایت کرد و به پیروزی رساند! امّا بعد از آن که انقلاب اسلامی پیروز شد، دیدیم در هر نقطه ی عالم که یک حرکت انقلابی و یا حرکت غیورانه ای در مقابل ظلم و جور انجام می شود، صبغه ی مذهب پیدا می کند. حرکتهای مذکور در کشورهای اسلامی، صبغه ی اسلام به خود می گرفت و در کشورهای غیراسلامی، گرایش به یک مذهب دیگر را در خود داشت. ما حتّی در اوایل پیروزی انقلاب، مبارزاتی را مشاهده کردیم که قبل از آن، گرایشهایشان مارکسیستی بود؛ امّا بعد از پیروزی انقلاب اسلامی در ایران، نه این که آن گرایش مارکسیستی به کلّی از بین برود، ولی یک رگه مذهبی هم در آن به وجود آمد و یا یک عنصر مذهبی هم در آن وارد شد. این همه، از تأثیر پیروزی انقلاب اسلامی بود.
انقلاب اسلامی ایران، پس از پیروزی خود، از یک طرف به مبارزان دنیا امیدداد و دلهای غیرتمندانی را که می خواستند با ظلم و جور و نامردمی در هر نقطه عالم مبارزه کنند زنده کرد و از طرف دیگر، هويّت اسلامی را به ملّتهای مسلمان برگرداند. در این هیچ شكّی نیست. این تأثیر مثبتی بود که انقلاب اسلامی در همه جای دنیا گذاشت. اما همزمان با این تأثیر، یک تأثیر دیگری هم در دنیا به جانهاد و آن این بود که دشمنان جبهه اسلام را بیدار کرد و به آنان تجربه داد! دشمن کیست؟ جبهه ضدّ اسلامی است؛ استکبار است؛ همان که ما به آن «استکبار» می گوییم؛ قدرتهای مسلّط عالم. یک روز مظهر استکبار، امریکا و شوروی بودند. امروز که شوروی نیست، امریکا در رأس استکبار قرار گرفته است. قدرتهای مرتجع، قدرتهای ضدّ مردمی، قدرتهای متجاوز، قدرتهایی که ملّتهای ضعیف را در مشت خود می خواهند و دنیا را متعلّق به خود می دانند، همه در جبهه استکبار ثبت نام کرده اند و اسلام و انقلاب اسلامی با اینها روبه روست. اینها بعد از انقلاب اسلامی، مجرّب شدند و تجربه پیدا کردند. وقتی انقلاب اسلامی پیش آمد، استکبار هیچ تجربه ای نسبت به حرکتهای عظیم اسلامی نداشت. در گذشته حرکتهای نامنسجمی پیش آمده بود؛ اما این انقلاب و این مبارزه، واقعه و حرکت عظیمی بود که استکبار در مقابلش غافلگیر شد.
بیانات در دیدار مهمانان خارجی دهه فجر و قشرهای مختلف مردم درروز نیمه شعبان ـ 18/11/71
55. لغزشگاهها.
56. سوره ی بقره، آیه ی 256.
57. سوره ی اسراء، آیه ی 19.

ادامه دارد... 
 
 
این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول