اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

جامعه

واکاوی چالش‌های پیش‌روی معلولان در جامعه/9

استعدادیابی معلولان در شهرستان‌های دور افتاده مناسب نیست

خبرگزاری فارس: عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس، وضعیت استعدادیابی معلولان در شهرستان‌های دورافتاده را ایده‌آل ندانست و گفت: در شهرستان‌های دور افتاده و روستاها اقدامات تأثیرگذاری در این زمینه صورت نمی‌گیرد.

استعدادیابی معلولان در شهرستان‌های دور افتاده مناسب نیست
حسینعلی شهریاری عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس در گفت‌وگو با خبرنگار اجتماعی باشگاه خبری فارس «توانا»‌ با بیان اینکه معلولان جزئی از این جامعه محسوب می‌شوند و باید به مشکلات آنها بیش از پیش رسیدگی شود، به قانون جامع حمایت از معلولان اشاره کرد و اظهار داشت: با توجه به اینکه معلولان از اقشار تأثیرگذار کشور به شمار می‌روند، باید به مشکلات متعدد آنها رسیدگی شود. در قانون جامع حمایت از معلولان که توسط مجلس در سال 83 تصویب شده، برای این قشر از جامعه امتیازات ویژه‌ای در نظر گرفته شده است، به خصوص در مدارس استثنایی که معلولان در آن آموزش می‌بینند، مسئولان باید در خصوص رفع نیازهای این قشر آسیب‌دیده فکری اساسی داشته باشند؛ به طوری ‌که تمام نیازهای آنها در قانون جامع حمایت از معلولان پیش بینی شده است.

لزوم توجه به نارضایتی‌های معلولان و رفع نیازهای آنها

وی ادامه داد: انتقادات و نارضایتی‌های زیادی را از معلولان در زمینه‌های مختلف دریافت می‌کنیم که اعتقاد دارند باید هر چه زودتر مشکلات آنها برطرف شود بنابراین مسئولان باید با برنامه‌ریزی‌های مناسب و اجرایی کردن قانون جامع حمایت از معلولان به مشکلات و مسائل این قشر از جامعه توجه کافی داشته باشند.

این نماینده مجلس، معلولیت را محدودیت ندانست و خاطرنشان کرد: معلولیت، محدودیت نیست چرا که اکثر معلولان توانایی‌های زیادی دارند، به‌طوری‌که می‌توانند با به کارگیری استعدادهای خود حتی در پیشرفت کشور نقش اساسی داشته باشند. مسئولان نیز باید شرایط آموزشی، محیط آموزشی، شرایط اشتغال و دیگر مشکلات معلولان رابه طوری که شایسته آنها باشد، برطرف کنند.

 لزوم توجه به امکانات توانبخشی در مدارس استثنایی

شهریاری در پاسخ به این پرسش که توجه مسئولان به مدارس استثنایی را چگونه ارزیابی می‌کنید؟ عنوان کرد: بالاخره مسئولان و وزارت آموزش و پرورش تا جایی که توان داشته‌اند، تلاش خود را در جهت رفع نیازهای معلولان و آموزش آنها در مدارس استثنایی به کار برده‌اند اما قطعاً وضعیت معلولان دانش‌آموز ایده‌آل نیست و باید کار و تلاش بیشتری در این زمینه صورت گیرد.

وی ادامه داد:‌ یکی از مشکلات معلولان در مدارس استثنایی، عدم وجود خدمات توانبخشی در برخی از این مدارس است که نیاز به اعتبارات ویژه‌ای دارد و وزارت آموزش و پرورش نیز در این زمینه اعتبارات خاصی می‌خواهد. خوشبختانه در سال‌های اخیر در این زمینه اعتبارات خوبی جذب شده است اما اینکه بگوییم به خاطر کمبود اعتبارات، معلولان شرایط نامناسبی دارند، عقلایی نیست.

عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس یکی از مشکلات متعدد معلولان را قانون جامع حمایت از معلولان دانست و اظهار داشت: در این قانون متأسفانه منابع مالی به طور شفاف دیده نشده است؛ دولت نیز باید مشکلات مربوط به معلولان را به مجلس ارائه کند و مجلس نیز طبق قانون به وظیفه خود عمل کند.

وی در ادامه به وضعیت استعدادیابی معلولان دانش‌آموز اشاره کرد و اضافه کرد: وضعیت استعدادیابی در تهران و برخی دیگر از شهرستان‌ها تا حدودی موفقیت آمیز بوده است. در این امر استعدادهای دانش‌آموز معلول شناسایی شده و بر اساس استعداد آنها گروه بندی و رتبه بندی می‌شود و نیازهای آنها برطرف می‌شود.

 وضعیت استعدادیابی در شهرستان‌های دورافتاده مناسب نیست

این نماینده مجلس وضعیت استعدادیابی در شهرستان‌های دور افتاده را ایده‌آل ندانست و افزود: با اینکه وضعیت استعدادیابی دانش‌آموزان معلول در برخی از شهر‌ها مناسب است اما در این زمینه در شهرستان‌های دور افتاده و روستاها کارهای تأثیرگذاری صورت نمی‌گیرد، به خصوص در شهرستان‌های کوچک که وضعیت استعدادیابی دانش‌آموزان معلول مناسب و ایده‌آل نیست.

شهریاری جذب کارشناسان خبره برای شناسایی استعدادهای معلول دانش‌آموز را ضروری دانست و گفت:‌ یکی از دلایل نامناسب بودن وضعیت استعدادیابی دانش‌آموزان معلول کمبود اعتبارات است که باید اعتبارات لازم توسط مسئولان و مجلس مهیا شود و دلیل دیگر این امر عدم وجود کارشناسان خبره است که باید با جذب این کارشناسان و اعزام آنها به شهرستان‌های دور افتاده و روستاها توسط وزارت آموزش و پرورش زمینه را برای شناسایی معلولان دانش‌آموز مهیا کرد و دراین زمینه نقش این وزارتخانه مهم و اساسی است.
انتهای پیام/
این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول