اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

جامعه

هشدار یک کارشناس محیط زیست در گفت‌وگو با فارس:

سدسازی در دریاچه ارومیه هنوز متوقف نشده است

خبرگزاری فارس: یک کارشناس محیط زیست با اعلام این هشدار که سدسازی در حوزه بالا دست دریاچه ارومیه هنوز متوقف نشده است، گفت: از یک طرف طرح انتقال بین حوزه‌ای برای نجات دریاچه ارومیه داده می شود و از طرف دیگر در حوزه دریاچه ارومیه سد احداث می‌کنند.

سدسازی در دریاچه ارومیه هنوز متوقف نشده است
سید محمدرضا فاطمی در گفت‌وگو با خبرنگار جامعه فارس در پاسخ به این پرسش که دلیل اصلی خشکی دریاچه ارومیه چیست؟ اظهار داشت: 40 درصد از عامل خشکی دریاچه ارومیه به دلیل کاهش بارندگی بوده است و عدد 67 درصدی که سازمان محیط زیست در این خصوص اعلام می‌کند، صحیح نیست همچنین قبل از اینکه موضوع دریاچه ارومیه سیاسی شود این اعداد و ارقام در کمیسیون مجلس مطرح شد.

وی ادامه داد: 50 درصد از عوامل خشکی دریاچه ارومیه به خاطر زدن سد و گرفتن آب است یعنی عامل اصلی خشکی جلوگیری از ورود آب به این دریاچه است بنابراین اعداد و ارقام ارائه شده، گمراه کننده است.

فاطمی افزود: هم‌اکنون عاملی که به عوامل خشکی دریاچه ارومیه اضافه کرده است، تشدید تبخیر در این حوزه است که حدود 10 درصد از عوامل را این عامل شامل می‌شود چرا که از زمانی که آب دریاچه ارومیه کاهش یافته، تبخیر حوزه زیادتر شده و رطوبت نیز کاهش پیدا کرده است و حدود 600 تا 700 میلیمتر تبخیر داشته‌ایم که هم‌اکنون این میزان به هزار میلی‌متر رسیده است.

----------------------------------------------------------
انتقال آب از ارس به دریاچه ارومیه یک جنایت است
----------------------------------------------------------

این کارشناس محیط زیست در پاسخ به این پرسش که آیا راهکارهای محیط زیست برای نجات دریاچه ارومیه مؤثر است، تأکید کرد: انتقال آب از رودخانه ارس به دریاچه ارومیه خیانت، جنایت و مسکنی است که به تازگی مطرح شده و بسیار کار اشتباهی است.

وی گفت: بطور مثال در دنیا آب شور را شیرین می‌کنند ولی ما با این کار می‌خواهیم آب شیرین را شور کنیم؛ آیا این عاقلانه است آبی که شوری آن زیر یک PTM است، شوری آن را به 200 برسانیم.

فاطمی افزود: انتقال آب بین حوزه‌ای کار بسیار اشتباهی است و تنها راه نجات دریاچه ارومیه که اجرا نیز نخواهد شد، انتقال آب دریای خزر به این حوزه است ضمن اینکه آب ارس آب با ارزشی است.

وی افزود: آب دریای خزر مجانی در اختیار ما قرار دارد و شوری آن 13 در هزار است بنابراین اگر بتوانیم این آب را وارد دریاچه ارومیه کنیم و دریاچه را به عرض قبلی بازگردانیم، رطوبت هوا زیاد شده و آرتمیا احیاء می‌شود و تهدید خشک شدن دریاچه ارومیه نیز از بین می‌رود.

فاطمی ادامه داد: برای انتقال آب حوزه به حوزه، هزینه انتقال حساب می‌شود ولی ارزش آب منتقل نشده تعیین نمی‌شود.

این کارشناس محیط زیست تصریح کرد: 2 سال است که دنیا دچار بحران محصولات کشاورزی شده و به خاطر کمبود آب قیمت مواد غذایی نیز در حال افزایش است.

وی با انتقاد از طرح‌های نجات دریاچه ارومیه عنوان کرد: در مقایسه با طرح‌های محیط زیست که می‌خواهند آب شیرین را شور کنند بهتر است آب خزر را به دریاچه ارومیه منتقل کنیم.

فاطمی تأکید کرد: در حال حاضر به 7 میلیارد متر مکعب آب نیاز داریم تا دریاچه ارومیه به وضعیت گذشته خود بازگردد.

وی خاطرنشان کرد: این نکته جالب است که هم‌اکنون وزارت نیرو با وجود خشک شدن دریاچه ارومیه در آذربایجان و در قسمت بالادست حوزه آبریز این دریاچه مناقصه احداث سد انجام می‌دهد یعنی از این طرف طرح انتقال بین حوزه‌ای برای نجات دریاچه ارومیه می‌دهند و از طرف دیگر سد احداث می‌کنند همچنین مطالعات احداث سدهای جدید در این حوزه هنوز در حال انجام است.
انتهای پیام/
این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول