اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

عدم نظارت حج و زیارت استان همدان؛

مشکلات زائران همدانی عتبات عالیات در مرز ایران‌

خبرگزاری فارس: کم‌توجهی و عدم نظارت مسئولان سازمان حج و زیارت استان همدان سبب شده زائران عتبات عالیات با مشکلات و نارسایی‌های زیادی به زیارت قبور ائمه اطهار مدفون در عراق بروند.

مشکلات زائران همدانی عتبات عالیات در مرز ایران‌
به گزارش خبرگزاری فارس از همدان، در ماه‌های اخیر بنا به صلاحدید مسئولان وزرات خارجه و به طبع آن مسئولان سازمان حج و زیارت کشور، مرز خسروی واقع در استان کرمانشاه بسته شده و به ناچار همه زائران منطقه مرکزی و شمالی و غربی کشور از تنها مرز غربی کشور (مهران) باید خارج و به زیارت عتبات عالیات بروند.
این امر سبب می‌شود تا شلوغی بیش از اندازه در مرز مهران به وجود و با حضور بیش از 60 کاروان 40 نفری از استان‌های مختلف کشور، عدم نظارت در مورد رفاه و تغذیه و اسکان این زائران مشهودتر شده است.
طی هفته گذشته این مشکلات برای زائران همدانی بسیار حاد شده ‌و عدم نظارت مسئولان حج زیارت استان و شرکت شمسا به عنوان مجری مشکلات را دو چندان کرده است.
در این خصوص نظر برخی زائران عتبات عالیات را جویا شدیم تا بیشتر از جزئیات مطلع شویم.
ژاله سلیمی که به تازگی از زیارت عتبات عالیات برگشته است نسبت به نحوه سرویس‌دهی رستوران در شهر اسلام‌آباد اعتراض داشته ‌و معتقد است: در این سفر هر چه بیشتر انسان در سختی به کربلا و نجف برسد بهتر و حال معنوی آن بیشتر است اما وقتی هزینه‌ای که از زائر اخذ می‌شود در نهایت بی‌توجهی موجب سودآوری برخی می‌شود، انسان را آزرده می‌کند.
این زائر در ادامه گفت: وقتی به رستوران برای صرف غذا وارد شدیم در ظروف ملامین و به صورت خیلی نازل چلو مرغ به صورت خام و با برخورد خیلی بد کارکنان رستوران روبه‌رو شدیم و از خودم می‌پرسیدم برای اینکه هزینه کمی از حج و زیارت دریافت می‌کنند این برخورد را دارند یا ممکن است دلایلی هم داشته باشد.
وی اظهار کرد: مدیر راهنمای کاروان وقتی با اعتراض شدید از مدیر رستوران دلیل خام بودن غذا را جویا شد وی خیلی راحت گفت که یک اتوبوس بدون هماهنگی قبلی به رستوران رسیده و سهمیه غذای کاروان را به آن کاروان داده است.
امین پاسگر که از کارشناسان بهداشت استان است در این رابطه به خبرنگار ما گفت: در هر سفر سلامتی و سالم بودن زائر برای انجام زیارت با حال معنوی مهم‌ترین اصل است اما متاسفانه در طول سفر مخصوصاً وقتی در کشور خودمان هستیم انتظار بیشتری از نظر رعایت بهداشت و اصول اولیه بهداشتی را باید خواستار باشیم.
وی افزود: در رستورانی که برای صرف غذا و انجام فرایض دینی برای زائران عتبات عالیات در نظر گرفته شده بود همزمان سه کاروان 40 نفره وارد شدند و فقط سه چشمه سرویس بهداشتی برای آقایان وجود داشت آن هم با وضعیت اسفناک به طوری که درب ورودی سرویس‌های بهداشتی در کنار پله‌های ورودی رستوران بود و سبب شده بود بوی تعفن در رستوران استشمام شود و همچنین یک ظرف کوچک مایع دستشویی که گویا نفرات اول استفاده کردند و خالی بود.
این زائر با اشاره به کم‌فروشی مدیر رستوران در این زمینه عدم رعایت بهداشت اولیه و بی‌توجهی به سلامت مردم اظهار کرد: به دلیل کم بودن تعداد سرویس بهداشتی بیشتر از نیم ساعت باید منتظر می‌شدیم تا از سرویس استفاده کنیم و با این شلوغی آب زیادی کف محل وضو‌خانه و روشویی جمع شده بود که موجب مشکلات زیادی در زمینه طهارت لباس‌های زائران به وجود آورده بود.
طیبه نوروزی نیز از کارمندان ادارات همدان است از مشکلات استان و طول راه تا قبل از رسیدن به مرز مهران به خبرنگار ما گفت: اصول رفتن به زیارت پیدا کردن حال معنوی و استفاده از فرصت به دست آمده برای دستیابی به معنویات بوده و هست اما در اصلی‌ترین نقطه یعنی نماز که پایه‌گذار زیارت است در محلی که برای صرف غذا و اقامه نماز در نظر گرفته شده بود بسیار وضعیت بدی داشت که گویا به زور در اختیار گذاشته شده و به نوعی به زائرانی که درآنجا برای اقامه نماز می‌رفتند توهین محسوب می‌شد.
وی در جواب این که مشکلات در نماز خانه این رستوران چه بوده است، ابراز کرد: محلی که نمازخانه اسمش بود یک موکت و فرش بسیار کثیف و خاک آلود در نظر گرفته شده بود و اگر زائران سجاده یا جانماز نداشتن باید روی اشغال‌های که روی موکت و فرش‌ها بود نماز اقامه می‌کردند.
فرشاد مسعودیان که در مورد صبحانه در اختیار گذاشته در مرز مهران از سوی مدیر کاروان و شرکت زیارتی اعزام‌کننده اعتراض، گفت: از ابتدای سفر مدیر کاروان بارها تأکید کرد به هیچ وجه حق خرید مواد غذایی در کشور عرق را نداریم و این موضوع سبب شد که این ذهنیت پیش بیاید که قطعاً نوع تغذیه در اختیار زائران گذاشته می‌شود کارشناسی شده و به اندازه کافی خواهد بود.
وی در ادامه افزود: بسته صبحانه که در اختیار قرار گرفت شامل یک مربای هویج با کیفیت نازل، یک بسته حلوا شکری که از شدت گرمای صبح شهر مهران نرم و روغن آن بیرون زده بود و رغبتی برای خوردن آن نبود، یک آب میوه بسیار بسیار گرم یا به تعبیری داغ که اصلاً خوردن آن در صبح معنی نداشت و متاسفانه باید بگویم پنیر که در بسته صبحانه قرار داشت بیشتر از 16 روز از تاریخ انقضای آن گذشته بود و این موضوع سبب شد اکثراً صبحانه به داخل سطح زباله انداخته شود و تمام زائران به مدیر کاروان اعتراض داشتند و ایشان فقط به یک عذرخواهی ساده اکتفا کرد.
این گفت‌وگوها تنها گوشه از مشکلات زائران همدانی در راه زیارت عتبات عالیات از استان تا مهران و بالعکس است و این را می‌طلبد که مسئولان حج و زیارت استان و شرکت شمسا که به عنوان متولیان زیارت و سفرهای زیارتی حج عمره، تمتع، عتبات عالیات و سوریه همیشه به عنوان نمونه در کشور مطرح بوده و هستند نظارت بیشتری در زمینه رفاه حال زائران استان همدان باشند.
انتهای پیام/ج10
این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول