اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

تعلیم و تربیت  /  آموزش و پرورش

اختصاصی/ قربان با اشاره به رویکرد "تفکر فلسفی" در دوره دبستان خبر داد:

اجرای "پژوهش‌های قرآنی" در پایه چهارم و پنجم دبستان از امسال

خبرگزاری فارس: معاون آموزش ابتدایی وزیر آموزش و پرورش با اشاره به پیگیری رویکرد «تفکر فلسفی» در دوره دبستان، گفت: امسال طرح «پژوهش‌های قرآنی» در پایه چهارم و پنجم دبستان اجرا می‌شود.

اجرای "پژوهش‌های قرآنی" در پایه چهارم و پنجم دبستان از امسال
فاطمه قربان، معاون آموزش ابتدایی وزیر آموزش و پرورش در گفت‌وگو با خبرنگار اجتماعی باشگاه خبری فارس «توانا» با اشاره به مهمترین برنامه‌های این معاونت در سال تحصیلی جدید اظهار داشت: امسال اجرای طرح «پژوهش‌های قرآنی» در پایه چهارم و پنجم دبستان مدنظر قرار گرفته و دستورالعمل اجرایی آن نیز به زودی به استان‌ها ابلاغ می‌شود و هدف از اجرای آن نیز، انس دانش‌آموزان با این کتاب الهی است.

وی افزود: با توجه به اینکه از پایه اول تا سوم ابتدایی با اجرای طرح «همگام با قرآن» بر روی برنامه‌های روخوانی و روانخوانی قرآن کریم تأکید می‌شود، بنابراین دانش‌آموزی که سال سوم ابتدایی را به پایان رسانده است، باید روخوانی قرآن کریم را به خوبی یاد گرفته باشد تا پس از آن در پایه چهارم و پنجم به پژوهش‌های قرآنی بپردازد.

قربان درباره محتوای پژوهش‌های قرآنی دانش‌آموزان دبستانی گفت: از آنجا که انس با قرآن کریم در کودکان عمدتاً از راه «داستان‌های قرآنی» امکان‌پذیر است، به همین دلیل سمت و سوی این طرح نیز این است که دانش‌آموزان با استفاده از داستان‌های قرآنی، مفاهیم قرآنی مانند «محبت، عدالت، نوع‌دوستی، احترام به دیگران و نیکی به پدر و مادر» را که سازنده اخلاق و رفتار انسان‌هاست، فرا گرفته و در وجود خود نهادینه کنند.

معاون آموزش ابتدایی وزیر آموزش و پرورش خاطرنشان کرد: در واقع در این طرح از روش‌های غیرمستقیم استفاده می‌شود و تفاوت آن با طرح‌های گذشته در این است که با این شیوه تلاش می‌شود تا قرآن در بطن زندگی روزمره بچه‌ها وارد شود، نه اینکه فقط برای یک زنگ خاص یا اوقات فراغت اجرا شود.

* اجرای "پژوهش‌های قرآنی" در خلال درس‌ها با مشارکت خانواده‌ها

وی در خصوص شیوه اجرای طرح از سوی آموزگاران اظهار داشت: باید بپذیریم که در دوره ابتدایی یک معلم مستقل با عنوان «معلم قرآن» به تنهایی نمی‌تواند بچه‌ها را مانوس و عاشق قرآن کند؛ به همین خاطر قرآن‌پژوهی از طریق معلم ثابت همان پایه دنبال خواهد شد و اجرای آن نیز مانند طرح «جشنواره جابر بن‌ حیّان» در بطن درس‌ها انجام می‌شود.

قربان اضافه کرد: با توجه به اینکه با اجرای ارزشیابی توصیفی روش‌های آموزش تغییر کرده است، بنابراین معلم می‌تواند از ساعت‌های رسمی تعریف شده برای دروس و با همفکری و همکاری خانواده‌ها، پژوهش‌های قرآنی را در کلاس اجرایی کند و خود تنها نقش «راهنما» را برعهده داشته باشد.

* تربیت دبستانی‌ها با "تفکر فلسفی"

وی در ادامه با اشاره به رویکرد «پژهش‌محوری و تفکر فلسفی» در آموزش دبستانی‌ها، تصریح کرد: هدف از دنبال کردن این رویکرد در دوره ابتدایی این است که دانش‌آموزان اندیشه‌ورزی و روش‌های حل مسئله و نیز تفکر منطقی در مواجهه با اجتماع را یاد بگیرند.

معاون آموزش ابتدایی وزیر آموزش و پرورش تأکید کرد: در این رابطه، آموزش تئوری‌های فلسفی به هیچ عنوان مدنظر نیست.
انتهای پیام/
این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول