اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

تعلیم و تربیت  /  آموزش و پرورش

بررسی عملکرد مدارس قرآنی/عضو کمیسیون آموزش مجلس:

فعالیت‌های قرآنی آموزش و پرورش در روند تحصیل دانش‌آموزان لحاظ نمیشود

خبرگزاری فارس: عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس گفت: برنامه‌های قرآنی که آموزش و پرورش برای نسل کودک و نوجوان در نظر می‌گیرد، باید در سرنوشت تحصیلی آنها لحاظ شود یعنی نباید به عنوان یک کار فوق برنامه‌ تلقی شود اما در حال حاضر برخلاف این است.

فعالیت‌های قرآنی آموزش و پرورش در روند تحصیل دانش‌آموزان لحاظ نمیشود
نورالله حیدری، عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس در گفت‌وگو با خبرنگار اجتماعی باشگاه خبری فارس «توانا» با اشاره به ارزیابی خود از نقاط قوت و ضعف مدارس قرآنی، اظهار داشت: با راه‌اندازی این مدارس حرکت مطلوبی انجام شد و وزیر آموزش و پرورش، برنامه هدف‌گذاری شده نسبتاً‌ مفیدی را در دستور کار خود قرار داد که شامل برجسته کردن فعالیت‌های قرآنی در مدارس و ایجاد سازوکار لازم برای این موضوع بود.

وی به نقاط مثبت دیگر اجرای یک‌ساله طرح مدارس قرآنی اشاره کرد و افزود: آموزش و پرورش به عنوان یک متولی، در خصوص محتوای فعالیت‌های قرآنی، هدف‌گذاری کرده است و برای این مسئله به هدایت فعالیت‌های میان مدت و بلند مدت خود به سمت فعالیت‌های قرآنی روی آورده است.

عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس تصریح کرد: خارج کردن آموزش قرآن از یک کتاب خاص و تعمیم آن به سایر برنامه‌ها به عنوان یک فعالیت پررنگ فوق برنامه‌، از سایر نقاط مثبت این طرح مهمتر است که باید از این فعالیت‌های مثبت قرآنی حمایت صورت گیرد که ما در کمیسیون آموزش مجلس از این طرح حمایت می‌کنیم.

حیدری با بیان اینکه نباید طرح مدارس قرآنی تضعیف شود و در حقیقت باید به تقویت آن پرداخت، گفت: پیشنهادات و ارزیابی‌هایی که ما در خصوص این طرح داریم، برای تقویت و تحکیم آن است.

وی با بیان اینکه این طرح با وجود محاسن زیاد، به طور طبیعی نارسایی و کاستی‌هایی نیز دارد، اظهار داشت: این کار از نظر سازمانی تعریف نشده و وضعیت نیروی انسانی آن هم به همین صورت است و با توجه به اینکه ساعات برگزاری کلاس‌ها در خارج از وقت اداری است، باید شرایط خاص آن فراهم شود.

عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس اضافه کرد: باید مدارس قرآنی را به عنوان یکی از برنامه‌های‌ ثابت آموزش و پرورش قرار دهیم تا با رفتن یک وزیر، تغییری در فعال بودن این مدارس ایجاد نشود و به عنوان یکی از برنامه‌های دارای پایه و اساس آموزش و پرورش قرار گیرد چرا که در حال حاضر این مدارس تابع سلایق مختلف است.

وی عنوان کرد: مدارس قرآنی باید در مجاری داخل و خارج آموزش و پرورش، به عنوان یک برنامه ثابت و مورد قبول نهادینه شود تا هیچ‌گاه لرزان و شکننده نشود که این مسئله بسیار مهم است.

حیدری با اشاره به ضعف‌های دیگر مدارس قرآنی، تأکید کرد: نکته دیگر در خصوص اساتید این مدارس است که باید در مورد آنها گزینش مطلوبی انجام شود تا کسانی که در آن فعالیت می‌کنند، دقت و انگیزه لازم را داشته باشند و به خصوص از اخلاق قرآنی برخوردار باشند.

وی خاطرنشان کرد: برنامه‌های قرآنی که آموزش و پرورش برای نسل کودک و نوجوان در نظر می‌گیرد، باید در سرنوشت تحصیلی آنها لحاظ شود یعنی نباید به عنوان یک کار فوق برنامه‌ تلقی شود اما در حال حاضر برخلاف این است.

عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس بیان داشت: انتظار می‌رود که «قرآن» در بطن کارهای آموزشی و تربیتی قرار گیرد، نه به عنوان یک کار حاشیه‌ای، که در این صورت یک خطر بزرگ محسوب می‌شود؛ در حقیقت باید اصل بر مهارت قرآنی قرار گیرد و کتاب‌های دیگر در فرع باشد اما مدارس قرآنی ممکن است این خطر را در پی داشته باشند.
انتهای پیام/
این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول