اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

تعلیم و تربیت  /  آموزش و پرورش

پس از 6 سال نهادهای متولی برای گسترش حجاب و عفاف چه کرده‌اند؟ /4

آموزش حجاب به معلمان/ نمایش موفقیت زنان محجبه در فعالیت‌‌های اجتماعی

خبرگزاری فارس: نمایش موفقیت‌های اجتماعی زنان محجبه، تربیت 50 هزار مربی حجاب و ترویج فرهنگ عفاف و حجاب برای معلمان زن از اقدامات بسیج در راستای گسترش فرهنگ حجاب و عفاف است.

آموزش حجاب به معلمان/ نمایش موفقیت زنان محجبه در فعالیت‌‌های اجتماعی
به گزارش خبرنگار زنان باشگاه خبری فارس «توانا»، بسیج یکی از نهادهای مسئول در قانون گسترش فرهنگ حجاب و عفاف مصوب سال 84 است و در این راستا 6 وظیفه را بر عهده دارد.

طبق برسی‌های انجام شده بسیج توانسته است رتبه نخست را در زمینه گسترش فرهنگ حجاب و عفاف کسب کند اما چه اقداماتی از سوی این نهاد انجام شده که موجب شده است بسیج جزء نهادهای برتر در قانون گسترش حجاب و عفاف باشد؟

* بسیج چه وظایفی بر عهده دارد؟

1- نیروهای بسیجی باید پس از کسب آموزش‌های لازم در ابعاد نظارت اعم از محسوس و غیر محسوس جامعه و مراکزی مانند «مدارس، دانشگاه‌ها، مساجد و محلات و ادارات» درباره مسئله حجاب بر اساس ضوابط قانونی اقدام کنند.

2 - اطلاع رسانی در بخش عفاف توسط نیروی مقاومت بسیج از طرق مختلف.

3 - انجام کارهای فرهنگی و ارزشی در جامعه با توجه به فرهنگ عفاف.

4 - همکاری بسیج به عنوان معتمد و ضابط قوه قضائیه و ناجا در اماکن عمومی جامعه.

5 - ترویج فرهنگ عفاف در محیط‌های مأموریتی خود نظیر «ادارات، سازمان‌ها و کارخانجات» در بین کارمندان، شاغلان و مراجعه کنندگان.

6 - آسیب‌شناسی بدحجابی و ابتذال فرهنگی با انجام فعالیت‌های پژوهشی و تحقیقاتی.

این موارد جزء وظایف بسیج در جهت گسترش فرهنگ عفاف و حجاب در جامعه است اما در این راستا چه اقداماتی انجام شده است؟

*نمایش موفقیت زنان محجبه در فعالیت‌های اجتماعی

مریم ورزدار مسئول آموزش و پژوهش بسیج جامعه زنان در گفت‌و‌گو با خبرنگار زنان باشگاه خبری فارس «توانا» در‌ خصوص اقدامات بسیج جامعه زنان در راستای قانون گسترش حجاب و عفاف اظهار می‌کند: در جهت اجرای وظیفه نخست یعنی کسب آموزش‌های لازم توسط نیروهای بسیجی و فعالیت در رابطه با مسئله حجاب بر اساس ضوابط قانونی باید گفت عفاف و حجاب یکی از موضوعات محوری حلقه‌های صالحین است و در دوره‌های آموزشی فرماندهان پایگاه‌ها، حوزه‌ها و مسئولان کانون‌ها عناوین و دانستنی‌های حجاب در گفتمان توحید و گفتمان لیبرالیستی، روش‌های تربیتی دینی و حجاب، رابطه حجاب و سلامت روانی زنان و زن طراز انقلاب اسلامی گنجانده شده است.

وی افزود: در زمینه اطلاع‌رسانی در بخش عفاف توسط نیروی مقاومت بسیج پیشرفت 100 درصدی داشتیم و از طریق روش‌های مختلفی همچون برپایی نمایشگاه تخصصی و فروش کتاب زن و خانواده، برگزاری همایش‌های عفاف و حجاب در سراسر کشور، تولید و توزیع 3 هزار و 500 سری نمایشگاه «حریم ریحانه» با موضوع عفاف و حجاب و توزیع در سراسر کشور، برگزاری جشنواره تولیدات زنان در حوزه رسانه با محوریت حجاب و عفاف و با هدف معرفی رسانه‌های مکتوب، دیجیتالی و رسانه‌های دیداری و شنیداری در حوزه عفاف و حجاب و راه‌اندازی بخش سایت عفاف و حجاب، ارائه مقالات و معرفی کتاب و اخبار تخصصی عفاف و حجاب برای ارتباط با مربیان عفاف و حجاب در سراسر کشور اقدام کرده‌ایم.

مسئول آموزش و پژوهش بسیج جامعه زنان با بیان اینکه در رابطه با اقدامات فرهنگی و ارزشی در جامعه با توجه به فرهنگ عفاف برنامه‌های متنوعی را اجرا کرده‌ایم، گفت: برگزاری نشست‌های تخصصی عفاف و حجاب در قالب حلقه‌های صالحین در سراسر کشور، اجرای طرح تسنیم، چاپ و توزیع کتاب «اربعین حجاب»، تولید و توزیع یک هزار سری نمایشگاه «زن مسلمان» با هدف به تصویر کشیدن فعالیت‌های اجتماعی زنان محجبه و تولید سریال 14 قسمتی «با من قرار بگذار» در موضوع عفاف و حجاب با مشارکت مرکز امور زنان و خانواده ریاست جمهوری از جمله اقدامات فرهنگی و ارزشی برای گسترش فرهنگ عفاف در جامعه بود.

وی ادامه داد: چهارمین وظیفه‌ای که طبق قانون گسترش فرهنگ حجاب و عفاف بر عهده بسیج قرار دارد، همکاری به عنوان معتمد و ضابط قوه قضائیه و ناجا در اماکن عمومی جامعه است که تا کنون در این زمینه اقدامات مشترک بسیاری را با این نهادها اجرا کرده‌ایم.

*آموزش فرهنگ حجاب به مربیان زن در قالب طرح مشکوة

ورزدار عنوان کرد: بسیج در راستای ترویج فرهنگ عفاف در محیط‌های مأموریتی خود به برگزاری برنامه‌های مختلفی همچون دوره تکمیلی آموزش شبکه خوشه‌ای برای مربیان برتر به تعداد 3 هزار نفر، ترویج فرهنگ عفاف و حجاب در بسیج کارمندان در قالب همایش، ترویج فرهنگ عفاف و حجاب (طرح مشکوة) برای معلمان زن، برپایی همایش نقد حقوق زنان و خانواده از دیدگاه غرب ویژه بسیجیان حقوقدان و قرار دادن موضوع حجاب و آسیب‌شناسی عملکرد سازمان‌های دولتی و غیردولتی و مباحث مربوط به شیوه‌های ترویج عفاف و حجاب به عنوان متون آموزشی دوره توانمندسازی مسئولان، اقشار و مدیران بسیج جامعه زنان در سراسر کشور اقدام کرده است.

مسئول آموزش و پژوهش بسیج جامعه زنان با اشاره به اینکه آسیب‌شناسی بدحجابی و ابتذال فرهنگی با انجام فعالیت‌های پژوهشی و تحقیقاتی جزء وظایف بسیج جامعه زنان است، گفت: انجام فعالیت‌های پژوهشی با موضوع عفاف و حجاب در پژوهشکده مجازی عفاف و تألیف کتب آموزشی در موضوع عفاف و حجاب از اقدامات بسیح در راستای آسیب شناسی بدحجابی است.

* آیا تربیت 50 هزار مربی حجاب برای جذب جوانان حجاب گریز می‌تواند موفق عمل کند؟

به گزارش توانا، مدارس و دانشگاه‌های کشور از محیط‌های تأثیر گذار در گسترش فرهنگ حجاب و عفاف هستند و از آنجا که به طور مستقیم با نوجوانان و جوانان در ارتباط هستند، می‌توانند فلسفه حجاب و عفاف را برای آنها نهادینه کنند؛ از این رو بسیج جامعه زنان اقدام به تربیت 50 هزار مربی حجاب و عفاف کرده است تا با حضور در مساجد، مدارس و دانشگاه‌ها پاسخگوی شبهات جوانان بوده و آنها را به سمت حجاب جذب کند.

اما باید منتظر باشیم و مشاهده کنیم که تربیت این افراد تا چه حد می‌تواند در جذب جوانان حجاب گریز مؤثر باشد؟ آیا این مربیان آنقدر به لحاظ اطلاعات غنی شده‌‌اند تا بتوانند خارج از کلیشه‌های مطرح و با استفاده از مفاهیم نو جوان دین‌گریز امروزی را به سمت حجاب جذب کنند؟

انتهای پیام/
این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول