اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

رئیس کل بانک مرکزی:

2 نرخی بودن ارز فسادآور است

خبرگزاری فارس: رئیس کل بانک مرکزی گفت: بانک مرکزی از دونرخی بودن ارز حمایت نمی‌کند چرا که معتقد است این کار فسادآور است.

2 نرخی بودن ارز فسادآور است
محمود بهمنی در حاشیه دیدار با صنعتگران و کارآفرینان استان اردبیل در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در اردبیل اظهار داشت: ما طرفدار یکسان‌سازی نرخ ارز در کشور هستیم و معتقدیم هر چقدر به این سمت حرکت کنیم، برخی از معضلات و مشکلات بخش تولید، صنعت و رقابت‌پذیری ما نیز کمتر می‌شود.
وی اضافه کرد: مشکلات چند روزه به وجود آمده در افزایش نرخ ارز به دلیل برخی فشارها و تهدیدها بوده که به سرعت و با اقدامی به موقع آنها را برطرف کرده‌ایم و در حال حاضر هیچ مشکلی در عرضه و ارائه ارزهای معتبر نداریم.
این مسئول خاطرنشان کرد: بانک مرکزی در حد توان خود و تا دو برابر منابع استان می‌تواند اعتبار اختصاص دهد اما دیگر قادر نیستیم 30 برابر مصرف خود منابع تهیه کنیم.
بهمنی ایجاد خط اعتباری جدید و ویژه را به بخش‌های مختلف منوط به همکاری در پرداخت معوقات بانکی اعلام کرد و بیان داشت: بانک مرکزی که بدون پشتوانه نمی‌تواند اسکناس چاپ کرده و به تورم دامن بزند بلکه بانک مرکزی با سرمایه‌گذاری‌های صاحبان تولید و صنعت می‌تواند اعتباراتی را به بانک‌ها تزریق و به طور غیرمستقیم از تشدید تورم جلوگیری کند.
وی به تلاش‌های انجام شده برای رسیدن به نرخ تک‌رقمی تورم موجود در جامعه اشاره و تصریح کرد: با تلاش‌های دو ساله تورم از 29.5 درصد با اجرای قانون هدفمند کردن یارانه‌ها به 16 و یا 17 درصد رسیده و ما باید منابع خود را طوری تنظیم کنیم که جامعه در آرامش بوده و به تورم دامن زده نشود.
رئیس کل بانک مرکزی گفت: هیچ مانعی در کشور در حوزه ذخایر وجود ندارد به طوری که کشورمان حرف اول را در ذخایری همچون گاز و منابع زیرزمینی می‌زند.
بهمنی افزود: با توجه به تحریم‌ها با مشکل انتقال پول از طریق بانک‌ها به حساب صادرکنندگان و واردکنندگان مواجه هستیم اما فعالان این بخش می‌توانند با باز کردن حساب‌های ارزی و حواله‌ها به جای السی به تبادلات خود ادامه دهند.
وی با یادآوری اینکه در بودجه سال جاری فروش نفت 81.5 دلار در هر بشکه تعیین شده بود اضافه کرد: این رقم به 112 دلار رسیده است.
این مسئول اظهار داشت: در حال حاضر فروش نفت با قیمت 112 دلار انجام می‌شود و ما 30 دلار اضافه هر بشکه را به عنوان ذخیره ارزی نگه داشته و در صورت نیاز در بخش‌های مختلف برای سرمایه‌گذاری و تخصیص اعتبار لازم به کارگیری می‌کنیم.
بهمنی در پایان سخنان خود اذعان داشت: ما در شرایطی هستیم که فروش ارز ما سال قبل به مراتب بیشتر از واردات بوده به طوری که در این زمینه با قاچاقچیان واردکننده کالا که به این شبکه بی‌نظمی تزریق کرده‌اند برخورد شده است.
انتهای پیام/م20
این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول