اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

دبیر منطقه 7 کمیسیون حقوق بشر اسلامی:

مجاهدان مشروطه در مسیر اعتلای حقوق بشر و عدالت بودند

خبرگزاری فارس: دبیر منطقه 7 کمیسیون حقوق بشر اسلامی گفت: ستارخان و باقرخان و همه مجاهدان از دوره مشروطیت گرفته تا انقلاب و جنگ تحمیلی، همگی در مسیر اعتلای ایران اسلامی، حقوق بشر و عدالت قدم برداشته‌اند.

مجاهدان مشروطه در مسیر اعتلای حقوق بشر و عدالت بودند
به گزارش خبرگزاری فارس از  تبریز به نقل از روابط عمومی منطقه هفت کمیسیون حقوق بشر اسلامی، وحید کاظم‌زاده با اشاره به اینکه ستارخان، شهید باکری زمان خود بوده است، اظهار داشت: تجلیل از فرماندهان، قهرمانان ملی و شخصیت‌های افتخار آفرین هر ملت، ضمن اینکه تجلیل از تلاشها و رشادت‌های آن چهره‌های درخشان است، از سویی دیگر الگویابی و ارائه آن به نسل جوان، نوجوان و آرمانگراست.
وی با بیان اینکه در تاریخ آذربایجان، سرداران، دلیرمردان و بزرگانی چون قائم مقام فراهانی، میرزا تقی خان امیرکبیر، ستارخان، باقرخان، شیخ محمدخیابانی، ثقة الاسلام، کلنل محمد تقی‌خان پسیان، شهید مهدی باکری، شهید علی تجلایی، شهید حمید باکری، شهید شفیع‌زاده و شهید یاغچیان، الهام بخش بسیاری از حرکت‌ها و انقلاب‌های فردی و اجتماعی شده‌اند، ادامه داد: آذربایجان الگوهای شایسته در تاریخ خود برای معرفی به نسل جوان دارد و به گواهی تاریخ، شجاع‌مردان و شیرزنان آذربایجان در همه آوردگاه‌های علمی، سیاسی، فرهنگی و رزمی هماره از پیشتازان و طلایه داران به شمار می‌آیند.
دبیر منطقه هفت کمیسیون حقوق بشر اسلامی با بیان اینکه عرصه‌های مختلف زندگی و برهه‌های گوناگون تاریخ، ده‌ها قهرمان در پهنه آذربایجان تربیت کرده که هر کدام در عصر خود و حتی در عصر کنونی الگویی شایسته برای پیروی و انسان‌سازی هستند، افزود: تلاش‌ها و مجاهدت‌های عالمانه و مبارزات افتخار آمیز هر یک از این نامداران همچون ستارخان سردار ملی، درس‌هایی غنی و پرمحتوا برای نوجوانان و جوانان و سایر اقشار این مرز و بوم، می‌تواند باشد.
وی ادامه داد: در یک نگاه کلی می‌توان گفت این الگوها بهترین دروس عملی برای ساختن انسان‌های پرتلاش و مؤمن و وطن دوست و شجاع است که می‌توانند الگویی برای مجاهدت در راه استقلال، ایجاد عدالت و آزادی، تحقق حقوق بشر و اعتلای ایران اسلامی باشند.
کاظم‌زاده با بیان اینکه خانه ستارخان، تنها خانه تسلیم نشده ‌ایران به دشمن در زمان استبداد سیاه محمدعلی شاهی و حمله روس به ایران بود، ادامه داد: ستارخان همان کسی است که در جواب کنسول روس (پاختیانوف) در تبریز که خواستار تأمین جانی و مالی وی و پناه بردن به سفارت روس شده بود گفته بود «من می‌خواهم هفت دولت زیر سایه بیرق امیرالمومنین علی (ع) باشند و شما از من می‌خواهید زیر بیرق روس بروم، هرگز چنین کاری نخواهد شد».
وی ادامه داد: چنانچه تارخ گواه بود، سردار ملی در سخت‌ترین روزهای انقلاب مشروطیت، یک تنه بر دل دشمن زد و فقط با 17 نفر از خانه اش در محله امیرخیز تبریز (تنها خانه‌ تسلیم نشده ‌ایران) یا علی گویان به کوچه‌ها تاخت و هنوز ساعاتی از این خیزش و حمله برق آسای او و یارانش نگذشته بود که تبریز، نسیم خوش آزادی را استشمام کرد و پرچم ایران بر فراز بام‌ها افراشته شد و هر جا که پرچم‌های سفید تسلیم یا بیرق‌های حمایتی روس و انگلیس نصب شده بودند، بر خاک افتادند.
دبیر منطقه هفت کمیسیون حقوق بشر اسلامی با بیان اینکه ستارخان و باقرخان به دنبال اسقلال و قطع وابستگی ایران از دست اجانب روس و انگلیس بوده و هرگز به فکر جدایی طلبی و هرگونه افکار مذبوحانه دیگری نبودند تا دستاویز تعدادی انگشت شمار باشند، ادامه داد: باید تلاش کنیم ستارخان و باقرخان را چنانچه بودند به مردم معرفی کنیم و از هرگونه افراط و تفریط در این زمینه اجتناب نکنیم.
انتهای پیام/م30
این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول