اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

اقتصادی  /  بیمه و بانک

عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس در گفت‌وگو با فارس:

ضعف نظارتی و عدم برخورد جدی عامل تکرار اختلاس‌ در سیستم بانکی است

خبرگزاری فارس: عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس ضمن ارائه پیشنهاداتی برای تقویت سیستم نظارتی در کشور گفت: سیستم نظارتی در بانکها ضعیف است.

ضعف نظارتی و عدم برخورد جدی عامل تکرار اختلاس‌ در سیستم بانکی است
جعفر قادری در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس در پاسخ به اینکه چرا هر چند سال یک‌بار شاهد اختلاس‌های بزرگ در سیستم بانکی کشور هستیم؟ گفت: سیستم بانکی کشور از نبود نظارت کامل و کافی رنج می‌برد و در این زمینه مشکلات ویژه‌ای وجود دارد.
عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس افزود: برخورد با متخلفین هم به طور مناسب انجام نمی‌شود، بنابراین در صورت شناسایی متخلف به صورت جدی با آنها برخورد نشود بحث‌ اختلاس همچنان تکرار می‌شود.
وی افزود: در کشور قوانین محکم برای جلوگیری از چنین اختلاس‌هایی وجود دارد، اما به دلیل فقدان نظارت‌ کافی و برخورد مناسب با متخلفین چنین مواردی همچنان تکرار می‌شود در صورتی که در کشورهای دیگر شاید قوانین موجودشان چون به طور کامل اجرا می‌شود به اندازه کشور ما شاهد چنین اختلاس‌هایی نیستند.
قادری افزود: بخش نظارتی باید به وظیفه ذاتی خودش درست عمل کند و شاید به دلیل تعدد سیستم‌های نظارتی در کشور است که همواره شاهد چنین ضعف‌هایی در کشور هستیم که قادر نیست وظیفه خود را به خوبی عمل کند.
قادری در پاسخ به اینکه آیا تبانی‌های سیاسی عامل کمرنگ شدن سیستم‌های نظارتی است، گفت: اگر نظارت درست و قانونی باشد تبانی نمی‌تواند موجب بروز مشکلات نظارتی در کشور شود اما متأسفانه جریانات سیاسی ظرفیت‌هایی در کشور دارند که به ناحق فضاهای رقابتی و سیاسی ایجاد می‌کنند و به دلیل ضعیف بودن سیستم های نظارتی در بسیاری موارد نظرات خود را تحمیل می‌کنند.
نماینده مردم شیراز در پاسخ به اینکه دلیل ضعف سیستم نظارتی در کشور  چیست؟ گفت: نیاز است ابزارهای نظارتی درست‌تر تعریف شود، از تکنولوژی‌های مناسبی هم در این زمینه مانند سیستم‌های رایانه‌ای به درستی استفاده شود.
قادری افزود: لازم است در عین حالی که آزادی عمل به مدیران داده می‌شود به آنها در خصوص شفافیت و وضوح آمارها و اطلاعات تأکید شود.
قادری ادامه داد: در کشور ما بسیاری از اطلاعات چه در سیستم دولتی و خصوصی محرمانه تلقی می‌شود در حالی که لازم است افکار عمومی از طریق بسیاری از ابزارهای الکترونیکی در جریان آمارها و اطلاعات باشد.
عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس با بیان اینکه به گفته مقام معظم رهبری "شیشه را با دستمال کثیف پاک نمی‌کنند" تصریح کرد: گزینش‌هایی که در سیستم‌های دولتی انجام می‌شود باید درست و منطقی باشد زیرا در صورتی که خود ناظران آدم‌‌های درست و سالمی نباشند قادر به نظارت کارهای دیگران نخواهند بود.
نماینده مردم شیراز در مجلس تأکید کرد: در سیستم‌های دولتی و خصوصی باید حداقل نیازهای پرسنل تأمین شود زیرا اکثر این خلاف‌ها به دلیل نیاز است.
انتهای پیام/م
این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول