اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

سیاست خارجی  /  سایر حوزه ها

پاسخ نمایندگی ایران در سازمان ملل به سر مقاله روزنامه واشنگتن پست

خبرگزاری فارس: نمایندگی ایران نزد سازمان ملل متحد در نیویورک به سر مقاله منتشر شده در روزنامه واشنگتن پست در خصوص فعالیت‌های هسته‌ای ایران توضیحاتی ارائه داد.

پاسخ نمایندگی ایران در سازمان ملل به سر مقاله روزنامه واشنگتن پست
به گزارش خبرگزاری فارس، نمایندگی جمهوری اسلامی ایران نزد سازمان ملل متحد در نیویورک به سر مقاله منتشر شده در روزنامه واشنگتن پست توضیحاتی ارائه داد که در ستون نظرات وارده این روزنامه به چاپ رسیده است.
عنوانی که این روزنامه برای این مطلب برگزیده است، «تهدید هسته‌ای ایران: افسانه یا واقعیت» بوده و متن آن به قرار زیر است:

تهدید هسته‌ای ایران: افسانه یا واقعیت
واشنگتن پست، 14 سپتامبر 2011(23 شهریور ماه 1390)،  

برنامه هسته‌ای ایران کاملاً صلح آمیز، شفاف و مطابق با موازین و پادمان‌های آژانس بین‌المللی انرژی هسته‌ای بوده و هست. بعلاوه و بر خلاف برخی ادعاهای مغرضانه، تاکنون هیچ دلیل مستدل یا مدرک معتبری مبنی بر انحراف اهداف صلح آمیز برنامه هسته‌ای ایران ارائه نشده است. 
بر خلاف ادعای سر مقاله مورخ 7 سپتامبر 2011 روزنامه واشنگتن پست با عنوان «کوچک‌ نمایی خطر هسته‌ای ایران» مبنی بر غیر موجه بودن فعالیت‌های غنی سازی بیست درصدی اورانیوم در ایران، توجه خوانندگان و مدیران آن روزنامه را به این واقعیت جلب می‌کنم که سوخت تولید شده برای ادامه کار راکتور تحقیقاتی تهران که رادیو داروهای مورد نیاز صدها بیمارستان در سراسر ایران را تامین می‌کند، ضروری است و سلامتی هزاران بیمار ایرانی به آن وابسته است. 

همچنین مایه تأسف است که در سرمقاله مذکور از ترور غیرانسانی و ناجوانمردانه دانشمندان هسته‌ای ایران بعنوان «داستان‌هایی شورانگیز» یاد شده و تلویحاً از آن حمایت شده است؛ و نیز این حقیقت نادیده گرفته شده که ایران بعنوان عضو آژانس بین‌المللی انرژی هسته‌ای و یکی از امضا کنندگان معاهده منع اشاعه هسته‌ای، همانند سایر کشورهای عضو، از حق داشتن چرخه کامل سوخت هسته‌ای برخوردار است و هیچ عاملی حتی اقدامات خرابکارانه نظیر تحریم‌های غیرقانونی، ویروس‌های رایانه‌ای و ترور دانشمندان هسته‌ای نمی‌تواند آن را از این حق محروم کند. 

نیازی به توضیح نیست که ایران فشارهای سیاسی مدعی نیت خوانی از اهداف برنامه صلح آمیز هسته‌ای خود را که مملو از خیال پردازی‌های مغرضانه است، غیر قابل قبول دانسته و تسلیم آنها نخواهد شد. 

باید به مقاله مشترک 6 سفیر سابق اروپایی در ایران اشاره کرد که متفق القول اعلام کرده‌اند غنی سازی اورانیوم از حقوق قانونی ایران بوده است و جمهوری اسلامی ایران با این کار تعهدات بین‌المللی خود را نقض نکرده است. 

در مجموع، سر مقاله مذکور تلاش داشته است تا حقوق و مزایای کشورهای عضو معاهده منع اشاعه هسته‌ای را بر اساس اصول حقوق بین‌الملل را نادیده بگیرد. اصول و قوانینی که به جمهوری اسلامی ایران اجازه می‌دهد به فعالیت‌های هسته‌ای قانونی و صلح آمیز خود ادامه دهد.

نویسنده: مسئول مطبوعاتی نمایندگی دائم ایران نزد سازمان ملل متحد در نیویورک
 
انتهای پیام/
این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول