اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

فرهنگ

فارس از آغاز سال جدید تحصیلی حوزه‌های علمیه تهران گزارش می‌دهد؛

تأکید مدیران حوزوی کشور بر رونق هر چه بیشتر حوزه‌ علمیه تهران

خبرگزاری فارس: آیت‌الله مکارم شیرازی، ضمن اشاره به جمعیت 9 هزار نفری طلاب حوزه‌های علمیه تهران، این تعداد طلبه را متناسب جایگاه و نیازهای کلان‌شهر تهران ندانست و بر انجام برنامه‌ریزی اصولی برای رفع این نقیصه تأکید کرد.

تأکید مدیران حوزوی کشور بر رونق هر چه بیشتر حوزه‌ علمیه تهران
به گزارش خبرنگار آیین و اندیشه خبرگزاری فارس، سال جدید تحصیلی حوزه‌های علمیه استان تهران، پیش از ظهر دیروز (پنجشنبه) با حضور آیت‌الله ناصر مکارم شیرازی، حجج اسلام «علی‌اکبر رشاد» رییس شورای مدیریت حوزه‌های علمیه استان تهران، «محمودرضا جمشیدی» مدیر مرکز حوزه‌های علمیه خواهران، «سیدباقر خسروشاهی» مدیر حوزه‌های علمیه استان تهران و «زهرا راستی» مدیر مرکز مدیریت حوزه‌های خواهران استان تهران، «مرتضی تمدن» استاندار تهران، آیت‌الله سیداحمد خاتمی و حجت‌الاسلام کاظم صدیقی، ائمه جمعه تهران، حجت‌الاسلام سیدحسن خمینی، تولیت حرم مطهر امام خمینی(ره) و جمعی از مدیران، اساتید و طلاب حوزه‌های علمیه تهران در حرم مطهر امام خمینی(ره) به صورت رسمی آغاز شد.

* آیت‌الله مکارم شیرازی: تعداد طلاب تهران متناسب با شأن این شهر نیست

آیت‌الله مکارم شیرازی در ابتدای این مراسم اظهار داشت: دین اسلام در محیطی شکل گرفت که جاهلیت عرب و بت‌پرستان در آن زندگی می‌کردند و خبری از علم و دانش نبود. این اشتباه است که بعضی‌ها فقط «قرآن» را معجزه پیامبراکرم(ص) می‌دانند بلکه رویش علم از چنین محیطی، خود نشان‌گر معجزه‌ای از پیامبر(ص) بود.
وی افزود: علم به معنای عام کلمه از نظر زمان و مکان نامحدود است و کسب علم هم یعنی به دست آوردن علومی که مورد نیاز بشر در روی کره زمین است و فقط شامل علم دین نمی‌شود.
این مرجع شیعیان جهان خاطرنشان کرد: علم و دانش، گمشده انسان با ایمان است و علم وطن ندارد. حوزه از زمان پیامبراکرم(ص) تشکیل شد و در واقع از زمانی آغاز شد که آیه «نفر» (وَمَا كَانَ الْمُؤْمِنُونَ لِيَنفِرُواْ كَآفَّةً فَلَوْلاَ نَفَرَ مِن كُلِّ فِرْقَةٍ مِّنْهُمْ طَآئِفَةٌ لِّيَتَفَقَّهُواْ فِی الدِّینِ وَلِيُنذِرُواْ قَوْمَهُمْ إِذَا رَجَعُواْ إِلَيْهِمْ لَعَلَّهُمْ يَحْذَرُونَ / 122 توبه) نازل شد و پیامبر(ص) رسماً اعلام کرد که عده‌ای مشغول فراگیری علوم دینی بشوند و عده‌ای هم به جهاد بپردازند.
آیت‌الله مکارم‌ شیرازی بیان داشت: اولین حوزه علمیه در محضر پیامبر(ص) تشکیل شد و «مسجد کوفه» نیز دومین حوزه بود؛ مسلمانان ریشه‌دارترین دانشگاه‌های علمی را دارند البته ضرورت وجود حوزه‌های علمیه در سراسر جهان بیشتر است.
وی ابراز داشت: انقلاب اسلامی از حوزه‌های علمیه برخاست و اگر مرجعیت امام خمینی(ره) نبود انقلاب اسلامی به ثمر نمی‌رسید.
این استاد حوزه قم تصریح کرد: حوزه‌های علمیه در ایجاد، بقا و حفظ انقلاب اسلامی نقش بسیار مؤثری دارند؛ تهران از موقعیت‌های ویژه‌ای از جمله مرکز ثقل مدیریت کشور، محل تصمیم‌گیری‌های کلان نظام، مرکز قوای سه‌گانه، نبض اقتصادی کشور برخوردار است و حوزه‌ها نیز باید متناسب با این برنامه‌ها پیش برود.
آیت‌الله مکارم‌ شیرازی گفت: استقلال حوزه‌ها، وحدت حوزه و دانشگاه، مدرک‌گرا نبودن حوزه‌ها، عجین‌بودن مسائل اخلاقی با مسائل علمی از ویژگی‌های حوزه به شمار می‌رود.
آیت الله مکارم شیرازی در ارتباط با گزارش‌های ارائه شده در ارتباط با حوزه علمیه تهران بیان داشت: همانگونه که در گزارش‌ها بیان شد، 9 هزار نفر در مدارس علمیه تهران تحصیل می‌کنند اما این تعداد هنوز با جایگاهی که باید حوزه این شهر داشته باشد، متناسب نیست و امیدواریم با برنامه‌ریزی مناسب به جایگاه اصلی خود دست یابد.
وی در پایان تأکید تاکید کرد: پرورش مراجع آینده، اسلامی‌سازی علوم انسانی، نیاز کشور به قضات، مبارزه با عرفان‌های کاذب و مکتب‌های انحرافی و نظارت بر احزاب سیاسی از انتظاراتی است که از حوزه‌های علمیه می‌رود.

آیت‌الله مقتدایی: حوزه علمیه هیچ‌گونه وابستگی به دولت و حکومت ندارد

آیت‌الله مقتدایی، مدیر حوزه‌های علمیه کشور در این مراسم اظهار داشت: شروع سال تحصیلی یک برکت و نعمتی از طرف خداوند است و تعلیم و تعلم در حوزه عبادت است و توفیق‌داشتن به این عبادت، نعمت الهی است.
وی با اشاره به روایتی از پیامبراکرم(ص) خاطرنشان کرد: اگر خداوند متعال به فردی اراده خیر داشته باشد،‌ توفیق تفقه در دین را به او می‌دهد و کسی که دنبال طلب علم است ثواب کسی را دارد که روزها، روزه‌دار و شب‌ها را تا صبح به عبادت‌کردن مشغول است.
مقتدایی با بیان روایت دیگری از پیغمبر اکرم(ص) گفت: کسی که یک باب از علم را فرا بگیرد، بهتر است از اینکه به اندازه کوه «ابوقبیس» طلا را در راه خدا انفاق کند؛ و هر قدمی که در راه طلب علم برداشته شود، خداوند ثواب یکسال عبادت را در نامه عمل او ثبت می‌کند.
مدیر حوزه‌های علمیه کشور با اشاره به سخنی از مقام معظم رهبری ابراز داشت: این نظام نظامی است که امام خمینی(ره) آن را بر مبنای فقه تشکیل دادند و این نظام الهی در حقیقت، زاده حوزه‌های علمیه است.
وی افزود: حوزه هیچ وابستگی به دولت و حکومت ندارد و همین طور دولت نیز هیچ نقشی را در تعیین مرجعیت و شروع و تعطیلی حوزه ندارد اما حوزه‌های علمیه حمایت‌کننده نظام اسلامی هستند.
آیت‌الله مقتدایی گفت: جهان تشنه فرهنگ ناب انقلاب اسلامی است و باید وظیفه‌ای را که بر دوشمان است را به خوبی انجام دهیم؛ ما علاوه بر توسعه کمّی، نیاز به توسعه کیفی یعنی ارتقای سطح آموزش حوزه داریم و باید هر چه زودتر سطوح عالی تحقیقات را فراهم کنیم تا بتوانیم به تولید علم دست پیدا کنیم.
حجت‌الاسلام جمشیدی، مدیر مرکز حوزه‌های علمیه خواهران گفت: امروزه بالغ بر 340 مدرسه علمیه خواهران در سطوح 4گانه مشغول به تحصیل هستند و از طلایه‌داران حجاب و عفاف محسوب می‌شوند.
مدیر مرکز حوزه‌های علمیه خواهران ابراز داشت: شورای عالی حوزه‌های علمیه در سال 76 برای ساماندهی حوزه‌های علمیه خواهران در کشور تأسیس شد.
وی افزود: در هر عرصه‌ای که زمینه حضور متناسب برای خواهران طلبه را فراهم کردیم، انگیزه آنان در همان سطح متناسب چشم‌گیر بود و وجود حوزه‌های علمیه خواهران، یک الگوی عملی برای کسانی است که معتقدند در عرصه تعلیم و تعلم نمی‌توان تفکیک جنسیتی داشت.

حجت‌الاسلام رشاد: انعکاس مسائل حوزه‌های علمیه میان مردم وظیفه رسانه‌ملی است

حجت‌الاسلام والمسلمین علی‌اکبر رشاد، رئیس شورای مدیریت حوزه‌های علمیه استان تهران در این مراسم اظهار داشت: حوزه علمیه تهران از حوزه‌های اصیل و ریشه‌دار ایران و جهان اسلام به شمار می‌رود و با قدمت و پیشینه‌ای 200 ساله، بسیار پرکار و تأثیرگزار بوده است.
این استاد حوزه بیان داشت: البته قدمت اصلی حوزه‌ علمیه تهران به عهد معصومین(ع) می‌رسد؛ و اکنون برنامه‌ریزی‌های خوبی توسط آیت‌الله سیدباقر خسروشاهی، مدیر حوزه‌های علمیه استان تهران تدبیر شده است.
وی افزود: تهران نقش بسیار مهمی را در نهضت انقلاب اسلامی ایفا کرد و روزگاری، تهران در سلسله مکاتب حَكَمی قرار داشت و مشهور به شهر هزار حکیم بود.
رئیس شورای حوزه‌های علمیه استان تهران ابراز داشت: اکنون استان تهران دارای 40 مدرسه خواهران و 60 مدرسه برادران طلبه است که حدود 9 هزار طلبه را در خود جای داده است که توسط هزار و 400 مدرس، علوم حوزوی را فرامی‌گیرند.
رشاد افزود: رسانه‌ ملی ما موظف است که مسائل حوزه را منعکس کند تا مردم بدانند طلاب با چه شرایطی زندگی می‌کنند و امروزه حوزه‌های علمیه طلایه‌داران انقلاب و طلاب جزو محروم‌ترین قشر جامعه محسوب می‌شوند.
وی گفت: اگر روزی تجدد به مفهوم غربی آن در حوزه ورود پیدا کند معلوم نیست که سرنوشت حوزه به کجا خواهد رسید! بنابراین ما باید مجدد باشیم نه متجدد؛ و از فقیهان و متکلمان استان تهران باید بهر‌ه‌برداری کرد.
رئیس شورای حوزه‌های علمیه استان تهران تصریح کرد: مساحت جغرافیایی کل حوزه‌های استان تهران در بررسی انجام شده برابر با مساحت یک دانشگاه جدید‌التأسیس درجه دو در تهران است؛ دولت وام‌دار حوزه‌ است و باید با کمال ادب در محضر مطلع انقلاب بنشیند و با او همکاری کند.

* راستی: 4 هزار طلبه خواهر در تهران مشغول تحصیل هستند

درادامه این مراسم «زهرا راستی» مدیر مرکز مدیریت حوزه‌های علمیه خواهران استان تهران اظهار داشت: در حال حاضر 40 مرکز آموزشی در مقاطع 2 و 3 حوزه در تهران وجود دارد و حدود 4 هزار طلبه نیز در این سطوح به تحصیل می‌پردازند.
وی خاطرنشان کرد: امسال حدود 5 هزار طلبه خواهر برای مقاطع سطح 2 و 3 ثبت‌نام کرده‌اند اما فقط هزار و 500 نفر از آنها را به دلیل کمبود امکانات لازم و کافی توانسته‌ایم بپذیریم.
مدیر مرکز مدیریت حوزه‌های خواهران استان تهران افزود: بیش از 4 هزار طلبه خواهر در مقطع سطح دو فارغ‌التحصیل شده‌اند و باید زمینه تبلیغی آنها را بیش از پیش فراهم کنیم و مسائل معیشتی طلاب نیز باید مورد توجه قرار بگیرد. 

* اردوگاه بزرگ امام رضا(ع) و امکان برگزاری سمینارهای جهان اسلام در دماوند

به گزارش فارس، عصر روز پنجشنبه نیز آغاز عملیات احداث اردوگاه امام رضا(ع) بزرگ‌ترین مرکز علمی، پژوهشی و فرهنگی طلاب کشور با حضور مدیر مرکز مدیریت حوزه‌های علمیه استان تهران، رئیس شورای حوزه‌های علمیه تهران، استاندار تهران، نماینده مردم شهرستان‌های دماوند و فیروزکوه در مجلس شورای اسلامی، فرماندار و امام جمعه دماوند در مهرآباد رودهن برگزار شد.
کلنگ احداث این پروژه 105 هکتاری توسط آیت‌الله مکارم شیرازی به زمین زده شد. وی سپس در سخنانی گفت: این موسسه علمی، پژوهشی و فرهنگی می‌تواند با ایجاد امکانات مناسب محل برگزاری سمینارهای بزرگ جهان اسلام باشد.
آیت‏الله مکارم شیرازی استفاده از وجوهات شرعی در این طرح را بلامانع دانست و افزود: پرداخت وجوهات شرعی برای احداث موسسه علمی، پژوهشی و فرهنگی رودهن بلامانع خواهد بود.
وی، گشایش حسابی مجزا در بانک‌های کشور برای دریافت کمک‌های مردمی را خواستار شد و گفت: من به عنوان نفر نخست کمک‌کننده، حدود 30 میلیون تومان را به این مهم اختصاص می‌دهم.
انتهای پیام/ک
این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول