اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

آیین بزرگداشت آیت‌الله احمدی فقیه‌یزدی در قم برگزار شد

خبرگزاری فارس: مراسم بزرگداشت نخستین سالگرد ارتحال آیت‌الله حاج میرزا محمدحسن احمدی فقیه‌یزدی در مسجد فاطمیه(س) قم برگزار شد. ‌

آیین بزرگداشت آیت‌الله احمدی فقیه‌یزدی در قم برگزار شد
 به گزارش خبرگزاری فارس از قم، مراسم بزرگداشت نخستین سالگرد ارتحال آیت‌الله العظمی حاج‌میرزا محمدحسن احمدی‌فقیه‌یزدی از علما و فقهای برجسته حوزه علمیه قم پنجشنبه شب با حضور حضرات آیات شبیری زنجانی، امینی،‌ محقق داماد،‌ نمایندگان بیوت مراجع، حجت‌الاسلام والمسلمین علی‌بنایی نماینده مردم قم در مجلس شورای اسلامی، جمعی از اساتید جامعه‌الزهرا، علما و روحانیون و اقشار مختلف مردم در مسجد فاطمیه(س) قم برگزار شد.
حجت‌الاسلام سیدمصطفی میرلوحی در این مراسم با گرامیداشت و یاد و خاطره آیت‌الله احمدی فقیه‌یزدی اظهار داشت: این عالم بزرگوار از فضایل و مناقب علمی، عملی،‌نظری و اخلاقی بهره‌‌مند بود.
وی آیت‌الله احمدی‌فقیه یزدی را فقیهی مجهول‌القدر دانست و گفت: این فقیه فقید 60 سال جهاد علمی انجام داد اما هیچ گاه به دنبال شهرت و اسم نبود.
استاد دانشگاه امام صادق(ع) با اشاره به روایتی امام هادی(ع)، و با اشاره به خدمات آیت‌الله احمدی فقیه به حوزه علمیه خاطرنشان کرد: فقیهی که به دنبال نجات مردم، مومنین و شیعیان از دست ‌ناصبی‌ها و دشمنان اهل بیت است نزد خدا فضیلتش از یک میلیون عابد و عابده بالاتر است.
آیت‌الله احمدی فقیه یزدی(ره) از علمای طراز اول و برجسته حوزه علمیه قم بود که با توجه به شوق سرشار و هوش فراوان و همّت بالا و با مشى قناعت و زهد در زندگى و رعایت تقوا و استقلال، با تکمیل مراتب علمى اجتهادى، در ضمن بحث‌هاى قوىّ با فقیهان ‌صاحب نظر در جلسات ویژه اعاظم، به بالاترین درجه‌ فقهى علمى حوزه، یعنى اجتهاد مطلق رسید که اجتهاد او به تأیید بیش از 30 تن از علمای نجف و قم و نیز چند تن از علمای اهل سنّت رسیده است.
وی از ابتداى نهضت انقلاب اسلامى همواره با حضرت امام خمینى‌(ره) همگام بود و در تحقق آرمان‌هاى ایشان تلاشِ نیکو داشت و در پی فعالیت‌‌های سیاسی به همراه همسر و بعضى از فرزندانشان از سوى ساواک دستگیر و زندانى مى‌شد.
نمونه‌ای از توفیقات وی تدریس خارج مباحث قرآنى، به ویژه احکام‌القرآن و چندین دوره اصول تفریعى و پاره‌ای از کتاب‌های فقهی با اشاره به مسایل جدید و مقایسه با قانون مدنى و عرفان و فلسفه و کلام و بعضى از مباحث هیئت بود.
از جمله‌ تلاش‌های فقیه یزدی در مقام استادی، مراقبت ویژه از برخی از نخبگان حوزه بود که اینک بعضى از آنان، به تدریس درس خارج و یا سطح مشغول‌ بوده و در بین آنان افرادى هستند که به مقام اجتهاد و بلکه اِفتاء رسیده‌اند.
از نکات برجسته زندگی علمی این عالم ربانی، احیای «سنت جماعت در نماز عید سعید غدیر خم» است که در زمان معاصر، آن را به طرز باشکوهی احیا و اقامه کرد.
مرحوم آیت‌الله العظمی احمدی فقیه یزدی‌(ره) در شهریورماه سال 89 و همزمان با لیالی قدر و ایام ضربت خوردن و شهادت امیرمؤمنان حضرت علی(ع) به دیدار حضرت حق شتافت.
انتهای پیام/ش20
این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول