اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

قائم مقام صندوق توسعه ملی در همایش آشنایی با ظرفیت‌های صندوق توسعه ملی ـ 1

توانمندسازی بخش خصوصی و اجرای کامل سیاست‌های اصل 44 در برنامه پنجم‌

خبرگزاری فارس: قائم مقام صندوق توسعه ملی ‌توانمندسازی بخش خصوصی و اجرای کامل سیاست‌های اصل 44 را از اهداف برنامه پنجم برشمرد‌.

توانمندسازی بخش خصوصی و اجرای کامل سیاست‌های اصل 44 در برنامه پنجم‌
به گزارش خبرگزاری فارس از قم،‌ سیدقاسم حسینی در همایش آشنایی با ظرفیت‌های صندوق توسعه ملی که پنجشنبه شب با حضور استاندار قم،‌ نماینده مردم قم در مجلس شورای اسلامی و جمعی از مسئولان و فعالان اقتصادی استان در سالن قدس مدرسه عالی امام خمینی برگزار شد در سخنانی صندوق توسعه ملی را از ارکان برنامه پنجم دانست و گفت:‌ خوشبختانه برنامه به گونه‌ای مصوب شده که ظرفیت‌های فراوانی داشته و کاملا متفاوت از برنامه‌های گذشته است.
وی در ادامه هدف از تشکیل صندوق توسعه ملی را توانمندسازی بخش خصوصی و به تبع آن توسعه ملی با ارتقا سطح تولید ناخالص داخلی و افزایش توان ملی دانست.
قائم مقام صندوق توسعه ملی با بیان اینکه متاسفانه ما در کشور به برنامه حتی در زندگی فردی نیز توجه نمی‌شود،‌ خاطرنشان کرد: بخش زیادی از منابع در اختیار ما بر اثر بی‌برنامگی از بین می‌رود یا بهره لازم از آن گرفته نمی‌شود.
وی با اشاره به اینکه در زندگی شخصی‌ نیز مقید به برنامه نیستیم،‌ بیان داشت: برنامه به معنی داشتن هدف و در نظر گرفتن اولویت‌ها، ظرفیت‌ها، ابزار و وسایل، مسیرها و نیروی انسانی برای رسیدن به آن هدف است.
حسینی همچنین به یکی دیگر از اشکالات در بهره‌گیری از منابع در کشور اشاره کرد و گفت: در کشور‌های دیگر روی یک پروژه بیش از چهار سال مطالعه و بررسی انجام می‌دهند سپس اجرا می‌کنند اما ما در کشور کار را شروع می‌کنیم بعد به دنبال مطالعه تکمیلی می‌رویم.
وی با اشاره به اهداف سند چشم‌انداز توسعه کشور در افق 1404 خاطرنشان کرد: در این چشم‌انداز که مصوب و توسط مقام معظم رهبری به دولت و نظام ابلاغ شده است و همه مقید و مکلف به اجرای آن هستیم ایران کشوری توسعه یافته در افق چشم انداز با مقام اول اقتصادی و علمی در منطقه است.
قائم مقام صندوق توسعه ملی، تحقق چشم انداز بدون داشتن برنامه راه غیر ممکن دانست و گفت: اگر می‌خواهیم به اهداف چشم انداز برسیم باید از همه منابع کشور چه مادی و چه غیر مادی استفاده حداکثری کنیم.
وی با بیان اینکه چشم انداز یک هدف گذاری بلند پروازانه است، ابراز داشت:  اگر بخواهیم به اهداف تعیین شده در چشم انداز برسیم تلاش مضاعف، استفاده بهینه از امکانات، ‌استفاده بهینه از فرصت‌ها،‌ داشتن برنامه‌های اجرایی و داشتن استراتژی‌های مشخص لازم و ضروری است.
حسینی افزود: اگر می‌خواهیم در منطقه اول شویم باید روزی 18 ساعت در روز کار و تلاش کنیم زیرا با ساعت 9 آمدن بر سر کار و 2 رفتن چشم‌انداز محقق نمی‌شود.
وی برنامه پنجم را از برنامه‌های توسعه‌ای کشور در تحقق اهداف چشم‌انداز ذکر کرد و گفت: مبنای برنامه پنجم، اصلاح ساختار و ایجاد بستر‌ها و زیرساخت‌های مناسب برای حرکت به سمت چشم انداز است که به عنوان دومین برنامه سند چشم انداز در سال گذشته در مجلس مصوب شد.
قائم مقام صندوق توسعه ملی با اشاره به رئوس کلی و هدف‌گذاری برنامه پنجم گفت: مقرر شد در برنامه پنجم مسائل مهم را احصا و اولویت‌بندی کنیم که اگر در شرایطی درآمد کشور هم کم شد تخصیص آنها را کامل بدهیم.
وی بهبود فضای کسب و کار، توانمندسازی بخش خصوصی و اجرای کامل سیاست‌های اصل 44 را از اهداف برنامه پنجم برشمرد و رویکرد اهداف برنامه را استفاده حداکثری از ظرفیت‌های قانونی کشور عنوان کرد.
حسینی تم اصلی برنامه پنجم را‌ پیشرفت توأم با عدالت دانست و گفت:‌ ما باید در کنار پیشرفت و افزایش تولید ناخالص و افزایش شاخص‌های اقتصاد،‌ سرمایه‌گذاری و پس‌انداز، به نوع توزیع آن در بین مردم به عدالت اجتماعی و عدالت اقتصادی توجه کنیم.
وی تصریح کرد: رویکرد برنامه باید به شکلی باشد که وقتی پنج سال برنامه اجرا شد بتوان زندگی متعادلی را برای همه داشته باشیم یعنی امکانات کشور به صورت عادلانه هم بین استان‌های کشور و هم بین مردم و اقشار مختلف توزیع شود.
قائم مقام صندوق توسعه ملی یکی دیگری از سمت‌گیری‌های برنامه پنجم را بحث توازن و تعادل منطقه‌ای ذکر کرد و ابراز داشت: آیا بعد از 30 سال که از انقلاب می‌گذرد همه استان‌های کشور توانسته‌اند از همه امکانات کشور بهره‌مند شوند و آیا همه بخش‌ها در همه استان‌ها توانسته‌اند از همه مواهب کشور بهره‌مند شوند یا نه؟
وی در پاسخ به این سؤال گفت: وقتی مطالعه و مناطق محروم را شناسایی می‌کنیم جواب این سؤال منفی است و هنوز جاهایی در کشور به اسم مناطق محروم وجود دارد.
حسینی افزود: اگر تخصیص منابع ملی به گونه‌ای باشد که توزیع منطقه‌ای و استانی خوب انجام شود باید به این نتیجه برسیم که قاعدتا دیگر منطقه کمتر توسعه یافته‌ای در کشور وجود نداشته باشد.
وی با بیان اینکه هم‌اکنون حدود 120 شهرستان و هشت استان محروم داریم، اظهار داشت: در برنامه پنجم یکی از بحث‌هایی که ما با جدیت در قالب برنامه آن دنبال می‌کنیم تعادل و توازن منطقه ای است تا شاهد محرومیت زدایی از تمام مناطق کشور باشیم.
قائم مقام صندوق توسعه ملی تقویت نهاد‌های تصمیم‌گیری استانی را از دیگر سمت‌گیری‌های برنامه پنجم ذکر کرد و بیان داشت: تمام اتفاقات و کارها و پیشرفت‌هایی که در کشور حاصل می‌شود 70 درصد آن مرهون کار و تلاش مدیران استانی است.
وی ادامه داد: در همین راستا و با توجه به سمت‌گیری دولت بر تمرکززدایی، در برنامه پنجم تلاش بر این شده است استان‌ها و نهادهای استانی را تقویت کنیم و اختیارات استان‌ها را افزایش دهیم تا استان‌ها بتوانند تصمیم گیری کنند و مسایل و برنامه‌هایشان را انجام دهند.
حسینی در بخش دیگری از سخنان خود خوشبختانه برنامه پنجم بر خلاف برنامه قبلی از همان روزی که ابلاغ شده است آیین‌نامه‌های و دستورالعمل‌های آن در حال تدوین است،‌ تصریح کرد: امیدواریم تا پایان سال جاری بتوان تمام آیین نامه‌ها را جمع و برنامه پنجم عملیاتی کرد.
انتهای پیام/ش10
این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول