اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

رئیس مرکز تحقیقات اخلاق حقوق پزشکی:

اخلاق حرفه‌ای پزشکی باید بومی شود

خبرگزاری فارس: رئیس مرکز تحقیقات اخلاق حقوق پزشکی کشور گفت: اخلاق حرفه‌ای پزشکی برای اجرای درست در جامعه اسلامی ما باید بومی‌سازی شود.

اخلاق حرفه‌ای پزشکی باید بومی شود
به گزارش خبرگزاری فارس از شهرستان ساری، محمود عباسی در همایش اخلاق حرفه‌ای پزشکی در دانشگاه علوم پزشکی مازندران اظهار داشت: اخلاق حرفه‌ای یک سوغات است و شبیه یک ظرف و باید با استفاده از ارزش‌های الهی حاکم پر شود.
وی تصریح کرد: اخلاق حرفه‌ای پزشکی برای اجرای درست در جامعه اسلامی ما باید بومی‌سازی شود و یکی از مشکلاتی که در این حوزه داریم این است که اخلاق سکولار را با عنوان اخلاق حرفه‌ای پزشکی به خورد ما می‌دهند.
رئیس مرکز تحقیقات اخلاق حقوق پزشکی تاکید کرد: برای دستیابی به اخلاق پزشکی مناسب باید به خود بازگردیم و ارزش‌های دینی را بومی‌سازی و در کشور اجرایی کنیم.
این مسئول تاکید کرد: از نگاه جزیره‌ای به اخلاق حرفه‌ای نمی‌توانیم به جایی برسیم و تنها ایجاد دو واحد درس اخلاق در دانشگاه‌ها اخلاق پزشکی را در جامعه متحول نمی‌کند.
عباسی ادامه داد: بحث تبیین اخلاق باید در خانواده ایجاد و در مدرسه و دانشگاه به شکل اساسی درآید و در وهله نخست به یک مقوله اساسی در اخلاق پزشکی نیازمند هستیم.
وی با اشاره به اهیمت اخلاق در حوزه پزشکی در طی دو دهه اخیر بیان داشت: در پروژه‌های تحقیقاتی که انجام شد اجرای اخلاق پزشکی نیز در کنار پروژه تعریف شد و در حال حاضر نیز باید منشور اخلاقی جزء حلقه اصلی پروژه‌های تحقیقاتی پزشکی قرار گیرد.
رئیس مرکز تحقیقات اخلاق حقوق پزشکی خاطرنشان کرد: اخلاق حرفه‌ای مبتنی بر سکولار به تدریج در دیگر کشورها و در کشورهای اسلامی رواج پیدا کرد و به عنوان نمونه پاکستان نیز یکی از مروجان اخلاق حرفه‌ای سکولار پزشکی است.
این مسئول در ادامه خاطرنشان کرد: پیشینیان ما معتقد بودند که یک طبیب حاذق با رعایت اخلاق تبدیل به یک پزشک حرفه‌ای می‌شود.
عباسی ادامه داد: انسان دیروز اعتقاد داشت طبیب باید نفس خود را پالایش بدهد و اخلاقیات را ملکه نفسانی خود قرار دهد، ولی اخلاق حرفه‌ای به جنبه‌های شخصیتی فرد کار ندارد و این نقطه مطلوب پزشکی و مورد نظر ما نیست.
رئیس مرکز تحقیقات اخلاق حقوق پزشکی در ادامه بیان داشت: در صورتی که مسئولان نظام سلامت برای اجرای اخلاق حرفه‌ای برنامه‌ای مناسب ارائه ندهند دولت‌ها وارد عمل می‌شوند.
وی اضافه کرد: دولت‌ها برای ساماندهی امور مملکتی نیاز دارند به برخی امور را بر اساس موازین و رای خود تدوین و اجرا کنند و در صورت عدم ورود دولت ممکن است اقدامات نامناسبی در جامعه ایجاد شود.
عباسی در ادامه تاکید کرد: روز به روز نقش دولت‌ها در تعیین حد و مرز بر اخلاق پزشکی بیشتر شد و دولت‌ها حق برخورداری از مزایای مناسب خدمات رفاهی و پزشکی را حق بیماران عنوان کردند.
این مسئول تصریح کرد: اخلاق حرفه‌ای الزام‌هایی دارد که ما باید رعایت کنیم و وقتی از اخلاق حرفه‌ای صحبت می‌کنیم نفی اخلاق سکولار نیست، اما اخلاقی که ما انتظار داریم اجرایی شود اخلاقی است که از دین نشات می‌گیرد.
وی متذکر شد: در دهه‌های اخیر با انفکاک علوم پزشکی و علوم انسانی از یکدیگر ضربه مهلکی به اخلاق پزشکی ایجاد شد که باید برنامه‌ریزی دقیقی انجام شود تا تعلیم پزشکی با اخلاق همراه شود.
رئیس مرکز تحقیقات اخلاق حقوق پزشکی در پایان اذعان داشت: رعایت اخلاق پزشکی از توصیه‌های اسلامی و ایران بود و باید جامعه پزشکی به سمتی حرکت کند که اخلاق پزشکی منطبق با اسلام در جامعه ساری و جاری شود.
انتهای پیام/ن20
این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول